Monday 11 December 2017

مسترحکمتیار؛ باردیگربه نوکریی خود به پاکستان ، مهرتایید گذاشت

ابراهیم ورسجی
بیستم قوس 1396
این تحلیل ؛ دررابطه به مصاحبه ای مسترحکمتیار با یک روزنامه نگار پاکستانی پخش شده درسایت روزنامه اردو زبان جنگ ، چاپ پاکستان ،ارایه شده است. مصاحبه ای که درآن مسترحکمتیار ابرازآماده گی برای میانجیگری میان حکومت مسخره ای کابل وطالبان کرده است. ازاین که، این تحلیل درصفحه فسبکم پخش شده است، بهتردانستم که دروبلاک اند یشه هم پخش شود تا دوستان ازآن مستفید شوند! معلوم است که من ؛ چندی قبل ، درنوشته ای ازمسترحکمتیارخواسته بودم که سکوت نماید ودیگرخیزبالابرندارد.ازمصاحبه ای او با خبرنگارپاکستانی که دراین گزارش بزبان اردو بازتاب یافته است ، معلوم می شود که سیاسی نه شده وبیشترازپیش به عزتی خود درافغانستان می افزاید. شایان ذکراست که این تبصره ی تحلیل گونه درپیوند با مصاحبه مسترحکمتیاررا بدودلیل می کنم:نخست ، مسترحکمتیار درک نکرده است که طالبان درباره ای او چه برداشتی دارند؛ دوم، متحد ایران اعلام شدن طالبان توسط حکمتیار وتبرئه ای پاکستان ازتمام جنایت های که با طالبان یا شاخه ریشوی ارتش خود علیه مردم افغانستان کرده است. دررابطه به اصل نخست ، باید بگویم که قبل ازنوشته ای قبلی ام زیرعنوان " حکمتیاربی حکمت اگرسکوت کنی ؛ به نفعت می باشد"، یک نوارملاهیبت الله ، امیر طالبان درباره مسترحکمتیار پخش شده دریوتیوب را شنیده واقعا ازتوهینی که به این مستر رواداشته بود ، جانم به لرزه درآمد. ازاین رو ، پا درمیانی مسترحکمتیار میان حکومت مسخره کابل وطالبان یا شاخه ریشوی ارتش پاکستان را عملی نمی دانم.
دررابطه به اصل دوم یا کمک ایران به طالبان وتبرئه پاکستان توسط مسترحکمتیار،بهتراست به گونه زیر توضیحات دهم ونشان دهم که این مسترهرچه می شود غیر ازیک فرد مفید بحال مردم افغانستان. مثلا، همه می دانند که ایران چنان به سوریه وعراق ولبنان ویمن بخاطر شیعه گری صفوی توجه دارد که افغانستان را فراموش کرده است واگرفراموش نکرده است،گامی موثری درجهت بهبود وضع شیعه های افغانستان برنداشته است.ازبی توجهی ایران به شیعه های افغانستان به این خاطریاد کردم بزرگان حکومت ایران می دانند که تاجیکان افغانستان ازآن ها نفرت دارند ودرتاجیکستان هم ، رئیس جمهور امام علی رحمن تمام مرکزهای فرهنگی ایران را بخاطرشیعه ای صفوی گری بسته است! من؛ تاجیک نوسنده وفرهنگی ای افغانستان هم نظرم درباره سران حکومت آخوندی ایران معلوم است! ازسران حکومت آخوندی ایران به این خاطریاد کردم که با سیاست حکومت آن مخالفم نه با ملت آن کشور، ودرباره پاکستان هم،مردم آن کشوررا احترام وازسیاست غلط افغانی آن کشورنفرت دارم!
درپیوند با اصل دوم یا کمک ایران به طالبان که مسترحکمتیار به آن توجه دارد تا حق نوکری خود به پاکستان را بجانماید ، واقعیت این است که ، پاکستان برای بخشی ازطالبان چپن داعش پوشانده وآن را تشویق به تند روی وکشتاربیشترمردم به خصوص شیعه های افغانستان نموده تا بخش دیگر طالبان را میانه رو نمایش وپکن مسکو وتهران را فریب دهد؛ واین سیاست، تاحدی مورد توجه درهرسه پایتخت واقع شده است. بنابرآن، رفت وآمد های طالبان به پکن ومسکو وتهران شروع شده است.ازسوی دیگر، ظالبان بازیی پاکستان باعث شده است تا حکومت وهمه زورمندان افغانستان وهند وتهران هم طالبان سازی نمایند! طالبان سازیی که به معنای کمک به طالبان نبوده ودرواقع سلط انحصاریی ارتش پاکستان بر طالبان را برهم می زند! همین که، اکنون ، ترورهای درپاکستان صورت می گیرد ومسئولیت آن را طالبان پاکستان به عهده می گیرند وآی اِس آی یا اداره اکمالاتی دیروز وامروز حکمتیار، هند وحکومت کابل را مسئول آن اعلام می نماید، دال برای است که دیگران هم با طالبان خود، پاکستان را وحشت زده یا ترریزه کرده ومی کنند! ازاین رو، به مسترحکمتیارمی گویم که میانجیگری کردن میان حکومت مسخره کابل که ده میلیون افغانی ماهانه برایت ازجیب مردم گرسنه می دهد وطالبان بسیار نفرت ازتو دارند ناممکن به نظرمی رسد! بنابرآن ، بهتراست که دراین باره خود را زحمت ندهی!

0 comments:

Post a Comment