Thursday 31 March 2016

مبارزه علیه تروریسم وتند رویی مذهبی ازنگاه اسلام وانسانیت؛ لازم ونیازمبرم می باشد


ابراهیم ورسجی
برای مبارزه ی نرم وسخت علیه تروریسم وتند روی مذهبی ، نخست به سراغ قرآن وحد یث می روم. روشن است که تند روان وتروریستان بی موجب بیش از اندازه د ین را سیا سی وقد رت زده کرده اند ، آن هم درپوشش خد مت به د ین ود ین دا ران . مسئله ی که ازفهم نا درست ومغرضا نه ی د ینی شان الهام می گیرد. درزمینه ، دستور د ین درقرآن ا ین گونه بیان شده است: آ یا مرد م را به خوبی دعوت می کنید وخود را فرا موش می کنید ( س بقره آ یه 30 ) ؟ ازسوی د یگر ، درقرآن ، ا مربه معروف ونهی ازمنکرهم آمده است ( س حج آ یه 41 ). پیش آمدن معروف برمنکر، بیا نگراین است که اول خوب شوید ؛ آنگاه د یگرا به خوبی دعوت کنید! دردوسوره ی قرآن یا بیشترازآن ازاسوه بودن ابراهیم ع وهمراها نش وحضرت رسول الله ص برای مسلمان ها تذ کررفته است ( س ممتحنه آیه 4 وس احزاب آ یه 21 ). اسوه درلغا ت عربی نمونه را معنا می دهد. به ا ین معنا که ، همان کارهای را که حضرت رسول الله ص کرده است بکنید ؛ وغیرازآن ، ازنگاه د ینی با طل وبهوده می باشد. همچنان ، درقرآن آمده است که :" آنچه به شما حضرت رسول الله ص داده است بگیرید یا به آن عمل کنید وازآ نچه که منع کرده است خود داری کنید ( س حشر آ یه 7 ). همسازبا دستور یاد شده ، خدا می فرما ید که : ما رسولان را با بیا نیه ها فرستاد یم ونازل کرد یم کتاب ومیزان یا معیارسنجش تا مردم خود شان به قسط قیام وعمل نما یند ( س حد ید آ یه 25 ). همچنان ، درقرآن آ مده است که :" ما تورا شاهد ، مبشر / مژده دهنده ونذ یر / هشداردهنده فرستا دیم (س فتح آ یه 8 ).
درواقع ، آ یه های که از آن ها تذ کر به میان آ مد ، همه تا کید برمژده دهنده وهشدارد هنده وابلاغ گرپیام خدا بودن حضرت پیامبرص دارند. مسئله ی که به سازگا ری با هدا یت گربودن اسلام ودرنا سازگا ری با حکومت گربودن آن تا کید دارد. معلوم است که ، سیا ست زده وقد رت زده کردن اسلام که اکنون درادبیات سیاسی - رسا نه ی جهان بنام اسلام سیا سی یاد می شود ، ریشه درقرآن وسنت رسول الله ص ندارد. ازا ین رو، پای حکومت های فاسد - خود سر، بنیاد گرا یان وتروریستان مذهبی می لغزد. لغزشی که درمانده ، جنا یت کاربودن وآدم کش بودن افراد فعال درگرا یش نام نهاد اسلام سیا سی را به نما یش می گذارد. زیرا که ، کنشگرانِ گرا یش یاد شده برجنگ وخون ریزی وتبا کاری اصرارمی ورزند ونام آن را جهاد برای اجرای شریعت وتحقق حکومت دینی هم می گذارند. برخلاف اسلامی های سیا سی ، آ یه های یاد شده همه برهدا یت بخش بودن ونذ یر / هشدار دهنده وبشیر / مژده دهنده بودن حضرت رسول الله ص نه سیا ست کاربودن او اتکا دارند. بخا ری ، معتبرترین مجموعه ی احاد یث را هم که ورق زدم ؛ دررا بطه به سیا ست ، تنها ا ین حد یث به روا یت ابن عمررض بد ستم آمد:"همه ی شما مسئول هستید! همه ی شما مسئول رعیت تان هستید! امام یارهبرمسئول رعیتش ، مرد مسئول خا نواده اش ، زن مسئول خانه ی شوهرش و مسئول زیردستش ، خادم مسئول مال آقا یش ومسئول رعیت خود." حد یثی که کمک نمی کند به حکومت های فاسد - غیرمسئول که مردم زیرفرمان خود را بنام د ین به برد گی بگیرند ؛ به گونه ی که تا کنون درکشورهای مسلمان گرفته اند. همچنان ، به روا یت ا نس رض ، حضرت رسول الله ص فرموده است که درپیوند با دین آسان گیرباشید نه سخت گیروبشا رت / مژده بد هید مردم را وازاسلام فراری شان نسازید ! مزید بر آن ها ، درحد یث ، مسلمان خوب هم تعریف شده است: مسلمان خوب کسی است که مسلمان ها ازد ست وزبا نش زیان نبینند ( بخاری ، روا یت ازعبدالله بن عمررض) .