Wednesday 23 April 2014

گمانه زنی ها درباره همکاری القاعده و اسراییل افزایش یافت

نوشته شده توسط مجله هفته در اردیبهشت ۳, ۱۳۹۳ ۰ نظر
پس از آنکه ایمن ظواهری، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان را به خیانت به فلسطین متهم کرد، این بار در اظهار نظری جدید، ریاض را دست نشانده واشنگتن دانسته و علیه حزب الله اعلام جنگ کرده است. این در حالی است که منازعه لفظی القاعده علیه محور مقاومت در منطقه، تشکیلات خودگردان فلسطین: بحث های جدیدی درباره رابطه پنهانی القاعده با اسراییل ایجاد کرده است. قبلادفتر فتح در رام الله با طرح مساله درباره مبارزه القاعده در جبهه صهیونیسم علیه فلسطین پاسخ ظواهری را داده بود.
البته این موضوعی است که بسیاری از ناظران سیاسی را کنجکاو کرده است و اغلب این سوال مطرح می شود که چرا القاعده، اهداف اسراییلی را در گوشه و کنار جهان مورد حمله قرار نمی دهد؟ چرا تروریست های تکفیری مسافت های دور و درازی را طی می کنند تا در سوریه و عراق، زنان و کودکان و نیروهای دولتی را هدف قرار دهند، اما چرا هیچ تهدیدی برای اسراییلی ها ایجاد نمی کنند و حتی در اعلامیه ها و بیانیه های آنها مواضع خیلی محکمی علیه تل آویو وجود ندارد.
به عقیده برخی ناظران بین المللی نگاهی به منش رفتاری و گفتاری رهبران القاعده و عملکردشان حاکی از آن است که این جریان بیش از آنکه مروج اندیشه یی جهانشمول درباره مبارزه با استعمارجهانی و حتی غرب باشد، درگیر مباحث فرقه یی موجود در جهان اسلام بوده و با تکفیر مذاهب اسلامی، عمده فعالیت و انرژی خود را متمرکز در منازعه داخلی در درون اسلام محدود کرده و کمتر به حوزه خارج از اسلام پرداخته است. تداوم کشتار شیعیان در افغانستان، پاکستان و عراق و تلاش برای از بین بردن مظاهر شیعه در خاورمیانه نمونه واضحی در این رابطه تلقی می شود.
بر این اساس اغلب آگاهان سیاسی بر این باورند که اهداف مشترک خواسته و ناخواسته القاعده و اسراییل را می توان دلیل مهمی برشمرد که مانع از موضع گیری آنها علیه یکدیگر شده است: در حالی که محور مقاومت در خاورمیانه را شیعیان تقویت می کنند و حزب الله لبنان به حمایت از حماس تحت عنوان محور مقاومت تمامی همت خود را بر مبارزه با ماهیت اسراییل قرار داده، القاعده این جبهه مقاومت را هدف قرار داده است. از این رو است که القاعده و اسراییل، با وجود دارا بودن دشمن مشترک، از انجام اقدامی که به تضعیف طرف مقابل در برابر این جبهه گردد پرهیز می کنند و یک اتحاد نانوشته میان آنها شکل گرفته است.
با این حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که اکنون این عدم مبارزه تقویت کننده اسراییل و القاعده به اتحاد تقویت کننده آگاهانه تبدیل شده است و شواهدی از تقویت جبهه القاعده توسط اسراییل وجود دارد. اخیرا مقامات عراقی اعلام کرده اند برخی سران گروه القاعده در این کشور با دستگاه جاسوسی اسراییل «موساد» در ارتباط هستند. بر اساس گزارش آنها برخی اعضای گروه القاعده که به دست نیروهای پلیس بازداشت شده اند اعتراف کردند که سران آنها غیر مسلمان هستند.
شواهدی نیز از تقویت القاعده در سوریه توسط اسراییل وجود دارد. اسراییل که بارها کاروان های کمک حزب الله لبنان به سوریه را مورد هدف قرار داده، کانال امنی برای تجهیز گروه های تکفیری مبارز در سوریه ایجاد کرده است. هر چند برخی از صهیونیست نسبت به پیامدهای تثبیت موقعیت تکفیری در سوریه برای اسراییل ابراز نگرانی می کنند اما به باور استراتژیست های اسراییلی فعلاراهبرد بی ثباتی مدیریت شده موجود در منطقه شامات به اسراییل اجازه می دهد به زیاده طلبی خود در سرزمین های فلسطین و پیشروی در بیت المقدس شرقی ادامه دهد. به همین دلیل برخی کارشناسان صهیونیست آشکارا می گویند که اسراییل باید با القاعده و هرگروه دیگری که ضامن منافع آنهاست ارتباط برقرار کرده و از فعالیت این گروه به هرشکل که باشد حمایت کند.

0 comments:

Post a Comment