ابراهیم ورسجی
سوم ماه جدی 1397
دربخش های قبلی ای این نویشته ، ازسهم های حکومت های مستبد ،استعمارها، بنیاد گرایی ،فرهنگ و دین درایجاد تروریسم مذهبی سخن ها گفته شد واین گونه نتیجه گیری به عمل آمد که استبداد وتحریف دین توسط دین کا ران رسمی سهم بیشتری درایجاد تروریسم مذ هبی داشتند ودارند. دراین این بخش که بخش اخیریی مقاله می باشد ، به نقش حکومت داریی خوب ودموکراسی درمهارتروریسم مذ هبی تمرکزمی کنم. حکومت داریی خوب را به این خاطر ازدموکراسی پیش انداختم که دموکراسی های خوب ودموکراسی های بد زیاد درجهان یافت می شوند.
بطور نمونه ،پاکستان هم دموکراسی دارد هم تولید کننده وصادرکننده ای تروریسم مذ هبی به افغانستان ومنطقه وجهان می باشد. افزون برآن ،درافغانستان زیراشغال امریکا هم، به دموکراسی یدک کشیده می شود. دموکراسی نما یی که مردم را بد بخت وکمک به گسترش تروریسم مذ هبی ناشی ازفرهنگ قبیلگی وتولید شده درپاکستان کرده است. به سخن دیگر،ارتش پاکستان که دشمن ریاکاردموکراسی می باشد؛ با استفاده ازفرهنگ قبیلگی ای افغان های دوسوی مرزد یورند وتحریف د ین توسط دین کا رانش، تروریسم مذ هبی را تولید وبه افغانستان صادرکرده است. ازاین رو، بهتردانستم که حکومت داریی خوب را به دموکراسی پیش بیندازم.
شا یان یاد آوری می باشد که ، پیش انداختن حکومت داریی خوب ، هرگز ازاهمیت دموکراسی نمی کاهد. به این خاطرکه،جامعه ای بشری بدون دموکراسی به حکومت داریی خوب نمی رسد. یعنی تحقق دموکراسی ورعایت حقوق بشر حکومت داریی خوب می باشد. اگر تروریسم مذهبی ازافغانستان تا لیبی درشرق وشمال نیجریه درغرب افریقا شاخ ودُم کشیده و کشتارمی کند ، بدون شک ، زاده ای حکومت داریی بد وتحریف مفاهیم قرآنی می باشد. ازاین رو،آگاهان مسلمان به بازاند یشی درباره دومسئله نیازمبرم دارند: نخست،فقه های سنی وشیعه را تا حدی زیادی بریده ازقرآن گرفته نقد کنند؛ دوم، علیه سوء استفاده ازدین توسط حکومت های مستبد وملاهای رسمی ای آن ها برخیزند. به این خاطرکه، حکومت های بد وملا های رسمی شان دشمنان سرسخت دموکراسی وحکومت داریی خوب ورعایت حقوق بشرحقوق بشر می باشند. مثلا، درافغانستان ، هم حکومت بد است هم شورای ملاها دارد هم کمیسیون حقوق بشر به ریاست یک زن ان جی اوکار دارد هم شورای صلح پُرازملاها دارد هم تروریسم مذ هبی درآن گسترش بی سا بقه یافته است. یعنی حکومت بد وملاها وکمیسون حقوق بشرآن دشمنان دموکراسی وحقوق بشر ومخالف ارزش های اسلامی می باشند.
بنا برآن ، بهتراست که نگا هی به قرآن بیندازیم. نگا هی به قرآن نشان می دهد که عد ل وشورا درآن ارزش محوری دارند. دوارزش عا لی ای انسا نی که توسط مستبدان وفقیه ها یا ملا های رسمی شان بدارآویخته شده اند. ازاین رو، حق با غزالی می باشد که گفته بود:" فقه تنها بدرد سلطان می خورد"! ودردرازنا وفراخنای تاریخ نا شاد مسلمان ها بسیارخوب بدرد سلطان خورد وعلت پس ماند گی ای جامعه های مسلمان هم شد. ازاین رو، نیازبه تفسیرانسانی ازقرآن احساس می شود. دراین راستا، نصرحا مد ابوزید، دانشمند مصری فرموده است:" درسنت اسلامی ازجنبه های انسا نی واجتما عی شکل گیریی گفتارقرآ نی وگفتارهای تفسیری غفلت شده است. به همین سبب است که قرآن با زند گی امروزیی ما ارتباط برقرارنمی کند. اگربخواهیم قرآن را به سرچشمه ای برای الهام گیری درزند گی بدل کنیم ، باید به سویه ای انسا نی آن تکیه کنیم وطبقات برهم انبا شته ای تقد س را ازروی آن برداریم وگوهرقرآن را که کرامت انسا نی وعدا لت اجتما عی است بازکنیم." با ستا یش ازنگاه قرآ نی ابوزید، اشاره بدومسئله را ضروری می دانم: نخست،مستبدان وفقیهان رسمی شان مانع عمده ای تفسیرانسا نیی قرآن بود ند ومی باشند. دوم، بدون حذ ف مانع تراشی های سلطان ها وملا ها وتروریسم مذ هبی دست پرورده شان ، مسلمان ها گامی موثری در مسیر پیشرفت وترقی ای خود برداشته نمی توانند. پس،تمرکزآگا هان وفرهنگیان مسلمان به فهم انسا نی ازقرآن ومبارزه درجهت ساختن حکومت داریی خوب وتحقق دموکراسی را نیازمبرم زمان می دانم. درغیرآن،مستبدان ،ملاهای رسمی شان ، بنیاد گرایان جزم اند یش وتروریستان مذ هبی فاجعه آفرینی های بیشتری خواهند کرد.
