Sunday, 9 October 2022

اگر می خوا هید دین یا اید ئولوژیی را نا بود کنید ، علیه آن مبارزه نکنید بلکه ازآن غلط نما یند گی کنید ؛ کاری که طا لبان درافغا نستان ، مصروف انجام آن می با شند

د شمن دا نا بلند ت می کند / برزمینت می زند نا دان د و ست ابرا هیم ورسجی روز دو شنبه ، هژدهم ماه میزان ، سا ل 1401 این مقا له را در ادا مه ی مقا له ی قبلی ام به عنوان " اگرطا لبان ،مسئول حمله به مرکزآموزشی " کا ج " وقتل دختران وپسران هزاره نمی با شند ، چرا به سرکوب خشونت بارزن ها ودخترهای مظا هره کننده برای سرزنش آن پردا خته اند ؛ " نوشته ، پیش کش هموطنان ستمزده ی خود می کنم. ازاین نگاه که ، هم 99 درصد اعضای گروه طا لبان توان تلاوت قرآن را ندار ند هم مصروف تطبیق شریعت نام نهاد / قبیلگی / پا کستا نی ی خود می با شند ، نوشتن این مقا له ومقا له های همسان آن را ضروری می دا نم. همچنان ، ازاینکه دا رای مطا لعات اسلامی- تاریخی وپژوهشگردر باره ی تا ریخ اند یشه های اسلامی واین جها نی / سکولارمی با شم ، نوشتن وارا یه ی این گونه نوشته ها را در شرا یط کنو نی افغا نستان ، سازنده می دا نم وادا مه می دهم. بنا برآن ، نخست ، کمی تمرکز به شریعت می کنم ودوم به نوشته ادا مه وآن را پا یان می دهم. در باره ی شریعت ، شا یان یاد آوری می دا نم که ، در شش هزارو ششصد و شست وشش آیه ی قرآن ، تنها درچهار آ یه شریعت آمده است. بطورنمونه ، درسوره 42 ، آیه 23 ، شرع لکم ، درسوره ی اعراف ، ایه 163 ، شرعا آمده ، درسوره ی 7 آ یه 163 ، شرعو آمده ، در سوره ی 42 آ یه 21 شرع ومنهاجا ودر سوره ی 5 آیه 48 ، شریعت آمده است. آیه های که هیچ یک ، بیا نگرشریعت به معنای قا نون شرع نمی با شند. بنا بر آن ، در دوره ی خلیفه های مشهوربه را شد ین ، استد لا لی به شریعت نشده بود وبجای آن بیشترتمرکز به قرآن وکمی به حد یث می شد. تمر کزی کمتر به حد یث ،ازاین نگاه می شد که رسول ص فرموده بود که اگر کسی بنام من حد یث سازی کند ، جا یش د وزخ می با شد! ازاین رو، آیه های قرآن توسط کا تبان وحی جمع آوری وحد یث ها جمع آوری نه شد ند. بنا برآن ، در برهه ی خلیفه گری ،حد یث سازی وحد یث بازی نشد. درزمینه ، بهتراست یاد آورشوم که ، سا ختن حد یث های جعلی را معا ویه ( سلطنت از660 تا 680 ) ترسای شروع کرد. ازاین نگاه که ، در برا برخلا فت علی خلیفه چهارم بغا وت کرده بود وبا ید به حیث با غی اعدام می شد. بد بختا نه ، علی را خوارج / طا لبان آن دوره شهید کرد ند ومعا ویه ی با غی واصلا مشرک وجا برومنا فق ، شد خلیفه. عا یشه همسر رسول خدا که با علی اختلاف دا شت وجنگ جمل را علیه او براه اندا خته بود ، با د یدن حکومت ستمگروریا کارمعا ویه ، تا پا یان زند گی آه وافسوس می کرد! غمبارتر اینکه ، همان معا ویه ، برای پنهان کردن یا سرپوش کشیدن به بغا وت خود علیه خلیفه چهارم ، حد یث های جعلی بنام تقد س صحا به را سا خت وازاینکه باری رسول خدا را د یده بود خود را صحا بی معرفی کرد تا به حکومت مشرک وظا لم وجا برخود