Saturday 29 August 2020

طالبان را انگلیس سا خت ، امریکا اداره ،عربستان تمو یل ، ارتش پاکستان تطبیق ومسعود کا بل را به آن ها تسلیم کرد

کسی که غربال دارد ، دراخیر کاروان می آید نیما بخش چهارم ابراهیم ورسجی نهم ماه سنبله سال 1399 دربخش نخست این نوشته ای دوام دار،نوشته بو دم که استاد ربا نی وحکمتیار با سا ختن حرکت انقلاب اسلامی برای مولوی نبی ،کمک در ایجاد طالبان کرد ند. دربخش دوم آن ، نوشتم که چگونه علی مزاری بدام آی اِس آی افتاد وبه فرمان آن توسط طالبان کشته شد؟ دربخش سوم آن نوشتم که که نا توا نی رهبران جهادی دراداره دولت اسلامی اعلام کرده ای خود، کمک درایجاد امارت طالبان در کا بل کرد. دربخش چهارم ،ازسازند گان وتمویل کنند گان طالبان ومجریی پروژه ای طالبا نی درافغانستان وتحویل دادن کا بل توسط مسعود ، درراستای شکل گرفتن امارت طالبان دراین شهر ویران شده زیر فرماند هی نصیر الله با بر وزیر داخله پاکستان، یاد آوری ونوشته را ادامه می دهم. دراین را ستا ، شا یان یاد آوری می دانم که ، در دولت اسلامی اول رئیس اداره امور بین المللی ودوم شهر دارکا بل بودم. دردوره کارم در اداره امور بین المللی ، یک مشکل عمده داشتم که رفتن به سفرهای بیرونی درهمراهی افراد بی سواد عضو شورای نظار بود وبار ها به استاد گفتم واو گفت که بروم ورفتم. مثلا ، باری وزیران اطلاعات وفرهنگ کشور های غیر متعهد در کشور کوریای شمالی گرد همای داشتند واستاد فرمود که شرکت وکنم وگفتم که اول رئیس اداره امور بین المللی هستم ودوم که شما وزیر اطلاعات وفرهنگ دارید. او وزیر اطلاعات وفرهنگ خود را که وها بی وتحصیل کرده عربستان بود مسخره ومن ازرفتن به پیانگ یانگ خود داری وکسی به نما یند گی ازافغانستان به آن کشور نه رفت. البته که ،این پا یان کارنبود. مثلا ، اول ماه میزان سال 1371بود ویونسکو / بخش علمی وفرهنگی سازمان ملل گرد همای برای بازنویسی تاریخ واحیای فرهنگ آسیای مرکزی در تهران بر گزار واستاد فرمود که روانه تهران شوم وچاره ای جزرفتن نداشتم ورفتم. درگردهمای نامبرده ،نما یند گان روسیه با تاریخ وفرهنگ سازی درآسیای میا نه مخالفت و گفتم که امپراتوریی عثمانی درآغازقرن بیستم فرو پا شید وهمه کشور های زیر اثرآن تاریخ وفرهنگ خود را سا ختند. بنا برآن، شوروی فروپا شیده وحق کشور های آسیای میا نه می با شد که تاریخ وفرهنگ خود را بازسازی کنند. طرفه اینکه ، هم اخیرین سخنران هم درهیات رئیسه بودم هم دکتر عبدالحسین زیرین کوب چرخا ننده ای اخیرگردهمایی بود ومرا به ایراد سخنرانی فرا خوا ند. با پا یان سخنرانی من که با پا یان گرد همای همراه بود ، دکتر حسن ابراهیم حبیبی معاون رئیس جمهور رفسنجا نی ، همه شرکت کنند گان را مهمان کرد ودرخرده بس ها روا نه ای جای مهمانی شد یم. ازروی برنامه یا تصادف ،همراهان من در یک خرده بس ،استادان زبان فارسی بود ند واعتراف کرد ند که زبان فارسی را بنام واژه سازی نومسخ کرده اند وزبان اصلی فارسی همین