Wednesday 5 October 2022

اگر طا لبان ، مسئول حمله به مرکز آموزشی " کا ج " وقتل دختران وپسران هزاره نمی با شند ؛ چرا به سرکوب خشونت بارزن ها ودخترهای مظا هره کننده برای سرزنش آن پردا خته اند؟

ابرا هیم ورسجی روز پنجشنبه ، چهاردهم ماه میزان ، سا ل 1401 مردم می دا نند که روزجمعه ، هشتم ماه میزان ، طا لبان به مرکز آموزشی " کاج " در د شت برچی درغرب کا بل ، حمله وده ها دختر وپسر دا نش آموزهزاره را شهید وزخمی وده ها خا نواده را درغم وما تم نشا ند ند! این را هم مردم به خصوص با سوا دان وآگا هان افغا نستان ، می دا نند که طا لبان مسئولیت انجام آن را نه پذ یرفتند وطا لبان دا عش پیشوند وپسوند داده شده به گو نه ی گمان بر انگیز / مسشکوک مسئو لیت آن را بد وش گرفته است. ازاین نگاه که ، طا لبان و گروه حقا نی ودا عش / دولت به اصطلاح اسلامی عراق وشام ، سه رخ یک سیکه ی تروریستی- پا کستا نی وایجاد شده در محیط فرهنگی- قبیلگی- افغا نی دوطرف مرز د یورند ، مرزمشترک افغا نستان وپا کستان می با شند ، هرسه آن هم در هزاره کشی هم درزن ستیزی هم درقتل ها وترورهای دوام دارمردم افغا نستان مسئولان درجه اول می با شند. بنا برآن ، برای من ، شنا خت ژرف این پُرسمان / مسئله ؛ مهم می با شد که چرا طا لبان هم مسئو لیت حمله ی تروریستی پُرتلفا ت برمرکزآموزشی " کاج " وکشته وزخمی شدن شماری زیا دی دا نشجویان وآموزگا ران شیعه / هزاره را نمی پذ یرند هم با مظا هره های زن ها ومرد ها به خصوص اولی ها درکا بل وولا یت ها ، برای سرزنش کردن آن ، مخا لفت می ورزند. مخا لفت طا لبان با مظا هره های زن ها درجهت سرزنش حمله ی تروریستی برهزاره ها در منطقه د شت برچی درغرب کا بل ، نشان می دهد که مسئول مستقیم حمله ی تروریستی نا مبرده می با شند. ازاین رو، رو یداد درد نا ک نا مبرده وخود داریی طا لبان ازپذ یرش آن را منتقدا نه بررسی می کنم " تا سیه روی شود / هرکه دراو غش با شد!" درزمینه ، وا قعیت تلخ ودرد نا ک این هست که ، طا لبان هم مد عی تا مین امنیت جا نی وما لی مردم می با شند هم درفرا هم کردن تا مین امنیت آن ها به گو نه ی رسوا خیزی شکست خورده اند هم قبول مسئو لیت نمی کنند. عدم قبول مسئو لیت توسط طا لبان ، نشان می دهد که این گروه نه ازدین اطلاع دارد ونه ازسیا ست واداره وکشورداری! درقرآن هم که ، غیر ازخدا ، همه بنده های او به شمول پیا مبران / فرستاد گان او مسئول انجام کارهای خود می با شند ودر زند گی بعد ازمرگ محا سبه می شوند. رسولان خدا هم تنها پیام رسان او بود ند. یعنی ما موررسا ندن پیام او به بند گا نش بو د ند نه حا کمان وزورگویان برآن ها و آخرین پیام خدا به مومنان هم که قرآن می با شد! بنا برآن ، کارنا مه های ضد اسلامی وضد قرآ نی وضد انسا نی وزن ستیزا نه ی طا لبان را درروشنا یی آیا ت قرآن بررسی می کنم. در قرآن ، سوره ی بنام النساء / زن ها وسوره ی بنام اقرء / بخوان وجود دارد. آمدن سوره زن ها در قرآن ، بیا نگر اهمیت آن ها از د ید گاه اسلام می با شد. ازاین رو، رفتار زشت طا لبان با زن ها در اصل مخا لفت با قرآن می با شد. سوره ی اقرء / بخوان هم که ارزشمند بودن خواندن وعا لم شدن هم در اموردینی هم درامورد نیای برای مسلمان ها می با شد. ازاین نگاه که طا لبان ،با درس خوا ندن دختران مخا لف می با شند ، مخا لفت شان در اصل مخا لفت با قرآن می با شد. برای سرزنش قتل ، درسوره ی زن ها ، در آ یه 93 ، آمده است که کسی که مسلمان یا مومنی را قصدا بکشد ،ما ندن در دوزخ برای همیشه ولعنت خدا ، کیفر / جزای اومی با شد. همچنان ، قا تل ها در د نیا محا کمه وقصا ص می شوند. یعنی بسیاری اعضای طا لبان ، مطا بق قرآن ، قا بل داد رسی واعدام می با شند! بطور نمو نه ،تاریخ سیاه کا را نه ی طا لبان از اوا خیرماه سنبله ی سا ل 1373 تا کنون ، مملو از قتل ها وزخمی کردن ها ومعلول کردن های مسلمان های افغا نستان وافزایش اند وه وغم مسلمان ها وبیرون کردن سیک ها وهند وها وتحمیل جهل وخشونت برهمه هموطن های ستمزده وفقرزده ی ما می با شد. دررا بطه با حکومت ها وحا کمان مسلمان ونا مسلمان هم ، فرمان خدا به رسولان وداعیان ومبلغان ومجا هدان وعا لمان دین ، این آ یه می با شد: خدا به موسی امر کرد به سوی فرعون بروکه طغیان کرده است وبا او با نرمی سخن