بنام صحا به ادا مه دهد که ستمگرا نه ادا مه دا د! طرفه اینکه ، معا ویه قشرعا لم نما ها ودراصل ملا های حکومتی را هم برای توجیه حکومت ضد اسلامی وضد انسا نی خود ایجاد کرد. ملا های که تا کنون در خد مت حکومت های جنا یت کاروتحمیل شده برمسلمان ها قرار دا رند! بنا برآن ، بهترمی دا نم که هم معا ویه را ازنظرواژه شنا سی عربی ریشه یا بی هم به حکومت داریی وحشی - مسلمان نمای او بپردازم! ریشه یا بی ی معا ویه درزبان عربی ، نشان می دهد که معنای فارسی آن " سگ ما ده / ما چه سگ " می با شد. بد بختا نه ، همان ما چه سگ که مقا یسه ی اوبا سگ را توهین بد ومی می دا نم وازاو پوزش می خوا هم ، شد خلیفه وبیست سا ل بر مسلمان های عرب ستم کرد ومسلمان های فارسی زبان یا عجم را مملوک وبرده نا میده برآن ها بیشترین ستم ها را کرد ؛ و یزید فرزند جنا یت کاراوفرزندان علی ونوا سه های رسول الله را در کربلا شهید سا خت! ازاین رو، به صرا حت می گویم که معا ویه ویزید فرزند وحشی او ، د شمنان درجه اول اسلام ومسلمان ها بو د ند! طرفه اینکه ، معا ویه درباره ی فارسی زبان ها ، یک گام به پیش نهاده آن ها را مملوک / برده ها نا مید. برده انگاریی فارسی زبان ها توسط سگ ما ده و جنگ عبد الملک بن مروان جا نشین او بازبان وفرهنگ فارسی وادا مه ی فارسی ستیزی توسط حا کمان اموی بعد از، با عث خیزش فارسی زبان ها برهبریی ابو مسلم خرا سا نی ود فن حکومت مفسد اموی ها وبقد رت رسیدن عبا سی ها شد. در حکومت عبا سی ها هم ، قد رت میان عرب ها وفارسی زبان ها تقسیم شد. یعنی به انحصارقد رت توسط عرب های قبا یلی وازنگاه امروزین ، فا شیست ، پا یان داده شد. طرفه این که ، در عرصه ی اند یشه ورزی ونوشتاری هم ، همه کتا ب های فلسفی وعقا ید وستاره شنا سی واد بی و... بزبان عربی ، توسط غیرعرب ها به خصوص فارسی زبان ها نوشته شده اند. در جنبش فلسفی - علمی - کلامی معتزله که در برهه ی پسین حکومت اموی ها سربلند کرد ودرشروع دوره ی عبا سی ها رونق یا فت ، فارسی زبان ها پیشگام بود ند. در ادا مه ی جنبش عقلی- فلسفی معتزله ، فقیه ها وفقه ها ظهورکرد ند. فقه ها هم که در محور 500 آیه قرآن متمرکز می با شند. غزا لی مشهور به امام غزا لی که بخا طر مخا لفتش با فلسفه وتکفیر ابن سینا ، ازاو خوشم نمی آید ، یک سخن خوب گفته است وآن اینکه " فقه ها تنها بد رد سلطان ها / شا هان می خورند." یعنی فقه ها در تاریخ فقا هتی خود بهترین ابرازعوام فریبی خلیفه ها وسلطان ها وشاه ها وشیخ های تو جیه گرستم گری های آن ها شده اند. ازاین نگاه که ، فقیه ها وفقه ها هم در باره ی عبا دات هم درباره ی معا ملات ابراز نظر کرده اند ؛ اکنون ، نظرهای آن ها در باره ی معا ملات زبا له شده اند ودرباره ی عبا دات هم مسلمان ها را متفرق یا چند دسته سا خته اند. خوشبختا نه ، درمیان فقیه ها ، ابو حنیفه بنیان گذار فقه حنفی هم معتزلی هم عقل گرا هم مخا لف حد یث های جعلی هم توجیه گرحکومت های ستمگر اموی- عبا سی نشد! بطورنمونه ، شاه وقت اموی ازاو خوا ست که