Thursday, 20 December 2018

نگا هی به نقش دین وفرهنگ درایجاد تروریسم مذهبی

بخش چهارم
ابراهیم ورسجی
سی اُم ماه قوس 1397
دربخش سوم مقاله، یاد آورشد م که حکومت های استبدا دی و استعمارخارجی بیشتر ازبنیاد گرایی درایجاد تروریسم مذ هبی نقش بازی کرده اند. دراین بخش ، لازم می دانم که ازنقش یا تا ثیر دین وفرهنگ درایجاد تروریسم مذ هبی پرده برداری کنم. ازاین نگاه که ، مناطق قبا یلی دوطرف مرزهای مشترک افغانستان وپاکستان که در آن ها پشتون ها / افغان ها زند گی می کنند ، خاستگاه تروریسم مذ هبی شده اند، ایجاب می کند که درباره ای تا ثیر مذ هب وفرهنگ درایجاد آن ابرازنظر نما یم. همچنان ، ازاین نگاه که ائتلاف نظا می ها وملاهای پاکستانی پرورشگاه وعربستان وهابی ای دارای ثروت های کلان نفتی وایران ثروتمند گرفتارملاهای اصلاجنوب لبنا نی وارد کرده شده درعصر صفوی (1501-1737) ،کمک کننده های مالی واعتقادیی تروریسم مذ هبی ای سنی وشیعه شده اند ،براهمیت تا ثیرفرهنگ ها ومذ هب ها درایجاد تروریسم مذ هبی مهرتایید می گذارد. افزون برآن ، ملغمه ای ازترکیب ناجور دین وفرهنگ با عث شده است که فرهنگ ها وبرداشت های قبیلگی- ما قبل مدرن ازدین کمک به ایجاد تروریسم مذ هبی نما یند. ازاین رو،درپیدایش تروریسم مذ هبی ، ما با ترکیب یا آمیزش بیمارگونه ای دین وفرهنگ مواجه می باشیم.
دررابطه به ترکیب دین وفرهنگ واثرگذاریی یکی بر دیگری ،دونظر وجود دارد:نخست، فرهنگ ها زاده ای دین ها می باشند ؛ دوم، فرهنگ ها دین ها را زاییده اند. ازاین نگاه که دین های سامی: یهودیت، مسیحیت واسلام، ریشه ای آسما نی دارند نه زمینی ، پس می توان گمان وباورکرد که دست به تولید فرهنگ زده اند. برخلاف ، دین های بو دائی ،لائوتسو وهندی که ریشه ای آسما نی ندارند ، زاده ای فرهنگ های چینی، لائوتسی وهندی می باشند. بنا برآن ، دوگونه دین ها وفرهنگ ها داریم:دین های فرازمینی ای فرهنگ سازیا اثرگذاربرفرهنگ ها ودین های ساخته ای فرهنگ ها. جالب این است که، اکنون ، درهردوگونه ای نامبرده ای دین ها ، تروریستان مذ هبی برآمد کرده اند.
مثلا،طالبان، القاعده ،داعش های شیعه وسنی ، بوکوحرام والشباب / جوانان وگروه های خرد وریزدیگر، زاده ای اسلام زیرفشارمدرنیته / نو اند یشی وکثرت گرایی قرارگرفته، جورج بوش ، دیک چینی معاونش ونتانیاهو نخست وزیرکنونی اسرائیل تروریستان مسیحی- یهودی می باشند. افزون برآن ها،اسلام هراسان وآواره ستیزان درامریکا واروپا هم شاخ ودُمی تیزتروکوتاه ترازتروریستان مسلمان ومسیحی- یهودی ندارند. قتل عام مسلمان های روهنگیا دربرما وآواره ساختن هفت صد هزارآن ها به بنگله دیش، توسط نظامی ها وملاهای بودایی،مسلمان ستیزیی نرم تری بودای های سریلانکا ومسلمان ستیزیی هندوهای متعصب هند علیه مسلمان ها نشانگرتروریسم مذ هبی درمذاهب بودا ئی وهند و می باشد. پس ، معلوم می شود که هم دین های آسما نی هم دین های زمینی به کمیت های کم وزیاد تروریستان مذ هبی را تحویل جامعه ای بشری دا ده اند. ازاین نگاه که بحث درباره تا ثیر فرهنگ مسلمان ها ودین اسلام درایجاد تروریسم مذ هبی می باشد،ازبحث درباره ای تروریستان دین های زمینی خود داری وبه ابرازنظردرباره تاثیر فرهنگ مسلمان ها ودین شان درایجاد تروریسم مذ هبی تمرکزمی کنم.
