Saturday, 15 April 2017

تند روی مذهبی به قتل وتروریسم می انجا مد

ابراهیم ورسجی
بیست وششم حمل 1396
مردم افغانستان به خصوص آگاهان آن می دانند که دوگانه بازی کردن ارتشی ها وملاهای پاکستانی درپیوند با مذهب وسیاست ، درافغانستان به کشتار، ویرانی وتروریسم منجرشده است. خوشبختانه، این بازیی چتل سیاسی که به مذهب به حیث ابزار سیاست می نگرد،این روزها دامن خود پاکستان را هم گرفته است. اگرچه پاکستان به تروریسم مذهبی به حیث منبع دالرگیری ازامریکا ،انگلیستان وعربستان می نگریست ،اما این بازی دوگانه کمتریا بیشتر ازافغانستان ،میوه تلخ خود را به کام پاکستان هم واریزکرده است.
مثلا، من که رویداد های خوب وخراب پاکستان را به حیث منبع تباه کاری وویران گری درافغانستان می نگرم وپیگیری می کنم؛ اکنون ،شاهد دستاوردهای بدی برای خود پاکستان می باشم. رویداد های که برخورد تند روان مذهبی با صوفی ها وبرخورد دانشجویان در دانشگاه ها به حیث متعهد ونامتعهد به مذهب سیاست زده نمونه بارریزآن هامی باشد. درپیوند به زیر فشار گرفته شدن صوفی ها وتخریب زیارتگاه های آن ها درپاکستان، معلوم است که ذهنیت سلفی - وهابی گری ناشی از انتقال وهابیت دالری ازعربستان به پاکستان ،سرچشمه ی آن می باشد. سرچشمه ی که ائتلاف نظامی ها وملا ها متوجه تولیدات مرگبارآن نیست ، یا برآن چشم بسته اند.
چون ، وهابیت اغلبا بریده ازعقل ومنطق است وبه چیزی بنام گفت وگو وتعامل وتبلیغ حکیمانه وتزکیه نفس مطابق دستورقرآن باورندارد؛ازاین رو، زود به خشونت وتکفیر متوسل می شود. افزون برآن ، وهابی گری که سرخود را درزیر سا یه سلفی گری / گذ شته گرای ومتوسل شدن به سنت پیامبرص پنهان کرده است، تکفیر صوفی ها وتشویق به ویران کردن زیارت های آن ها را کارمعمولی یا توحیدی خود می داند. کاری که درتناقض آشکارباتوحید ویکتاپرستی قراردارد.
آری، وهابی گری باید چنان برخوردی با صوفی ها نماید. به این خاطرکه ، صوفی ها وعارفان بزرگ کوشش کردند ومی کنند همه بند گان خدا را با مذهب های مختلف رفیق ویارخود نمایند ومطابق فهم وعمل خود آن ها را به فکرواندیشه خود جذب کنند. به سخن دیگر، تحمل، برد باری وکثرت گرای دراندیشه ورفتار عارفان وصوفی ها برجسته وفقدان آن دررفتاروگفتاروهابی ها برجسته بود ومی باشد. معلوم است که ، این گونه ذهنیت ورفتار بنام مذهب آن هم درجامعه های چند مذهبی می تواند غمبارتمام شود؛ به گونه ی که درپاکستان تمام شده است.
جالب این است که ، نخبه گان سیاسی - نظامی پاکستان که درهمه مسایل ذهنیت انگیسی دارند؛ برخلاف، درباره مسایل مذهبی وبرخورد های نادرست ناشی ازآن بی توجهی نسبت به تجربه هند برتانیه می کنند. بطورنمونه، درسال 1862 ترسای، یا زمان فرمان روائی ملکه ویکتوریا، قانونی بنام قانون توهین درهند ساخته شد ومورد تطبیق قرارگرفت. بلی،آن قانون در هند دارای مذاهب متعدد هندو، مسلمان، سیک ، مسیحی، زرتشتی و...برای مانع شدن ازتوهین تند روان مذاهب به مذاهب رقیب تد وین واجراشده بود.
براساس قانون نامبرده ، اگر پیرویک مذهب به مذهب یا عبادتگاه مذاهب دیگر بی حرمتی می کرد، داد گاهی و ازشش ماه تا سه سال باید درزندان زند گی می کرد.افسوس که اکنون همان قانون درپاکستان به وسیله کشتاربی گناهان توسط افراد غیر مسئول وباند های آدم کش- ریاکار تبدیل شده است. مزید برآن، بی حرمتی به صوفی ها وتخریب زیارتگاه هایشان هم گسترش یافته است. معلوم است که این گونه کارکرد های قاتلانه کمی درافغانستان وزیاد درپاکستان گسترش یافته است؛ وریشه آن هم برمی گردد به جهل ونادانی وتعصب مذهبی بنام دفاع ازاسلام.
