Wednesday 20 February 2019

چپی ها ؛ درنا مردمی بودن ، شاخ ودُم درآورده اند

ابراهیم ورسجی
دوم ماه حوت 1397
بسیاروقت می شود که دو مسئله مرا متوجه تحولات امریکای لاتین کرده است: نخست، تا ثیرسازنده الهیات رهای بخش درمنطقه .دوم، نامردمی وبی نتیجه تمام شدن حکومت های کمونیستی / چپی درآن منطقه. ازاین نگاه که امریکای شمالی / امریکا وکا ناداد به مسیحیت پروتستان تعلق دارند ، پیشرفت های بزرگ حتا بیشترازاروپا / مادرپروتستانتیسم کرده اند. برخلاف، امریکای جنوبی یا لاتینی که توسط اسپا نیا گرفتارمسیحیت کا تو لیکی شده بود، بسیارعقب ما نده است. جا لب این است که ، عقب ما ند گی باعث دو تحول درجنوب قاره امریکا شده است:نخست، چپی ها درآن نفوذ پیدا کرده ودرچند کشور به قدرت رسیده اند. دوم، جنبش الهیات رهای بخش تفسیرنو از مسیحیت کا تولیکی ارا یه کرده واثرات بنیادی درتحولات مذ هبی ،فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی واقتصادی منطقه گذاشته است.
ازاین نگاه که ، نوشته ی کنونی درباره کارنامه ای بی نتیجه ای حکومت های چپی درمنطقه می باشد؛ درباره الهیات رهای بخش ابرازنظرنکرده به کارنامه ای بی نتیجه ای چپی ها بسنده می کنم. البته که ، ازبی نتیجه بودن حکومت های چپی درافریقا وآسیا هم یادی می کنم. بهرصورت، نگاهی به تاریخ امریکای مرکزی وجنوبی نشان می دهد که درسال 1959، فیدل کاسترو با یک انقلاب مردمی حکومت امریکا یی با تیستای مستبد را سرنگون وخود را رهبرکوبا اعلام کرد. شا یان ذکراست که ، فیدل کا سترو تارسیدن به قدرت کمونیست نبود ودرسال 1963، حمله چریک های مورد حمایت امریکا درخلیج خوگ ها ، بحران درروابط شرق وغرب ایجاد واورا بدامن مسکو انداخت. اگرچه فیدل دردوران طولانی حکومت خود ، دربخش اقتصاد، دستاوردی قا بل ستا یشی برای کوبای ها ندارد، اما دربخش آموزش وپرورش وبهداشت وخانه سازی برخلاف چپی های جنوب امریکا، افریقا وآسیا بسیارخوب عمل کرده است.
برخلاف کوبای فید ل کا سترو، چپ ها درنیکا راگوا، وینزیویلا ،درامریکای لاتین ودرزیمبا بویه درافریقا وکوریا ی شمالی درشرق آسیا، فاجعه آفریده اند. فاجعه آفرینی ای که هرچهار کشوررا بد وزخ روی زمین تبد یل کرده است. نا گفته نما ند که ، چپی های افغانستان هم عامل اصلی وضع فاجعه بارکمونی ای مردم این کشورمی باشند! ازبحث درباره فاجعه باربودن کارچپی های افغانستان که بگذ رم وبا ید بگذ رم وخودم شا هد آن هم بودم ، درزیمبا بویه ، رابرت موگا به 37 سال مستبدانه حکومت کرد وفقررا تحویل مردم داد ومعاونش چنان توحش نسبت به مخالفان روا داشته بود که مردم اورا تمساح نامید ند! را برت موگا به که فهمیده بود حکومتش بسیارنامردمی شده شده است ، درماه اکتوبر 2017 ، تمساح را برطرف کرد تا توجیه برای ادامه ای حکومت ناکام خود ش داشته باشد. برخلاف، نظامی ها خود موگا به را مرخص وتمساح را درجا یش نصب کرد ند تا وضع را بهبود بخشد! تمساح دریک سال وچند ماه گذ شته هم انتخابات تقلبی برگزار کرده خود را رئیس جمهور منتخب اعلام کرد هم وضع اجتماعی وسیاسی واقتصاد یی مردم را بهترساخته نتوانست. درکوریای شمالی هم که حکومت چپ موروثی ازپدربه پسر ونواسه رسیده است، آقای کیم هم 100 هزارزندا نی سیاسی- عقید تی دارد هم فقر وگرسنگی را به مردم خود تحمیل کرده هم دروازه گفت وگو با کوریای جنوبی وامریکا را بازکرده است تا کمک به ادامه ای حکومت سیاه کارخود نما ید!