بنا برآن ، برمی گردم به خاستگاه اصلی ای تروریسم مذ هبی یا مناطق دوسوی مرزهای مشترک افغانستان وپاکستان.ازاین لحاظ که مناطق پشتون نشین دو سوی مرزدیورند / مرزمشترک افغانستان وپاکستان ، زاد گاه تروریسم شده اند ودرهردو بخش عقب ما ند گی فرهنگی وتحجرمذ هبی بیداد می کند، پس، بهتراست که بررسی را به دین به خصوص دین داریی قبیلگی دردوطرف مرزهای هردو کشوروسرما یه گذاریی ائتلاف نظامی ها وملا های پاکستان ووهابی گریی نفتی عربستان به تروریست سازی ازآن ها متمرکز وبعدا به دیگرخاستگاه های تروریسم مذ هبی بروم. نویسنده که به حیث فعال فرهنگی ومهاجرسا ل های زیا دی درپاکستان وکمی درایران بود؛ بیاد دارد که دردوره تهاجم ارتش سرخ به افغانستان ،ایران درجنگ با عراق مصروف وازافغانستان دورماند. ازاین رو، پاکستان با دالرهای امریکا وعربستان دست بالا اول درتقویت تند رویی مذ هبی ودوم تولید تروریسم مذ هبی درافغانستان ومناطق قبا یلی- افغا نی خود پیدا نمود.
همچنان ، بیاد دارم که آتش بس میان ایران وعراق درسال 1367 خورشیدی درپاکستان غم با راند. به این خاطرکه ،ائتلاف نظا می ها وملا های پاکستان دریافت که هم زبان وفرهنگ فارسی درافغانستان مسلط است هم جمعیت شیعه ای هزاره وشمارکمی فارسی زبان های شیعه وخویشاوند یی زبا نی - تاریخی- فرهنگی ای تاجیک ها با ایران ، می توانند دستگاه غلام سازیی ارتش پاکستان از پشتون ها / افغان های دوسوی مرزدیو رند را مختل نما ید. ازسوی دیگر،بعد از عقب نشینی ارتش سرخ ازافغانستان درماه فوریه 1989، گروه های خلق وپرچم یا شاخه های چپی وفادار به مسکو به تاجیک، هزاره ،ازبیک وپشتون تقسیم شده زمینه های فروپاشی ای حکومت لرزان خود ورسیدن جهادی ها به قدرت درکابل را فراهم کر دند.
طرفه اینکه ،هم بسیاری خلقی های پشتون بعد ازقطع شدن روبل شوروی به کلدارگیری ازپاکستان شروع کرد ند هم خیزش ها درشمال نجیب رئیس جمهورپرچمی را ترساند.ازاین رو،او عزم سفربه پاکستان برای معامله درجهت حکومت قبا یلی پشتون ها را کرد که درجریان سفر درمیدان هوای کابل مانع برایش خلق شد ورفت دردفترسازمان ملل پناهنده شد وکابل افتاد بدست جهادی های تاجیک. جهادی های که کا ند ید پاکستان وعربستان نبو د ند وایران آخوندی هم با آن ها همراهی نکرد! ائتلاف نظامی ها وملاهای پاکستانی که هم بی تفاوتی ایران به حکومت اسلامی جهادی های فارسی زبان را دید هم حمایت مالی عربستان وعقب نشینی امریکا ازافغانستان پسا شوروی را دیده بود،اول کابل را با کمک رسانی به حکمتیاروراه اندازیی جنگ های گروهی ای جهادی ها ویران کرد دوم دید که جهادی های فارسی زبان درکابل ما ند ند،طالبان را ازپشتون های قبا یلی دوسوی مرزدیورند ساخت وبا ایجاد القاعده ازعرب های قبا یلی ودرواقع ازمسلمان های قبا یلی افغان وعرب تروریسم مذ هبی را ساخت. مثلا، بی نظیربو تو نخست وزیر قبلی ای پاکستان درگفت وگو با لو موند دیپلماتیک فرانسه درسال 2001،گفت که:" طالبان را سازمان های جا سوسی انگلیس وامریکا ساختند وتطبیق پروژه طالبانی را به ارتش پاکستان سپرد ند"! یعنی درایجاد طالبان تروریست ازفرهنگ ومذهب قبیلگی افغان های پاکستانی- افغانستانی ،بریتا نیا، امریکا وارتش پاکستان سهم دارند.