همچنان ، درحد یث پیامبر ص ا ین هم آمده است که اسلامِ کدام یک بهتراست ؟ اسلام کسی که مسلمان ها اززبان ودستش سا لم با شد ، بهتراست ( بخا ری ، روا یت ازا بی موسی رض ) . درحد یث ، ا ین هم آ مده ست که : مومن نمی شود یکی ازشما تا آ نچه برای خود می پسندد به برا د رش هم بپسندد ! روشن است که بنیاد گرا یان وتروریستان مذهبی صد درصد مخالف آ یه ها وحد یث های یاد شده عمل کرده ومی کنند. درپیوند باهمین حد یث ، یعنی آ نچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند ؛ عکس آن یعنی آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نه پسند ، ازمنبع د یگری درمقاله ی "روشنگری کانت آمده است. درواقع ، کا نت ا ین مطلب را از" تورات " گرفته وجوهر اندیشه ی روشنگری خود ساخته است.
اگرآ یه ها وحد یث های یاد شده را پا یه بگیرم ، بدون شک ، دستورا ت د ینی فرا وا نی فراچنگ می شوند که بنیاد گرا یان ، تند روان وتروریستان مذهبی علیه آن ها عمل کرده ومی کنند. ازاین رو، بهتراست که بنیاد گرایان ، تند روان وتروریستان ازآن ها درس وپند گرفته هم مزاحم مسلمان ها نه شوند هم چهره ی اسلام را بیشترازاین تیره وتارنه سازند. به گونه ی که تا کنون ساخته اند. روشن است. درصورتیکه تند روان وتروریستان پند نه گرفته وبازنگری درگفتاروکردار خود نکنند ، آنگاه به نفع مسلمان ها می باشد که مبا رزه ی منطقی حتا مسلحا نه علیه آن ها نما یند. ازجا نب دیگر، لازم است برا ین اصل نیزتا کید شود که پشت سربسیاری گروه های بنیاد گرا- خشن - تروریست ، دست های نا پا کی قراردارند که خود شان بد ون با ور وعمل به د ین ، نسل نو واحساسا تی مسلمان را فریب دا ده درجهت اهداف نا پاک خود بکار می گیرند. به طورنمونه ، پا کستان بنام اسلام ازهند جدا شد؛ برخلاف ، درتاریخ 68 سا له ی خود هرگزمطابق دستورات د ینی عمل نکرده است. افزون براینکه همساز با د ین عمل نکرده است ، درجنگ جدای خواهی بنگا لی ها یا پا کستان شرقی ، سه میلیون مسلمان بنگا لی را از25 ماه مارس تا 16 ماه د یسامبر 1971 شهید وموفق نه شد که وحد ت تحمیلی خود را حفظ ومانع ازبرآمدن بنگله دیش شود. طرفه این که ، همین قا تل سه میلیون مسلمان ، چهاردهه است که درافغا نستان بنام اسلام جنا یت می کند واسلام را به حیث یک د ین تروریست پرور و خشونت زا معرفی کرده است ؛ ومتحدا نش هم طا لبان تروریست چه پا کستا نی ، چه افغا نی وچه القاعده ی عربی می باشند که توسط آن ها می خواهد مردم افغانستان را بزیر سلطه ی خود درآورد. برای اینکه ، مسلمان ها بویژه مردم افغا نستان ازشر تروریسم رهای یا بند ؛ بهتراست که دوکا رزیررا بکنند: نخست ، علیه تروریسم وتند روی مذهبی سرسختا نه مبا رزه نما یند. دوم ، روشن است که ، برای ریشه کن کردن تند روی وتروریسم مذهبی ، به مبا رزه ی سرسختانه ی مسلمان های میا نه رو ، عقلا نی واصلاح طلب نیازمبرم احساس می شود.

0 comments:

Post a Comment