Sunday 5 January 2020

ازاستفاده جمهوری اسلامی ازطالبان ولشکر فاطمی علیه امریکا درافغانستان ، استفاده کننده زیان بیشتری متحمل خوا هد شد

ابراهیم ورسجی
پانزدهم ماه جدی 1398
ای تحلیل ؛ درپیو ند به گزارشی زیر عنوان:" جنگ نیا بتی ؛ طالبان وفاطمیون با ایران علیه امریکا می جنگند" ، گزارشگر علی حسینی ، نشر شده در سا یت فارسی بی بی سی ، بتاریخ 5 ژانویه - 2020 برابر به 15 ماه دی / جدی 1398 ارایه شده است. ازاین که درصفحه فسبوک / رخنامه ام پخش شده است ، بهتردانستم که درسا یت "اند یشه" هم پخش شود، تا دوستان ازآن مستفید شوند. نظرهای افرادی را که دراین گزارش درباره احتمال استفاده جمهوری اسلامی ازطالبان ولشکر فاطمی علیه امریکا درافغانستان ابراز کرده اند را خواندم. ازاینکه ما درافغانستان تحلیلگران سیا سی سیا ست نا خوانده زیاد داریم، ابراز نظرهای سیا سی بی را بطه به رخ داد های ازنوع کشته شدن قاسم سلیمانی توسط ترامپ دربغداد وتا ثیرآن بر اوضاع شکننده ای افغانستان امرطبیعی می با شد. نا گفته نما ند که ، امروز سیا ست جهان پیوستگی ژرف به اقتصاد جهان پیدا کرده است. پیوستگی ای که بیشتر ازکشورهای ثروتمند کشورهای فقیر وجنگ زده ازنوع افغانستانی گرفتار حکومت داریی فاسد وتروریسم وکشوری ثروتمندی با سیاست مداران فاسد وخرافات زده مانند عراق ومیدان بازی غرض ورزانه ای امریکا وایران شده را متا ثرمی سازد. ایران هم که پیش از حکومت ملا ها ؛ کشوری روبه ترقی با پاد شاه خود کامه وترقی خواه بود ؛ به لطف آخوند یسم دراقتصاد درسطح کشور افریقای بوتسوانان فرود کرده است. بنا برآن ، با ید انتقام گیری جمهوری اسلامی ازامریکا بخاطر قتل سلیما نی را به اقتصاد بحرانی وملا زده ای ایران هم مرتبط سا خت.
درست است که جمهوری اسلامی ارتشی وسپاهی قد سی دارد وتوانسته است با کمک به امریکا دربراندازیی حکومت صدام حسین،عراق را بحرانی وبا کمک به روسیه ،سوریه را بنام جنگ علیه داعش ویران کند. این هم درشرایطی که ، ویرانگری آسان وسازند گی بسیار دشوارمی باشد. بنا برآن ، کمی به ضعف های جمهوری اسلامی در داخل ومنطقه مکث می کنم. درداخل ایران ،معلوم است که جمهوری اسلامی مردم را بسیار فقیر سا خته است. فقیر سازیی که تحریم اقتصاد یی امریکا به طول وعرض آن افزوده است. جمهوری اسلامی که زیرفشار اقتصادی قرار گرفته بود؛ متوسل به افزایش قیمت بنزین شد. افزایشی که دستاورد آن خیزش مردمی دراخیر ماه آبان / عقرب وسرکوب وکشتارترسناک بود. بلی،ایرانی ها حق داشتند ودارند که ما نند آبان خیزش کنند؛ به این خاطرکه ، آخوند یسم بیشتراز70 میلیارد دالر درآمدی ملی آن ها را مصرف سیاست های غلط خارجی خود به خصوص درجهت دفاع ازشیعه گری در عراق وسوریه ولبنان کرده ودریمن هم علیه عربستان به کمک سنی های زیدی رفته است. درافغانستان هم که جمهوری اسلامی دودوزه بازی می کند؛ یعنی هم با حکومت کا بل هم با طالبان سروکله نشان می دهد.
بنا برآن ، اکنون که جمهوری اسلامی ، عراق را بی ثبات وکمک به کشته شدن سلیمانی خود وافزایش سربازان امریکای وتعمیق بحران سیا سی درآن کرده است ،این ذهنیت درافغانستان برجسته شده است که ممکن است رژیم بی دستاورد ملای برای انتقام گیری ازامریکا به استفاده از طالبان ولشکرفاطمی علیه آن دراین کشوربپردازد. درباره استفاده جمهوری اسلامی ازطالبان ،توجه بدومسئله مهم می باشد:نخست، طالبان افغان های قبایلی می باشند که سرنخ شان در پاکستان وعربستان بسته می باشد وتنها برای امتیازی گیری از امریکا ، گه گاهی درایران پرسه می زنند وچلو می خورند ودالر هم می گیرند وکمی درغرب افغانستان به کمک سپاه قد س ترورهم می کنند. ترورهای که مصرف آن ازایران ومد یریت آن ازپاکستان صورت می گیرد وتاوان آن ها را مردم ما می پردازند. خلاصه اینکه ،طالبان تروریست افغان وهابی شده و می شوند وخوش بین به ایران شیعه صفوی زده نمی شوند. درباره لشکر فاطمی دست سا خت سلیما نی مقتول ازهزاره های آواره افغانستانی درایران،دومسئله را خلاف واقع می دانم:نخست،فاطمی های که قرن ها قبل برمصرفرمان روای می کر دند وتوسط صلاح الدین ایوبی بتاریخ فرستاده شد ند نه شیعه بود ند ونه خود را ازمصری ها جدا می پنداشتند ومصری ها هم تا کنون نظرمنفی نسبت به آن ها تبارزنداده اند. یعنی مسلمان ها ومصری های اصیل بود ند ؛ دوم، ساختن لشکر فاطمی از هزاره های آواره ای افغانستانی درایران توسط قاسم سلیمانی وبردن آن به سوریه برای کشتن مسلمان ها،هم توهین به فاطمی ها هم نفرتی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کرده است که ازپیامد آن من که فارسی زبان مسلمان سنی افغانستانی می باشم می ترسم. ازاین رو، جمهوری اسلامی می خواهم که کمک به مردم افغانستان تا مین صلح کند نه کمک به طالبان یا ابزارکردن لشکرفاطمی.معلوم است که ، درصورت کمک جمهوری اسلامی به تا مین صلح درافغانستان ،امریکا به حضورنظامی خود درآن پا یان می دهد. درغیرآن، جمهوری اسلامی با طالبان ولشکرفاطمی بازی کمک به نظامی های منافق پاکستانی وزیان به خود درافغانستان می رساند.

0 comments:

Post a Comment