ازاین رو،دواختیار پیش روی مسلمان ها قرارمی گیرد: نخست، تن دادن به تقد یروازجا نب خدا دانستن همه بد بختی های خود که میوه اش حکومت مستبدان وتروریستان مذ هبی می باشند؛ دوم ، مبارزه برای تحقق دموکراسی. اینکه ازحکومت داریی خوب یاد نکرده وازدموکرا سی یاد کردم ؛ دلیلش این است که دموکراتیک ساختن حکومت گام نخست به سویی حکومت داریی خوب می باشد. یعنی ازدموکراسی می توان به سوی حکومت داریی خوب حرکت کرد. همچنان ، لازم است بگویم که با توجه به بی دستا ورد بودن ازحکومت اسلامی یادی نکرده ونمی کنم. به این خاطرکه ،سلطان وفقیه چنان برجنازه ای حکومت اسلامی لگد زده اند که بازسازی وراه اندازیی آن کارحضرت پیل می باشد. یعنی با لا ترازتوان وعرضه ای مسلمان ها.
وقتیکه ساختن حکومت دموکراتیک را سهل ترازساختن حکومت اسلامی می دانم ، دلیلم این است که مردمان مسلمان کارکرد های آن را درافغانستان، ایران وعربستان دیده اند. ازاین رو،هوشمندان تما یلی به بازسازیی آن نشان نمی دهند. درحالیکه دموکراسی نمونه های خوبی مانند سویس،سویدن ،ناروی ، ایسلند، زیلاند نو وکانادا ونمونه های کمترخوبی مانند هلند، بریتانیا وامریکا وفرانسه وآلمان دارد.درهمسا یگی افغانستان ،دموکراسی درپاکستان مسخ شده ودرهند کارکرد بهتری بروزداده است. به این معنا که ،دموکراسی هند جمع اصلاحات اقتصادی می تواند کاربرد مناسب درافغانستان دا شته باشد.
با درنظرداشت گفته های با لا، این پرسش مطرح می شود که ، چگونه می توانیم تروریسم را مهار کنیم؟
معلوم است که پاسخ به پرسش نامبرده چند پهلومی باشد. پهلو های که قرارزیر قا بل جمع بندی می با شند:
1-سیاست های مبتنی بر نظریه ای خشونت زدایی البته با حذ ف خشونت درروابط جمعی. آزادی نباید محد دود که گسترش یا بد.
2-آزادی برای به چا لش کشیدن رهبران سازمان های تروریستی بکارگرفته شود.
3-بم های هوای نابود کرده شود یا ازهواپیما نباید استفاده شود.
4-با اسلام هراسی (درغرب) مقابله کرده شود ، البته درمعارف ونه دربیا نیه های سیاست مداران.
5-مردم کشورهای غربی باید حقیقت را درباره ای تروریزم بدانند. کشورهای اسلامی میدان جنگ منافع شده است که سوریه (وافغانستان) نمونه است. مردم غرب نباید فریب داده شوند که تروریستان مخالف غربند بخاطرارزش های غربی. زیراکه،بسیاری آن ها ارزش های جامعه های غربی را نمی دانند.
6-نیازهای بیشتربه آموزش حقوق بشروکرامت انسا نی داریم. وقتیکه شخص متوجه می شود که زند گی اومقد س است وکرامت انسا نی درهمه انسان ها ذا تی است،چنین انسا نی خود وفرد دیگری را تبد یل به بمب نمی کشد. آن های این کاررا می کنند که باوردارند که زند گی ارزش ندارد وهیچ انسا نی دارای کرامت وحقوق ذا تی نیست.
7-مقابله با همه انواع تبعیض ها (1). تبعیض های مذ هبی ، نژادی ،زبا نی ، فرهنگی، رنگ وپوست یا سیاه ، سفید ، سرخ وزرد.
پا نویس :
1-hir.harvard.edu/breaking-cycle-terror-democracy-alternative.
Bani Sadr.
هفت سیا ست برای شکستن چرخه ترور،ابوالحسن بنی صدر
News.gooya.com/politics/breaking the cycle of terror: a democratic alternative, August 25,2016,in Persian.
0 comments:
Post a Comment