است که به آن سخنرانی کرده ام. به ایشان گفتم که ، زبان فارسی را عرب های بد وی بعد از حمله به فارس وخراسان ،از دیوان بیرون وزبان عربی را رایج کرده بود ند ؛ واین سا ما نیان فارسی زبان با مرکزیت بخارا بود ند که زبان فارسی را بازسازی وزبان دفتر ودیوان سا ختند وزبان فارسی من که اصلن خرا سا نی می با شم ، همان فارسی دوره سا ما نیان می با شد وآن ها پذ یر فتند ووارد مهما نسرا شد یم. درمهمان سرا ،تصادف نیک که دریک میز با دکتر احسان نراقی هم گفت وگو شدم. یکی از میزبان ها آمد وگفت که شما رئیس هیات افغانستانی هستید ودر کنار دکتر حبیبی برای تان چوکی تخصیص یا فته است وخوا هش می کنم که آنجا بروید وگفتم که ممنون. وبا دکتر نراقی گفت وگوها یم داغ تر شد وشکا یت از حکومت آخوندی واینکه سه ونیم سال درزندان آن بوده است را یاد کرد. درزندان برادر خا منه ای اورا د یده وتعجب کرده است که در جمهوری اسلامی نوسنده ومترجم بزرگ مسلمان ما نند نراقی زندانی شده وبه برادر خود طلاع واززندان رها شده روا نه ای پاریس شده بود! نراقی که مترجم شنا خته شده ای آثار فرانسوی به فارسی بود وچند کتاب علمی هم نوشته بود، به من گفت که رفسنجا نی خوا هش کرد که ایرانی های تحصیل کرده را تشویق کند تا به تهران بر گرد ند وابرازکرد که درسا ختار دولت بکار استخدام شان می کند. به نراقی گفتم که این آخوند که می خوا هد تحصیل کرده ها را به تهران بر گردا ند ؛ برخلاف ، ما درکا بل ،غیراز استاد ربا نی ، فرماندهان وملا های جهاد یی داریم که مصروف اجباری کردن ریش به مردان وحجاب به زنان وفراری سا ختن همه بروکرات ها حتا بروکرات های غیر کمونیست می با شند. نراقی گفت که وضع ما ازشما بهتر است! به او گفتم که سپاس ازدانشگاه های دوره پهولوی ها نما یید. برخلاف ، ما در کا بل دانشگا هی داشتیم وداریم که به ندرت استادی درآن یا فت می شد ومی شود که مقا له ای علمی نوشته بتوا ند! بطور نمونه ،درمیان چپ گرایان افغانستان ،سه با سواد ودرجهادی ها سه با سواد داریم که یکی ازآن ها رئیس دولت اسلامی شده ومسعود فرمانده جهاد یی سازمان او ازداخل اجازه کاردن برایش نمی دهد وحکمتیارهم نخست وزیرهمان دولت می با شد هم ازبیرون کابل براین شهر حملات موشکی انجام می دهد. پاکستان وعربستان هم هرگز با جهادی های فارسی زبان قدرت یا فته در کا بل همکاری نمی کنند ودردرحال ویران کردن شهر کا بل به کمک حکمتیارمی با شند. در چنان شرایطی ،هفته پسین ماه سنبله سال 1373 - نیمه نخست ماه اکتوبر 1994 بود که ، استاد ربانی گفت که آی اِس آی ،خواستار رفتن هیات دولت اسلامی به اسلام آباد شده است وبا ید با آن به آنجا بروم. رئیس هیات هم عبدالرحمن دانشجوی صنف اول دانشکده طب ننگرهار وعضو شورای نظار بود ومطابق خوا ست استاد عضو آن شده رفتیم به اسلام آباد. خوشحال بودم ازاینکه هیات ترجمان دا شت وگفت وگوی آن با ژنرال قریشی رئیس آی اِس آی شروع شد. درظاهر ، هیات دعوت شده بود که با نما یند گان :حزب اسلامی وحزب وحد ت اسلامی وجنبش ملی اسلامی ژنرال دوستم ، برای ساختن یک حکومت ائتلافی گفت گو کند. عبدالرحمن نما ینده خاص مسعود ،گفت وگوبا نما ینده های حزب اسلامی وحزب وحد ت اسلامی را تا یید ومخالفت با گفت وگو با نما ینده ای دوستم کرد. مخا لفتی که گفت وگو را برهم زد وکوشش کردم ترمیم کنم ؛ اما رئیس آی اِس آی ولایت سر حد ، اکنون خیبر پشتونخواه ،مرا به رئیس خود این گونه معرفی کرد که عضو جمعیت اسلامی وشورای نظار نیستم ومدا خله مرا خنثی کرد. رئیس آی اِس آی به من گفت که ما پاکستانی ها هرچه می کوشیم زبان دانی مان ازاردو انگلیسی بیشتر نمی شود ولهجه انگلیسی مان هم که خوب نیست ، اما شما هم اردو هم انگلیسی هم پشتو سخن می گویید وفارسی هم که زبان مادری ات می با شد ونشست پا یان یا فت. شام همان روز، رئیس آی اِس آی ولا یت سرحد به مهمان خا نه آمد واطلاع داد که طالبان از کویته وارد سفید بولد ک درولایت قند هارشد ند. وفردای آن روز، ما روانه ای پشاور وروزبعد ،روا نه ای کا بل شد یم. یک روز بعد ازرسیدن به کا بل ، استاد ربانی ومسعود ، با اعضای هیات درجبل دیدارکرد ند وعبدالرحمن به آن ها گزارش داد ووارد شدن طالبان به قند هار هم مور بحث قرار گرفت. درجریان بحث در باره رسیدن طالبان زیر فرمان نصیر الله با بر وزیر داخله پاکستان به قند هار،پیشنهاد کردم که علیه آن ها مبارزه نما یید واستاد ومسعود اصرار کرد ند ازآن ها علیه حکمتیار ومزاری و ژنرال دوستم بهره برداری می کنند. دوباره گفتم که ائتلاف با حزب اسلامی وحزب وحد ت وجنبش ملی-اسلامی دوستم به نفع تان وکمک به طالبان نه تنها به زیان تان بلکه به سوی هند و کش فراری تان می سازد. تنها سید حسین انوری فرمانده جهادی حرکت اسلامی از موضع من دفاع ونشست به نفع نظرکمک به طالبان پا یان یافت. طوریکه د یده شد ، استاد ربانی ومسعود ،میلیارد ها افغانی به طالبان کمک کرد ند. کمکی که درواقع کمک به پیشرویی طا لبان به سوی کا بل بود. جا لب اینکه ، با رسیدن طالبان به میدان شهر،مسعود به استقبال شان رفت. طالبان بعد از گفت وگو با مسعود ، نه به کا بل بلکه با تغییرمسیربه چارآسیاب رفتند وحکمتیارهم ازآنجا فرارودر لغمان مستقر شد. به گمان غا لب ، آی اِس آی به حکمتیارفرمان داده بود که چارآسیاب را به طالبان بسپارد که سپرد وقربا نی چنان سپردنی علی مزاری بود که از داستان مرگ او در نوشته قبلی یاد آوری کردم. حکمتیار پیش ازرفتن به لغمان ازطریق شبکه تلویزیون خود خطاب به استاد ربا نی ومسعود گفته بود که کا بل را طالبان از شما می گیرند نه ازمن. یعنی شما قبر خود را حفر می کنید. شا هد بودم که مسعود قبر خود را حفر وکا بل را بدون مشوره با استاد ربا نی به طالبان تحویل وبه سوی پنجشیر عقب نشینی کرد! طرفه اینکه ،بعد ازعقب نشینی ازکا بل ، استاد وحکمتیار هم روا نه ای شمال شد ند! پیش ازتحویل دهی کا بل به طالبان ، شامگاه روز اول یا دوم ماه میزان 1375 ، درریا ست امنیت ملی نشستی به