درنکا را گوا، درامریکای مرکزی ، دانیال اورتا گا نزد یک به چهل سال است که حکومت می کند واوضاع اجتماعی- اقتصادی- سیا سی را به گونه ای رفیق های خود درزیمبا بویه وکوریای شما لی رقم زده است. مردم هم که ازحکومت داریی نا مردمی ای او به ستوه آمده اند ؛ ماه ها ست که مظاهره برای برکناریی اومی کنند وسرکوب می شوند. ازاین که حکومت اورتا گا ، مانند حکومت تره کی وامین- کارمل- نجیب ، خلقی می باشد ، با ید مردم را سرکوب وخلقی یا مردمی بودن خود را به نما یش بگذا رد. خنده داراین است که ، همه چپی ها خیزش های مردمی علیه حکومت های نامردمی ای خود را به امپریالیسم امریکا گره می زنند تا توجیه برای ادامه خشونت وتوحش خود داشته باشند.
ازاین نگاه که ، زیمبا بویه ونکا را گوا وکوریای شما لی نفت وگازبرای تجارت ندارند ،هم امپریالیسم یا مخالف موهومی یا خیا لی حکومت های نا مردمی آن ها ما یل به مداخله درآن ها نمی باشد هم حکومت های پوشا لی آن ها کمتر شعارهای ضد امپریالیستی می دهند. بلی ، خطر سلاح اتومی کوریای شمالی، ترامپ ، رئیس جمهورامریکا را به گفت وگو با رئیس جمهورمستبد آن وا دارکرده وچین ازترس سرازیرشدن کوریای ها درصورت حمله امریکا به آن کشور، مشوق رئیس جمهورتحمیلی آن به گفت وگو با امریکا شده است. اما ، در وینزیویلا که یک کشورمهم تولید کننده نفت وگازدرامریکای لاتین می باشد وحکومت چپ گرای آن در20 سال سال گذ شته ازچا ویز تا مد ورو ، هم نفت وگازرا تلف کرده است هم مردم را بد بخت وسه ونیم میلیون آن ها را به پناهنده شدن دربرازیل وکولمبیا مجبورساخته است ،بحث کوتاه درباره نا کامی حکومت آن وپا یان دادن به نویشته را ایجاب می کند.
تاریخ دو دهه ای پسین وینزیویلا، نشان می دهد که هوگوچاویز با شعارهای انقلابی از1998 تا 2013، کمک به زوال اقتصادی کرد اما نه به اندازه ای جانشین خود ، یا نکولاس مد ورو. معلوم است که ، مد ورو از 2013 تا کنون ، بر وینزیویلا خود سرانه حکومت می کند ودرماه دسامبر 2018 ، انتخا بات ریاست جمهوری بر گزار وخود را رئیس جمهور منتخب اعلام کرد. خوان گا ید و ، رئیس پارلمان وینزیویلا، انتخا بات مد ورورا تقلبی وخود را رئیس جمهورموقت اعلام وامریکا، کا نا دا واتحاد یه اروپا وبرازیل وکولمبیا وچند کشوردیگردرقاره امریکا ، ریاست جمهوریی او را برسمیت شناختند. جالب این است که ،سه ونیم میلیون مردم وینزیویلا ازفقر به برازیل وکولمبیا پناهنده شده اند وباقی مانده ای مردم آن کشورازگرسنگی ونبود دارو وداکتر درحال جان دادن می باشند. مسخره این است که ، مد ورو حمایت مردمی را ازدست داده وتنها برشانه ای ارتش وپولیس خود را سوارکرده است. امریکا هم کمک های خوراکی ودارو برای وینزیویلا ارسال کرده که به برازیل وکولمبیا رسیده ومد وروبه وزارت دفاع فرمان داده است که نگذارد کمک های خوراکی ودارویی آن به داخل کشورخود برسد وگاید و رئیس جمهور خود خوانده به مردم وعده داده است که کاری می کند که تا سه روزدیگردیگر، یا 23 فوریه ، مواد خوراکی رسیده به مرزها وارد کشو شده وبه مردم توزیع شود.
بهرحال ، غمبار این است که چپی ها ازافغانستان تا وینزیویلا شعارمی داد ند که به مردم نان، خا نه وپوشاک می دهند! برخلاف، چپی ها درافغانستان اشغال ارتش سرخ وجنگ جهادی ها علیه آن را تحویل ومردم بد بخت دا د ند وچپی های وینزیویلا ، هم نان برای مردم داده نتوانستند هم مانع رسیدن نان وداروی کمکی امریکا وکا نا دا واتحاد یه ی اروپا برای مردم گرسنه وبیمارخود شده اند. افزون برآن، پول کشوروینزیویلا چنان بی ارزش شده است که درشبکه تلویزیون الجزیره دیدم که یک مامورحکومت گفت که معاش ماهواری که دریافت کرده ام، یک کیلوپیازنمی شود. این است دستا ورد حکومت چپی ها درکشورنفت وگازخیزوینزیویلا. ازاین رو، به چپ های وینزیویلا وچپ ها ی دیگرکشورها پیشنهاد می کنم که کوشش کنند ازطریق انتخابات دموکراتیک به قدرت برسند وازطریق آن کناربروند. درغیرآن، باورکنند که تاریخ مصرف سوسیا لیزم آن ها وخود شان سپری شده است.

0 comments:

Post a Comment