قا ضی شود که نشد ومتحمل شکنجه شد. درآغازدوره ی عبا سی هم ، خلیفه وقت ازاو خوا ست که قا ضی قضا ت شود که نشد وزندا نی واعدام شد. خلیفه ی وقت عبا سی بعد از شهید کردن ابو حنیفه ، دو شا گرد او بنام های : ابویوسف ومحمد شیبا نی را که او لی عرب ود ومی فارسی زبان بود را قا ضی قضا ت وقا ضی سا خت. دو شا گرد بی وفا وخلاف کارکه تحریف کاری در اند یشه استاد خود کرد ند. طرفه اینکه ، خلیفه های بعدی عبا سی با تکیه برمذ هب عقل ستیزمحمد حنبل ، هم عقل گریزی هم معتزلی ستیزی هم میراث نیمه عقلا نی شا گردان خلاف کار ابوحنیفه را دفن کرد ند! به گواهی تاریخ اند یشه واند یشه ورزی درتاریخ فکری مسلمان ها ، همه نویسند گان مسلمان دوره ی عبا سی ، فارسی زبان های بود ند که بزبان عربی می نویشتند. جا لب این هست که ، این موضوع را ابن خلد ون ، نویسنده ی عرب پسا عبا سی در " مقد مه " اثرارزشمند خود تا یید کرده است. شا یان یاد آوری می دا نم که ، در دوره ی پسین اموی وآغاز دوره ی عبا سی ، با زار حد یث سازی های جعلی داغ تر شد! مثلا ، باری حد یث سا زان جعلکار ، هزار حد یث را به کوفه نزد ابو حنیفه برد ند واو نه صد و هشتا د و سه حد یث را با مقا یسه به آیا ت قرآن وعقل رد وتنها هفده حد یث آن را تا یید کرد. استد لا ل ابو حنیفه در رد وتا یید حد یث ها ، متکی براین اصل بود که محمد ص مخا لف عقل وقرآن سخن نگفته است. تاریخ محد ثان هم ، نشان می دهد شش کتا ب محد یث مشهور به " صحا ح سته " یا شش کتا ب صحیح حد یث را فارسی زبان ها جمع آوری کرد ند ، نه عرب ها. ازاین نگاه که " روشنگریی فرا موش شده ، عصر طلای آسیای میا نه از حمله عرب تا تمورلنگ " را که منظورازعصر طلای ، دوره ی " سا ما نیان " می با شد ، نوشته شده بزبان انگلیسی ، نویشته ی فرید ریک ستار، نشر شده در دا نشگاه پرنستن در نیو جرسی درامریکا وپخش شده درسا ل 2013 ، را دراختیار دارم وبه عنوان " روشنگریی فراموش شده تا جیک های آسیا ی میا نه " چند مقا له هم نوشته ام و درادا مه آن ها ، به سراغ حد یث سا زان فارسی زبان می روم. بنا برآن ، دراین مقا له ، توضیحا ت دربا ره ی آن ها نمی دهم. با خود داری ازتوضیح درباره ی کتا ب های حد یث ، قا بل تذ کرمی دا نم که ، جنبش عقل گرای معتزلی که توسط خلافت حنبلی زده ی عبا سی کنارزده شده بود ؛ دروا قع ، گام بزرگ به عقب می با شد. افزون برآن ، معتزلی ستیزان خلا فتی- حنبلی با فقه بازی های جا هلا نه وخرا فا تی ، فلسفه ستیزی را هم تو سط غزا لی وهمفکران او شروع کرد ند. فلسفه ستیزیی که اوج آن ابن تیمیه وفرزند نا مشروع آن وها بیت وشیعه صفوی وفرزندان نا خلف کنو نی آن ها ولا یت فقیه ، طا لبان ، القا عده ودا عش های شیعه وسنی درخا ورمیا نه ، سازمان تروریستی جوا نان درصوما لی درشرق افریقا وبوکو حرام / علم ودا نش نو حرام ، در غرب افریقا ، یا کشورهای: نیجریه ، نیجر، کا مرون وما لی ، می با شند. دررا بطه به نا کارآمد یی فقه ها درمعا ملات / مسا یل این جها نی - امروزین ، در قرون میا نه