پانزدهم ماه اسد 1398
این تحلیل ؛ درپیوند به گزارشی زیر عنوان:" آموزش بیعت دردموکراسی پسا طالبان " ، گزارشگر: شکیب خادم وگزارش هم مروری برکتاب "افراط گرای دردانشگاه کابل" نوشته عبدالنصیرموحدی ، نشرشده درسایت رادیو زما نه ، بتاریخ 14 مرداد / اسد ، می باشد. ازاین نگاه که در صفحه فسبوک / رخنامه ام باتاب یا فته است، بهتردانستم که در سایت " اند یشه" هم پخش شود، تا دوستان وفرهنگیان ازآن مستفید شوند. دررقرآن ، آیه الاعراب اشد کفرا ونفا قا آمده است. دراین آیه ، اعراب به معنای عرب ها نیست بلکه بدوی ها وقبا یلی ها می باشد. بد وی های که درکفرونفاق خود شد ید می باشند. معلوم است که ، طالبان والقاعده درقبیلگی ها وبد وی های عرب وافغان پیدا شده اند. ازاین رو، با ید درکفرونفاق خود سخت وشد ید باشند و درعمل هم ثابت کرده اند. درحالیکه فرهنگ قبیلگی- بد وی عرب وافغان را زمین مناسب برای رشد تند روی وتکفیرگریی مذ هبی می دانم، لازم است که به موضوع نگاه تاریخی بیندازم. واقعیت این است که ، دربهارسال 1352 یا اخیرین روزهای پاد شاهی ظاهرشاه ،ملک فیصل پاد شاه عربستان یک برنامه بنام بررسی وضع فرهنگ اسلامی درخاورمیا نه را روی دست گرفت ودراین راستا،هیاتی به ریاست سید ابولحسن ند وی به کا بل آمد. طبق گفته ای شاگردان آن وقت مدرسه ابوحنیفه ، ند وی درآن مدرسه سخنرانی وسخنرانی اورا استاد سیاف به فارسی ترجمه کرد. سال ها بعد، درلاهورکتابی به عنوان " ازدریای کابل تا دریا ارموک" نوشته ای ند وی را بزبان اردو دیدم ودرآن خوندم که ابراز نا رضا یتی ازوضع فرهنگ غرب زده ای کا بل کرده است.
بعد ازآن، فیصل تصمیم گرفت که دانشگاهی بنام " دانشگاه اسلامی فیصل درکابل" بسازد که کود تای ماه سرطان 1352 جای آن را تبد یل وروانه ای اسلام آباد کرد. بلی، هم دانشگاه فیصل دراسلام آباد رونق پیداکرد هم ژنرال ضیاءالحق وجهاد افغانستان علیه شوروی فکراسلامی فیصلی را دامن زد. درپاکستان مهاجربودم که انقلاب اسلامی ایران رخد اد وبه جنگ وهابیت وشیعه صفوی بیشتردامن زد. ازاین که ، کمی فهم زبان عربی داشتم وزبان اردو را خوب آموخته بودم وانگلیسی رانیزمی دانستم،اول برنامه درسی دانشگاه اسلامی قیصل را مرر کردم ودوم با فارغان آن گفت وگوها کردم وبه این نتیجه رسیدم که وهابیت یک سنگر جنگی علیه مذهب عقلانی ابوحنیفه بازکرده است. اطلاعاتی که اکنون ازمسجد ها درافغانستان دریا فت می کنم ، بیانگراین است که تند روی ووهابی گری درآن ها ترویج می شوند وفارغان دانشگاه فیصل دراسلام آباد وفارغان دانشگاه اسلامی عربستان هم دردانشگاه کابل فعال می باشند. طرفه اینکه ، وزارت امورمذهبی حکومت های طالبانی کرزی وغنی هم همکارآن ها می باشد. ازاین نگاه که ، تند روی وتروریسم درظاهر مذ هبی ابزار اسلام هراسان غربی می باشند، به احتمال قوی، باداران حکومت پو شا لی کا بل هم ازرشد تند روی برای ادامه اشغال افغانستان ودین تروریست پرورمعرفی کردن اسلام رضایت کا مل دارند.
بهرحال ، دراخیر، بهتراست که اشاره به بنیاد گرایی اسلامی کنم. بنیاد گرایی به معنای اصول گرایی اسلامی حضورگسترده درکشورهای اسلامی دارد.ا لبته با شاخه های مدرن وسنتی. شاخه ای مدرن آن : حزب عدالت وتوسعه ترکیه، حزب النهضت اسلامی تونس، جمعیت اخوان درمصر ودیگرکشورهای عربی ، جماعت اسلامی درپاکستان ، بنگله دیش وهند، نهضت آزادی درایران، حزب اسلامی درمالیزی، جمعیت علما ونهضت علما دراند ونیزی. گروه های نامبرده شاخه مدرن بنیاد گرای می باشند که دموکراسی وکثرت گرای را قبول دارند ومخالف تندروی ، تکفیری گری وتروریسم مذهبی می باشند. درسنگرمخالف آن ها، وهابیت ، ولایت فقیه وائتلاف نظامی ها وملاهای پاکستانی قراردارند. معلوم است که ، تند روان ولایت فقیه با توحش برسنی های عراقی به کمک جورج بوش، داعش را تولید کرد ند وبا توحش برسنی های سوریه ، به کمک روسیه، حرکت تحریرشام را تولید کرد. وها بیت هم که شیعه ها را مسلمان نمی داند، شاخه های آن: القاعده ، طالبان وده ها گروه ملایی دیگردرخارمیا نه وپاکستان فعال می باشند. برویت اسناد، ائتلاف نظامی ها وملاهای پاکستانی با کمک مالی عربستان، طالبان تروریست را تولید وبه افغانستان صادروبه کمک آن ها ادامه می دهد. افزون برآن ، معاش خوران وهابیت وائتلاف نامبرده هم
علیه مذ هب ابوحنیفه هم علیه شیعه ها درافغانستان مبارزه می کنند. ازاینکه تند روان مذهبی افغان وفاشیست می باشند ،ازهزاره ها نفرت دارند ودرگیری های هم درخوابگاه هم درنان خانه دانشگاه کابل با آن ها داشتند ودارند. متاسفانه ، حکومت قبیلگی غنی تا کنونی اقدامی علیه آن ها نکرده است!
0 comments:
Post a Comment