بگو( س ، نازعا ت ، آ یه 17). وقتیکه خدا به موسی فرمان می دهد که با فرعون با نرمی سخن بگو ید ؛ وخلاف آن ، طا لبان نا توان ازتلا وت قرآن با مسلمان های افغا نستان با تفنگ وتوهین وتعصب وخشونت سخن می گو یند ؛ در وا قع ، ضد یت ود شمنی خود را با اسلام نما یش می دهند. درپُرسمان ها / مسئله های امرو فر ما ند هی که را بط به سیا ست وجنگ ودر وا قع را بطه با هرد و دارند ، خدا به رسول خود امرکرد که با آن ها ، یا مردم مشوره کن ( س ، آل عمران ، آ یه 149). زمان نزول آیه نا مبرده هم زما نی می با شد که بخا طر خطای چند مسلمان ، مسلمان ها در جنگ بد ر شکست خورده بود ند. در حا لیکه رسول به آن ها خشم شده بود ، خدا امر کرد که با آن ها مشوره کند! این آیه ، نشان می دهد که خدا به همنظریی مسلمان ها ومشوره میان آن ها اولویت دا ده است نه تصمیم های فردی در امور سیا ست وجنگ. در باره ی دعوت وتبلیغ دین هم ، خدا به فرستا ده ی خود امر کرده است که مردم را با حکمت ومو عظه حسنه / نیک وگفت وگوی نیکو تربه سوی او یا دین او دعوت بکند! به این خا طر که ، پرورد گارآگاه تر می با شد به کسا نیکه هدا یت می شوند یا گمرا هی را پیشه می کنند (س ، نحل آ یه 125). دررا بطه به زن ها ومرد ها واصل برا بری آن ها در اسلام ،این آ یه ؛ در قرآن آمده است: مردان وزنان مو من ومومنه ، ولی وکارسازهمد یگر می با شند ومردم را به نیکی امر واز بد ی بازمی دا رند ( س ، توبه آ یه 71). ودر سوره زن ها ، در آ یه 34 که مرد ها قوام زن ها معرفی شده اند ، به این علت می با شد که شوهرها نفقه دهنده ی همسران خود بو د ند. بر تریی که در جا معه بد وی عربستان موجه بود اما اکنون این آ یه با ید تفسیر وتو جیه نو شود. به این خا طر که ، زن ها اکنون ، دکترها ، قا بله ها ، معلمه ها ،استا د ها ومهند س ها ، سیا ست مدارها در بلند ترین مقام ها و... ونان آوران خود وفرزندان خود وکمک کننده ها به ما دران وپد ران کهن سا ل ونیاز مند خود می با شند. افزون برآن ، با ید طا لبان بدا نند که یک جنبش جها نی بنام جنبش فمینیسم / جنبش حقوق برا بر خوا ها نه ی زن ها با مرد ها در همه بخش های جهان پیشرفته ورو به پیشرفت فعا ل می با شد. جنبشی که بنیاد گرا یان زن ستیز مذ هبی درهمه د ین ها ومذ هب های الهی وبشری را به چا لش گرفته است. بنا برآن ، درپسین بخش مقا له ، به امیرونخست وزیرو وزیران ووا لیان امارت طا لبان ، پیشنهاد می کنم که اگر توان تلا وت وفهم قرآن را دا رید ، تمام آ یت های را که ازآن ها در با لا یاد آوری کردم را بد قت بخوا نید. اگر زبان عربی / زبان قرآن را نمی دا نید ، ترجمه پشتوی تفسیرمشهوربه تفسیر کا بل را که مفسرآن روا نشاد مولا نا محمود حسن دیوبندی می با شد را بد قت بخوا نید تا درک کنید که روا نه ی ترکستان می با شید نه روا نه ی مکه! بطور نمونه ، خدا درقرآن ، حق اعترا ض علیه ظلم وستم را چه ظا لم ها وستمگرها حکومت ها با شند چه زورگویان محلی- کا سه لیسان آن ها ، به مردان وزن های مظلوم- ستمزده ی مسلمان دا ده است. امربه معروف / نیکی ونهی ازمنکر/ زشتی را که هم درقرآن آمده است هم تا یید کننده ومشوق منتقدان ومعترضان چه مرد ها چه زن ها می با شد هم طا لبان یک وزارت به نام آن دا رند. ازاین رو، به صرا حت ، می گو یم که اعترا ض ها ومظا هره های زن ها در کا بل وولا یت ها ، برای سرزنش کردن قتل دختران وپسران دا نشجوس هزاره در د شت بر چی ، درغرب کا بل ، توسط بخش ویژه ی طا لبان ، در اصل امربه معروف ونهی ازمنکر می با شد. وارو نه ی آن ، با نها یت افسوس ، می گو یم که سرکوب زن ها ودخترهای معترض ومظا هره کننده در کا بل ومرکزهای ولا یت ها وبرخورد زشت با دختران دا نشجوو معترض در دا نشگاه کا بل ومسموم شدن برخی ازآن ها وگروگان گرفته شدن دختران دا نشجو- معترض دردا نشگاه های بلخ وهرات و...توسط امارت طا لبان ، نشان می دهد که امارت نا مبرده امربه منکر ونهی ازمعروف کرده وما هیت ضد انسا نی وضد اسلامی وزن ستیز خود را نما یش می دهد! بنا برآن ، در اخیر نوشته / مقا له ، خیزش های حق طلبا نه ی زن ها ودخترهای مبارزهموطنم را ستا یش وبه سران امارت طا لبان ، می گو یم که در خد مت اسلام هرا سان غربی وشرقی ومصروف خیا نت به اسلام ومسلمان ها می با شید!

0 comments:

Post a Comment