ما ندن عربستان گرفتار فقه حنبلی ، شکست وبی دستا ورد بودن حکومت چهل و سه سا له ی ولا یت فقیه / یا شکست فقه شیعه در ایران وزن ستیزی وحقوق گریزیی آن ؛ وفا جعه آفر ینی وزن ستیزیی طا لبان / شا خه ی ریشو- تروریست ارتش پا کستان در افغا نستان ، وتباه کاری های نظا می ها وملا های پا کستا نی درکشورخود شان وافغا نستان وکشمیرزیراداره ی هند ، وفربه شدن اسلام هرا سی درغرب شرق ، بخا طر تند روی وتروریسم کارهای دو لتی وگروهی آن ها ، به همه آگا هان خودی ونا خودی ، روشن می با شد. بنا برآن ، به صرا حت ، می گو یم که گروه های مذ هبی نما - تروریستی ازگونه های :طا لبان ، دا عش های شیعه وسنی درعراق وسوریه ولبنان ویمن ، گروه تروریستی ی جوا نان در صوما لی درشرق افریقا وبوکو حرام / علم ودا نش نو حرام ، درکشورهای: نیجریه ، نیجر، کا مرون وما لی ، درغرب افریقا ، غیراز قتل وترورمسلمان ها وبد ترسا ختن زند گی آن ها ومسخ کردن چهره ی اسلام وبد نام کردن مسلمان ها ، د ستا وردی ندارند. بنا برآن ، در پسین بخش مقا له ، با قا طعیت وصرا حت می گو یم که ، گروه های نا مبرده بویژه طا لبان وشا خه های آن : گروه حقا نی ودا عش / طا لبان بد روع دا عش پسوند وپیشوند داده شده که پیشوند وپسوند آن را شبکه ی جا سوسی ارتش پا کستان برای میا نه رو نما یش دا دن طا لبان وقا بل پذ یرش سا ختن آن به غربی ها دا ده است. گروه های خشن- تروریستی - زن ستیز- علم گریز- حقوق بشرستیز- دموکرا سی زدا - آزاد یی بیان ورسا نه ها ستیز، با نما یند گی نا در ست وجعلی ازاسلام ، ضربه ی بی سا بقه ی را به آن وپیروان را ستینش زده اند. اگر چه کشورهای جهان با خود داری ازبرسمیت شنا ختن امارت طا لبان ، ضربه ی فرسا یشی به آن وبا نی وحا می اش پا کستان زده اند ، اما این کا فی نمی با شد. ازاین نگاه کا فی نمی با شد که ، به آن موقع دا ده اند تا هم ازکمک های بشردوستا نه ی جا معه ی جها نی به نیاز مندان افغا نستان بهره برداری کند هم به رنج وغم آن ها بیفزا ید. بنا برآن ، مسئو لیت انسا نی جا معه ی جها نی به خصوص اعضای دا یم وغیردا یم شورای امنیت سازمان ملل ود یگر اعضای آن می دا نم که انجام دو کاررا عا جل درافغا نستان روی د ست بگیرند: نخست، میکا نیزم / سا ما نه ی د قیق رسا نش کمک های بشرد وستا نه به مردم افغا نستان را ایجاد ومطا بق آن عمل کنند. این کار؛ بد ون شک ، با عث رسیدن کمک های بشردوستا نه به مردم وما نع استفاده ی طا لبان ازآن ها می شود. دوم ، پا کستان را تحریم کنند. زیرا که ، امارت طا لبان بد ون کمک پا کستان ، به ترور وتوحش وفقر افزا یی وزن ستیزی ادا مه دا ده نمی توا ند. در غیرآن ، امارت تروریستی طا لبان جنگ دا خلی را در افغا نستان چند قومی دا من می زند وگسترش می دهد. جنگی که روبه گسترش دارد وفا جعه ی انسا نی - بیشتری را با عث شده ومی شود. فا جعه ی که نه تنها رنج دهنده ی مردم افغا نستان ، بلکه به مقدارهزینه های بشرد وستا نه ی جا معه ی جها نی هم می افزاید.

0 comments:

Post a Comment