بطورنمونه ، درپسین روزسال 1394 ، دسته اوباشان باصطلاح مذهبی ، فرخنده دخترمسلمان وباحجاب را در مسجد شاه دوشمشیره به تحریک یک تعویذ نویس جاهل که گویا بی حرمتی به قرآن کرده است ؛اول برهنه وبعد شهید کردند. متاسفانه،حکومت کابل هم عدالت لازم را دربرخورد با قاتلان فرخنده نشان نداد. چون ،این گونه توحش ها بنام دین درافغانستان ریشه درپاکستان دارد ؛ وستون پنجم پاکستان درحکومت وملاهای طرفدارش درشورای ملاها وشورای صلح حضور دارد،داد گاه حکومت کابل جرئت نکرد تند روان جاهل - مذهبی ای قاتل فرخنده را محاکمه عادلانه نماید. ازاین رو، نهاد های حقوقی وعفو بین الملل حکومت افغانستان را قانون گریزترین حکومت درجهان معرفی کردند.
ازاینکه ، گفتم که تند روی جاهل - مذهبی درافغانستان ریشه درپاکستان دارند؛ پس ، بهتراست که به بحث درباره سرچشمه پرداخته نویشته را پایان دهم. درافغانستان ، همه می دانند که پاکستان بنام جهاد وشریعت دروغین طالبان بسیاراستفاده ها وتباه کاری ها درکشورشان کرد وباید می کرد. به این خاطرکه، پاکستان بنام اسلام علیه اسلام ساخته شده بود. مثلا، شمارمسلمان های هند ازشمارمسلمان های پاکستان وبنگله دیش زیاد است ومصرف تولید علمی- فرهنگی- دینی آن ها درهردوکشورجداشده ازهند دست بالادارد.ازاین رو، تحریک قومی مهاجران هندی درپاکستان که ازهند درزمان جدای به پاکستان آمده اند وشمارشان به بیشتراز20 میلیون درولایت های سند وپنجاب می رسد، می گوید که آمدن شان به پاکستان اشتباه بزرگ بود!
آری ،این تنها تحریک قومی مهاجران نیست که ازهجرت خود به پاکستان پشیمان شده است؛ بسیاری افغان ها ی مهاجربه پاکستان و جهادی های آن ها هم درک کرده اند که هجرت وجهاد شان جیب نظامی ها وملاهای پاکستانی را پرکرده وجیب مردم افغانستان را خالی کرده است.افسوس که با ابرازافسوس اشتباهات گذ شته جبیره نمی شوند وتروریسم طالبان زیر اداره پاکستان هم موقع نمی دهد که بسیاری ملاها وطالبان متوجه غلطی های خود درباره دین ووطن وصوفی ها و...شوند.
دراین باره ، این شعرفارسی را داریم: تاکه ابله درجهان باقیست / مفلس درنمی ماند! درواقع، مطابق مفهوم همین مصرع شعر، مفلسان بسیارخوب ابلهان را درپاکستان وافغانستان استعمال کردند ومیلیاردر شده اند. جالب این است که ، مفلس ها خوب موضوع به ابلهان می دهند. مثلا،ابلهان در16 فوریه برابر به 28 ماه دلو سال 95 خورشیدی ، زیارت لعل شهباز قلند ررا درولایت سند بم گذاری 50 نفررا شهید وده ها نفررا زخمی کردند ودر جون سال گذشته، طالبان امجد صابری خواننده پاکستانی را کشتند ودر روز دوم اپریل برابر به 13 حمل سال جاری ، مردان مسلح با چاقووچماق بزیارت محمدعلی در پنجاب حمله کرده عده راکشتند وعده ی رازخمی کردند. درسال های قبل، طالبان بزیارت پیر بابا درمنطقه قبایلی وزیا رت رحمن با با دربیرون شهرپشاورحمله کرده قبرآن دوصوفی را محاکمه واعدام کردند.
درواقع، تند روان مذهبی تنها به قبرصوفی ها بی حرمتی نکرد ند بلکه مشوق جوانان به برخورد وکشتاریک دیگرهم شدند. بطورنمونه، دوماه قبل، بخاطرانجام مراسم قومی ، جوانان پشتون دردانشگاه پنجاب درلاهور، مورد حمله جمعیت طلبه ، شاخه ی جماعت اسلامی قرارگرفته عده ی شان زخمی شدند. درادامه آن تند رویی خشن مذهبی، روز پنجشنبه 13 اپریل برابربه 24 حمل، جوانان تند رومذهبی در پوهنتون ولی خان درشهرمردان دربیرون پشاوربنام کفرگوی بدوجوان دانشجو حمله کرده یکی را زخمی ودیگری راشهید کردند. درحقیقت ،حمله تند روان مذهبی بزیارت های صوفی ها وحمله جوانان دانشجو به هم صنفی های خود دردانشگاه های پنجاب وولی خان؛ نشان می دهد که استفاده ابزاری ازدین وجوانان ساده اندیش توسط ائتلاف نظامی ها وملاها درپاکستان ، هم تروریسم را تقویت کرده هم پاکستان رادرمنطقه وجهان به حیث حامی تند روی وتروریسم مذهبی بدنام ومنزوی کرده است.

0 comments:

Post a Comment