دوم ماه دلو1397
این تحلیل ؛ درپیوند به مقاله ای زیرعنوان:" تنوع فرهنگی؛ خط فاصل حنفیت با سلفیت" ، نوشته ای عبدالشهاب ثاقب ، نشرشده درسایت فارسی بی سی، بتاریخ 20 ژانویه 2019 و30 دی/ جدی 1397 ، ارایه شده است.ازاین که درصفحه فسبوکم پخش شده است ، لازم دانستم که درسایت اند یشه هم پخش شود ، تا دوستان وفرهنگیان ازآن مستفید شوند. من که سال های زیادی عمرم با مطالعات اسلامی کذ شته وسیاست وتاریخ دردانشگاه پنجاب درلاهورخوانده ام ودرسال های پسین بسیار به ادبیات فارسی وشناخت درست تاریخ نا شاد مسلمان ها گرایش پیداکرده ام ومرتب مطالعه هم می کنم؛ به این نتیجه رسیده ام که مذهب ابوحنیفه عقلانی ترین مذهب درمیان مذاهب را یج درکشورهای مسلمان می باشد. دراین راستا، بیاد دارم که سال ها قبل دریک مجله عربی یا فارسی خوانده بودم که وقتیکه قانون وقانون سازی ازغرب وارد کشورهای مسلمان به خصوص مصر شد، علمای ازهر بعد ازبررسی های زیاد این نظررا داد ند که تنها فقه ابوحنیفه کمک به قانون سازی به شیوه غربی می کند. سال گذ شته ای میلادی ، ترجمه فارسی یک نوشته احمد صبحی منصور استاد مقاطعه کرده با ازهرورفته به امریکا وپایه گذار سایت اهل قرآن را خواندم که درآن گفته بود: " ابویوسف ومحمد شیبانی شاگردان ابوحنیفه با قاضی شدن درحکومت عباسی، مذهب استاد خود را تحریف کرده اند! همچنان ، استاد منصوربه قرآن واصل مذهب ابوحنیفه تاکید کرده است." دکترفضل الرحمن (1918-1987)، استاد اسلام شناسی دانشگاه های مکگیل درکانادا وشیکا گودرامریکا ونوسند ای چند ین اثرارزشمند، درکتاب خود" اسلام"،نوشته است که :" فقه ازایمان وقرآن بریده است وتنها برفقه اکبر،نوشته ابوحنیفه مهرتایید گذاشته است."
دررابطه به حنفی نما یان تند رو درافغانستان که تعداد شان زیاد هم شده است ودرآمد مالی شان ازعربستان می باشد وراس شان می دانم نه فرد ، باید بگویم که همه ای آن ها دستاورد مدارس سلفی پاکستان دردوره جنگ علیه ارتش سرخ درافغانستان وبعد ازآن می باشند وبرای عوام فریبی خود را درافغانستان حنفی می نمایانند. شا یان ذکراست که، درکراچی، لاهوروپشاور با این راس ها بسیاربرخورد داشتم ومی دید م که با تکیه ای جاهلانه به قرآن وسنت با آن ها دشمنی می کنند ودرمحافل حنفی ها خود را حنفی ودرمحا فل خودی شان خود را اهل حد یث می نامید ند ومن هم ایشان را اهل حد ث / بول وغایطه ، می نامید م ! ازاین رو،علاقمند شدم که عربستان را ببینم وسال 2012،دوستی ازمکه تلفون وخواهش کرد که ازکا نا دا به مکه ومد ینه بروم وازآنجا روانه ای کابل شوم که رفتم مکه ومد ینه و20 روزما ند م. من که عا دت دارم به کتابخانه ها سرزده تولید فرهنگی کشورهای میزبان را ببینم ؛ درمکه ومد ینه هم به سراغ کتابخانه ها رفتم وبا تاسف که چیزی نیافتم. ازاین رو،به این نتیجه رسیدم که وهابی گری یا سلفی گری جمع عقل می شود حنفی گری اصلی وشیعه را که تولیدا تش را درتهران وقم دیده بودم ؛ جمع عقل می شود صفر.
تاسفباراین است که ، وها بی گری وشیعه گری با هزینه های بالای درآمد های نفتی عربستان وایران هم زیاد گسترانده می شوند هم عراق،سوریه ویمن را ویران کرده اند. ازبد رخ داد ها، هردوشان درافغانستان بسیار فعال می باشند. افزون برآن،عربستان کوشش دارد که یک دانشگاه اسلامی در جلال آباد هم بسازد. دانشگاه اسلامی فیصلش دراسلام آباد را دید م که تند روان وطالبان ودیگرباند های تروریستی - مذ هبی را تربیت وبازار جنگ های مذهبی را درپاکستان وافغانستان داغ کرد. رژیم آخوندی ایران هم در پاکستان وافغانستان آرام نه نشسته یک گروه ازملاهای کته شکم - تهی مغزشیعه وسنی را اکمال کرده ومی کند تا هم شیعه گری را تبلیغ کنند هم بنام حنفی گری علیه وهابیت مبارزه نما یند. ازاین نگاه که ، درافغانستان حکومت موثر نیست ووزارت های امورمذ هبی وآموزش وپرورشش اند یشه رسانی کرده نمی توانند؛ درواقع،زمینه سازی کرده اند برای تند روان سلفی تا درمسجد ها ومد رسه ها ومکتب ها رخنه کرده بنام حنفی گری هم دشمنی با اصل مذهب ابوحنیفه کنند هم شیعه ستیزی کنند. بله،ازاین نگاه که مذهب ابوحنیفه تحریف شده ومولوی هاونظامی های پاکستانی بسیارازآن سوء استفاده کرده اند وطالبان ناتوان ازقرائت قرآن وتروریست را تولید وحنفی جازده اند،به نفع دین ودنیایی روشنفکران وفرهنگیان مذ هبی ومولوی های حنفی ای هوشمند که شمارشان بسیارکم می باشد؛ می دانم که برای دفاع ازمذ هب ابوحنیفه به مبارزه برخیزند. درغیرآن،هم افغانستان بزنگاه وهابیت وشیعه گریی صفوی می شود هم مذهب ابوحنیفه توسط تند روان وتروریستان مذهبی ای تربیت نظامی- تروریستی گیرنده ازارتش پاکستان وریال ووهابی گری گیرنده از عربستان ، نابود نه اما بسیار کمرنگ می شود. فرایند انحرافی ای که ازآینده ای بسیارتاریک برای مرکز خراسانِ افغانستان نامیده شده توسط هند بریتانیا وروسیه ای تزاری و مذهب ابوحنیفه حکایت می کند!
0 comments:
Post a Comment