Monday 7 March 2016

آمریکا و ناتو آماده تنش اتمی با روسیه می شوند؟
بدست aayande در مارس 6, 2016 | بیان دیدگاه
آمریکا و ناتو آماده
تنش اتمی با روسیه می شوند؟
گفتگوی یونگه ولت با «نواچامسکی»- ترجمه رضا نافعی
imagesعکس نوآم چامسکی
نشریه آلمانی «یونگه ولت» که اغلب منبع مورد توجه من برای ترجمه مطالب و تفسیرهای جهانی است، در تازه ترین شماره خود بخش هایی از مصاحبه مفصل نشریه ایتالیائی «ایل مانیفستو» با فیلسوف و نظریه پرداز مطرح جهانی «نوام چامسکی» را منتشر کرده است. آنچه در یونگه ولت منتشر شده مفصل است و مشغول ترجمه متن آن هستم که تا فردا شب طول می کشد. فعلا تا فردا شب و خواندن متن کامل این مصاحبه، نکاتی که بنظر من دارای اهمیت بیشتری است را بعنوان پیش ترجمه برایتان منتشر می کنم:
« عنوان مصاحبه چنین است «استراتژی افسار گسیخته توسعه طلبی و مداخله ایالات متحده آمریکا ابستن خطری بزرگ برای اینده بشریت است» و در ادامه، از جمله آمده:
سئوال: بودجه دفاعی آمریکا برای سال های 2016 و 2017 بدون بحث و گفتگو در کنگره آمریکا به تصویب رسید. آنچه طبق این مصوبه در نظر گرفته شده افزایش بودجه برای تقویت زرادخانه ناتو و برای حفاظت از » امنیت » همپیمان های آمریکا در اروپای شرقی، در مرز روسیه است که چهار برابر شده است. این تصمیم چه پیامی در بردارد؟
چامسکی: آنچه مسلم است تشدید خطرات استراتژیک و خطر درگیری میان کشورهائ حوزه نفوذ روسیه و کشورهائ منطقه نفوذ آمریکا وجود دارد. ولی آیا ایالات متحده آمریکا هرگز حاضر به قبول وضعی در کنار مرزهای خود، مانند وضعی که اکنون در مرز روسیه وجود دارد، خواهد بود؟ آیا استقرار راکت هائی مشابه راکت های ناتو در مرز مکزیک یا کانادا قابل قبول است ؟ بنظر من در پس این گسترش قدرت ناتو یک استراتژی نهفته است، یک تحریک ژئوپلیتیک بسیار خطرناک. من با «جورج کنان » همنظر هستم که در زمان جنگ سرد گفت » ایجاد وحشت اتمی» پایه ای بوجود آورده است برای نابود کردن کل بشریت. این مبالغه نیست. در همین اواخر تنش های شدیدی بوجود آمد، نمونه آن ساقط کردن بمب افکن روسیه توسط ترکیه بود. این ها » سیگنال» هائی هستند که می توانند به یک درگیری اتمی بیانجامند.

0 comments:

Post a Comment