Friday 29 April 2016

نظرسنجی موسسه "پیو" ازمیزان حمایت ازاسلامی شدن قوانین اسلامی در10 کشورجهان(+نمودار) / ترکیه 13 درصد،درلبنان 15 درصد/ عصرایران


موسسه نظر سنجی ” پیو ” در آمریکا نتایج یک نظر سنجی خود درباره رابطه بین تقنین و قرآن را در ۱۰ کشور با جمعیت بزرگ مسلمان منتشر کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت موسسه پیو ، این نظرسنجی در یک سال گذشته و از میان ۱۰ هزار نفر جمعیت مسلمان و غیر مسلمان در ۱۰ کشور اسلامی یا با جمعیت بزرگ مسلمان به عمل آمده است.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد حمایت از پشتوانه قرآنی قوانین در جوامع اسلامی به عوامل مختلفی از جمله سن، تحصیلات و سطح مذهبی بودن جامعه بستگی دارد.

این نظرسنجی در کشورهای مالزی، ترکیه، پاکستان، اردن، نیجریه، فلسطین، سنگال، لبنان، اندونزی و بورکینافاسو انجام شده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد در پاکستان بیشترین میزان حمایت از اسلامی شدن قوانین وجود دارد و ۷۸ درصد از مردم پاکستان موافق این ایده اند که باید قوانین با پشتوانه قرآنی و شریعت باشد.

حمایت از اسلامی شدن قوانین در ترکیه سکولار ۱۳ درصد است و در فلسطین از رقم ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

در کشور اردن اما حمایت از اسلامی شدن قوانین به نحو محسوسی کاهش داشته است و با ۱۸ درصد کاهش نسبت به نظر سنجی قبلی به ۵۴ درصد رسیده است. در نظرسنجی سال ۲۰۱۲ در اردن میزان حمایت شهروندان از اسلامی شدن قوانین ۷۲ درصد بوده است.

نتایج نظرسنجی پیو نشان می دهد در کشورهایی چون نیجریه که جمعیت مسلمان و غیر مسلمان تقریبا برابری دارد حمایت مسلمانان و غیر مسلمانان از قوانین اسلامی فاصله معنادری دارد و در حالی که ۵۲ درصد از جمعیت مسلمان نیجریه خواهان قوانین اسلامی بر مبنای قرآن هستند در جامعه مسیحیان این کشور میزان حمایت از چنین ایده ای تنها ۲ درصد است.

نتایج نظرسنجی پیو همچنان نشان می دهد در کشورهای نیجریه، ترکیه، بورکینافاسو،اندونزی، لبنان و سنگال حمایت افرادی که دارای تحصیلات متوسطه هستند نسبت به حمایت افراد کم سوادتر از ایده اسلامی بودن قوانین کمتر است.

در ترکیه و لبنان حمایت جوانان از ایده اسلامی شدن قوانین نسبت به حمایت افراد مسن تر از این ایده کمتر است.

سوال نظر سنجی پیو در ۱۰ کشور اسلامی با این مضمون مطرح شده است : قوانین کشور شما تا چه میزان باید از قرآن تاثیر پذیرد؟

نتایج نظر سنجی نشان می دهد به ترتیب در کشورهای پاکستان (۷۸ درصد)، فلسطین (۶۵ درصد)، اردن (۵۴ درصد)، مالزی (۵۲ درصد)، سنگال (۴۹ درصد)، نیجریه (۲۷ درصد)، اندونزی (۲۲ درصد)، لبنان (۱۵ درصد)، ترکیه (۱۳ درصد ) و بورکینافاسو (۹ درصد) بیشترین میزان حمایت از ایده وضع قوانین بر مبنای آموزه های شریعت و قرآن وجود دارد.

برای مطالعه کامل نتایج این نظرسنجی می توانید از اینجا گزارش کامل موسسه پیو را به زبان انگلیسی بخوانید.
نظر سنجی موسسه

www.roshangari.net/?p=52463

0 comments:

Post a Comment