ریا ست استاد ربا نی برگزار ومسعود مسئله تخلیه کا بل را مطرح کرد. به او گفتم که ، پروژه طالبان اکنون گرفتن کا بل نیست بلکه محاصره ای آن می با شد. اگرچنین با شد، کا بل را نه به آن ها ، بلکه به سازمان ملل تحویل دهید تا حکومت فراخ بنیاد بسازد وسال قبل محمود مسطیری به همین خا طر به کا بل آمده بود. خوب است که ، بطروس غالی منشی عمومی سازمان ملل مصری می با شد واستاد می تواند به زبان عربی با او گفت وگووخواستارتحویل گیری کا بل برای سا ختن حکومت فراخ بنیاد شود. همچنان ، استاد به منشی عمومی سازمان ملل بگوید که مانیروهای جنگی خود را ازکا بل بیرون ودرشمال آن مستقر واگر طالبان حمله کرد ند ،دوباره برای جنگ با آن ها وارد کا بل می شویم. شا هد بودم که مسعود بد ون اجازه استاد ،نشست را ترک کرد. فردای آن روز، مطابق حضور داشت وگفته ای سید ظاهر وکیل شکردره در دوره حکومت شا هی ودپلمات دولت اسلامی در انقره به نویسنده، مسعود دراستا لیف نشست برگزاروروز پنجم میزان ازکا بل عقب نشینی ونصیر الله با بر وزیر داخله پاکستان آن را اشغال وامارت اسلامی طالبان را اعلام کرد! بنا برآن ، به صرا حت می گویم که :" طالبان را انگلیس سا خت ، امریکا اداره ،عربستان تمویل وارتش پاکستان پروژه طالبانی را درافغانستان تطبیق ومسعود کا بل را به آن ها سپرد!" وقتیکه می گویم که طالبان را کشورهای نامبرده سا ختند ، استد لالم بر اصل زیر متکی می با شد: ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور منتخب ایران که درسال 1360 ،حکومت او با کود تای سیا سی خمینی برای استوارساختن حکومت ملای سرنگون شده بود؛ ازچند روز بعد ازبرطرفی تا کنون ، درپاریس زند گی می کند. بنی صدر روز28 ماه شهریور/ سنبله سال 1395 خورشیدی-26 ماه اگست 2016 ترسا یی، درشورای فرهنگی دانشگاه هاروارد درامریکا زیر عنوان " هفت سیا ست برای شکستا ندن چرخه ترور" سخنرا نی وگفت که : بی نظیربوتو نخست وزیر پاکستان ، درگفت وگو با لوموند درسال 2001 ، درپا ریس ، تصریح کرد که طرح تشکیل طالبان توسط دولت انگلیس ریخته شد ، توسط سازمان سیا / سازمان اطلا عات مرکزی امریکا مد یر یت شد وتوسط دولت عربستان پشتی با نی ما لی شد وتوسط ارتش پاکستان عملیا تی شد (1). یعنی طرح انگلیسی طالبان را فرمانده ارتش پا کستان توسط نصیر الله با بروزیرداخله حکومت بی نظیربوتو درافغانستان تطبیق کرد. طوریکه در بالا یاد آور شدم ،روزصادرکردن طالبان از کویته به قند هار، در اسلام آباد بودم وبا رسیدن به کا بل ، به استاد ربانی ومسعود ، درجبل سراج گفتم که به این جریان تروریستی کمک نکنید. متاسفانه ، کمک کرد ند وسرانجام بدون اطلاع ربا نی ،مسعود کا بل را به طالبان تحویل وبه سوی پنجشیر عقب نشینی کرد. دوماه بعد ،وقتیکه ازطریق پشاور وکویته به زا هدان وتهران وسرانجام با یک طیاره نظامی ازمشهد به مزار وازآنجا با موتربه تالقان رسیدم ،دریک نشست به ریا ست استاد ربانی که امیر اسما عیل خان هم حضور دا شت ،مسعود از استاد انتقاد کرد که سه رهبر جهادی یعنی ربانی وسیاف وحکمتیار دراین شهر حضور دارند وامنیت رو به خرابی دارد. استاد به مسعود گفت که تخلیه کا بل هم بسیار بی نظم صورت گرفته بود! بعد از این سخن استاد ،مسعود نشست را ترک کرد وبنده هم روز بعد روا نه ای ورسج شدم. بعد ازبازگشت از ورسج که روزیازدهم ماه دلو1375 بود،استاد را درتا لقان د یدم وگفتم که چه واقع شد؟ استاد گفت که نما ینده خاص پاکستان به من گفته بود که دست حکمتیاررا ازگریبان ما قطع واورا در حکومت شریک نما یید ،کمک به ادامه حکومت تان حتا باوزیردفاع بودن مسعود می کنیم ؛ اما مسعود نه پذ یر فت وهمین روزگارسیاه را برای ما رقم زد. روزی بعد ،مسعود را د یدم وخواست که با او همکار شوم ؛ به او گفتم که بیاد دارید که پیشنهاد کردم که کا بل را به طالبان تحویل ند هید! با تا سف ،سکوت کرد! وضع تا سفبار اورا دیده گفتم که دیگر با شما سیا ست نمی کنم وتکرارجنگ شکست خورده ای چریکی را به شما مبارک باد ود نبال مباره فرهنگی وژور نا لیسم پژوهشی می روم که رفتم وتاکنون در همین میدان فعال می با شم. وکتاب های :"جهاد افغانستان وجنگ سرد قدرت های بزرگ" و"اسلام وسکولاریسم " و"اسلام ، غرب ودموکراسی " و"اسلام ، غرب وحقوق بشر" را نوشتم و" اسلام، غرب وتروریسم " را درصورت رفتن به کا بل چاپ ونشر خوا هم کرد وسا یت های :" انسان گرایی" و" اند یشه" را هم دارم که بیشتر ازیازده صد مقاله نوشته درآن ها پخش و فسبوک / رخنامه هم دارم. دراخیر ، شا یان یاد آوری می دانم که ، بارها در کا بل به مسعود گفته بودم که دسته ای شورای نظاری شما به یک تصفیه کاریی بنیادی نیاز مبرم دارد. متا سفا نه ، تصفیه کاری نکرد! عدم تصفیه کاریی دسته ای نا مبرده ،اول کمک به ترورخود او درتخار ودوم کمک به ترور استاد ربانی در کا بل ، زیرفرمان طالب کرزی نوکر دوگا نه ای سیا وآی اِس آی کرد. خنده آوراین است که ، کمک کننده ها به ترور مسعود ، با امضای قرارداد ننگین بن ، درماه قوس 1380 وتهد ید استاد ربانی برای استعفی ازریا ست دولت اسلامی وانحلال آن به فرمان زلمی خلیلزی ، کمک به رئیس اداره موقت وبعد تر رئیس جمهور شدن طالب کرزی کرد ند. همان ها در همراهی با طالب کرزی ، فرمانده داود فرد وفا دار به دا عیه ای تروریسم ستیزیی مسعود را که مصروف پاک سازیی طالبان در شمال بود ، به کمک زلمی ویسا خلقی-روسی ای قبلی ونوکر بعد یی آی اِس آی وفر مانده فرقه در کندز ، دردفتر والی تخار در شهر تا لقان ترور وکمک به گسترش تروریسم طالبان متشکل از قبا یل نا قل افغان در تمام بخش های شمال کشوری دارای تاریخ سیا سی نا شاد ما کرد ند. ادامه دارد. پا نو یس : 1-hir.harvard.edu/ breaking-cycle-terror-democracy-alternative. Bani Sadr Or News.gooya.com / political / alternatives / 2016 / 09 / 217650. Php# mode. breaking the cycle of terror: a democratic alternative. August 25, 2016

0 comments:

Post a Comment