دراین باره که طا لبان را سازمان های جا سوسی انگلیس وامریکا ساختند وتطبیق برنامه طالبانی را بدوش ارتش پاکستان سپرد ند، بی نظیربوتو تنها نیست. مثلا، احمد رشید نویسنده ای پاکستانی ،درکتاب خود:" طالبان" ، نویشته است که :" معاش ماهوارماموران اداره طالبان درکابل وبودجه ای آن ها را سی آی ای / سازمان اطلاعات مرکزی امریکا ازطریق وزارت خزانه داریی پاکستان می پرداحت." احمد رشید دریک نویشته ی دیگرخود، یاد آورشده است که :" بعد ازچاپ شدن کتاب " طالبان"، ژنرال مشرف مرا احضاروقراربود که نیم ساعت با من گفت وگو نماید. برخلاف، سه ونیم ساعت با من اخطارگونه سخن گفت وامرکرد که جائو طالبان بازی بند کرو/ برو وطالبان بازی را ادامه نده! ومن خوشحال شدم که بجای اعزام به زندان، تنها به اخطاربه من بسنده کرد"!
بنا برآن ، به صراحت می گویم که سازمان های زیرزمینی ای امریکا،انگلیس وپا کستان با بهره برداری ازفرهنگ قبا یلی وعقب ما نده ای پشتون ها / افغان های دوسوی مرزمشترک افغانستان وپاکستان وتلقینات انحرافی ازدین توسط ائتلاف نظامی ها وملاهای شیاد پاکستانی ،تروریسم مذ هبی ای طالبان را ایجاد والقاعده متشکل از قبا یلی های عرب را درکنارآن نشانده هم کمک به دین تروریستی نما یش دادن اسلام هم افغانستان را بزنگاه تروریسم مذ هبی ساختند تا زمینه ای اشغال وایجاد وضع فاجعه بارکنونی آن را با بازگشت تروریستان به کمک ارتش پاکستان فراهم کنند. تروریسمی که بیشترازفرهنگ قبیلگی وکمتر ازاسلام ما یه می گیرد. مثلا،در( س 4 آیه 93 قرآن) ،این آیه راداریم:کسی مومنی راقصدا بکشد ؛ کیفرش ماندن دردوزخ برای همیش وغضب ولعنت خدا می باشد! در(س 5 آیه 45 قرآن) ،این آیه را داریم : کسی که کسی را بدون اینکه قتلی کرده با شد بکشد؛ مثل این است که همه ای مردم را کشته باشد. اگرکسی مرده ای را زنده کند یا ابزارزند گی اورا فراهم کند؛ مثل این است که مردم را زنده کرده است! اززنده کردن مرده این گونه برداشت می توان کرد که اگر قاتل توسط ورثه ای مقتول دراخیرمحاکمه ای عد لی عفو شود،کمک به حیات شده است.
ازآیه های نامبرده ،برداشت من این است که اسلام بیش ازحد به حیات اهمیت قایل شده ودشمنان آن را لعنت وجای ایشان را دوزخ تعیین کرده است. برخلاف ،تروریستان مذ هبی یا طا لبان وهما نندی هایی سنی وشیعه ای آن ها تا کنون هزاران مسلمان ونامسلمان را ازافغانستان تا لیبی واروپا ازحیات محروم کرده ونشان داده اند که هم دشمن خدا واسلام هم دشمن حیات می باشند. ازاین رو،می توانم بگویم که دین اسلام نه تنها نقشی درایجاد تروریسم مذ هبی ندارد بلکه دشمن آن می باشد. بنا برآن، معلوم می شود که بخش های ازفرهنگ قبیلگی افغان های دوسوی مرزدیورند درهمراهی با برداشت انحرافی وقا تلانه از اسلام به کمک بازی گران شیاد سیاسی وریاکاران مذ هبی،کمک به پیدایش تروریسم مذ هبی ودشمنی با حیات وانسان وانسانیت کرده اند. ادامه دارد.

0 comments:

Post a Comment