سیزدهم ماه سنبله 1397
این تحلیل ؛ درپیوند به نوشته ای زیرعنوان:" درد سرهای زنان تنهای کا بل ؛ ازاجاره خانه تا محدودیت های قانونی " ، نوسنده: نسرین نوا، نشر شده در سایت فارسی بی بی سی ، بتاریخ سیزدهم ماه سنبله 1397 ارایه شده است. ازاین که در صفحه فسبوکم پخش شده است ، بهتردانستم که درسایت اند یشه هم پخش شود ، تا دوستان ازآن مستفید شوند. من روستا زاده هستم ودرشهرتحصیل کرده ام وسا ل ها درپاکستان وایران مهاجربودم ودردانشگاه پنجاب درلاهورسیاست وتاریخ خواندم ودرپشاور نشریه خودم را داشتم ودردولت مجاهد ین سه ونیم سال رئیس بخش بین المللی دولت وچهارده ماه شهردارکا بل بودم ودردانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه کا بل روابط بین الملل وروابط خارجی افغانستان را درس می دادم وچهارده سال می شود که درآتوا / پا یتخت کا نادا زند گی می کنم وپیش ازآمدن به کا نادا، در دوره حکومت زن ستیزطالبان درکا بل ، درپشاورماندم وکتاب" جهاد افغانستان وجنگ سرد قدرت های بزرگ " را دردوجلد ازبازی بزرگ وساخته شدن افغانستان درسال 1880 میلادی توسط روسیه وهند بریتانیا تا شروع اداره کرزی درآغازسال 2002 میلادی نوشتم. نتیجه زند گی چهارده ساله ام درکا نادا، کتاب های: اسلام وسکولاریسم، اسلام، غرب وحقوق بشر واسلام، غرب ودموکراسی و نه صد مقاله درسا یت های اند یشه وانسان گرای می باشد وهفته نامه انسان گرای را درکابل براه انداختم که بخاطرمشکل مالی ادامه نیا فت! صفحه فسبوک هم با دوستان زیادی دارم.
بهرحال، روستازاده بود نم وتحصیلا تم درشهرها وزند گی ام درغرب وفهم فرهنگ وتمدن غربی ؛ برایم ثا بت ساخت که زنان مظلوم ترین بخش جامعه های مسلمان به خصوص افغانستان می باشند. جالب این است که ،همه ظلم ها وستم ها برزنان با توجیهات اسلامی به خصوص فقهی صورت گرفته ومی گیرد. ازاین رو، به قرآن پرداختم. خوشبختانه ، درقرآن، غیرنصف حق پسربودن حق دخترازمیراث پدری ،چیزی دیگری بزیان زن ها نیا فتم. درسوره زنان،یک آیه هست که مردان را بخاطرپرداخت نفقه سرپرست زنان معرفی کرده ست.ازاینکه زنان اکنون دکتر، نرس، مهند س ،پروفیسور ،معلمه ،روزنامه نگاروکارمند دولت شده اند وبراساس تحصیل ورتبه برابر بامردان معاش می گیرند،آیه یاد شده تفسیرمجد د را طلب می نماید ودکترفضل الرحمن استاد قبلی دانشگاه های مکگیل وشیکا گو که اسلام شناس پذیرفته شده درسطح جهان می باشد وژنرال ایوب خان رئیس جمهورپاکستان ازاوخواست که ازتد ریس اسلام در دانشگاه مکگلیل کانادا دست برداشته به پاکستان بیاید ودرجهت تغییر وضع زنان واصلاح قانون خانواده کمک نماید که رفت ونظرخود راداد که بهبود وضع زنان درشهرهای پاکستان تا اندازه ای زیادی دستاورد اومی باشد. جا لب این است که ، ایوب خان فارغ تحصیل دانشگاه علیگرهند ودست ساخت سرسید احمد خان دانشمند اصلاح طلب سده نزدهم هند بود. بهر حال، دکتر فضل الرحمن درکتاب های خود:اسلام ، موضوعات بنیادی قرآن واسلام ومدرنیسم ومقا لات بی شمارخود، تا کید کرده است که آیه نابرابربودن زنان درمیراث باید تفسیر مجدد شود. دراین راستا، دریک آیه دیگر قرآن،زنان ومردان ولی وکارسازهم معرفی شده اند. معلوم است که ولی وکارسازهم شدن بیانگربرابریی زنان ومردان ازنگاه قرآن می باشد.
بنا برآن، به حیث یک مسلمان وپژوهش گرعلوم دینی ومنتقد وضع کنونی مسلمان ها به این نتیجه رسیده ام که درقرآن،مطا لب دست وپاگیربرای زنان وجود ندارد. برخلاف،درفقه یا فقه ها که وحدیث ها که دراخیری براساس معیار ارایه شده توسط ابوحنیفه رحمه الله پا یه گذار فقه حنفی بسیار جعلیات دیده می شود. جعلیا تی که بنام دین ،زندان برای زن ها ساخته اند.اگر فقه بازی ها وحد یث های جعلی مخالف حقوق زنان را با سنت های قبا یلی جامعه های قبایلی عرب وافغان جمع کنم ،وضع نا هنجار همین زن افغانستانی تولید می شود که بدبختانه شده است. بهرحال،خرسند هستم که درکشورهای مسلمان ازپاکستان تا مراکش وامریکا واروپا ،زنان فرهیخته ای ظهورکرده اند که موفقانه ازحق خود دفاع واسلام فقه وحدیث های جعلی زده را زیرسوال برده اند! مثلا، فاطمه مرنسی با روشنگری ومبارزه دوام دارخود بهبود دروضع زنان مراکش آورد ونمونه شد برای زنان عرب. دربنگله دیش،شیخ حسینه نخست وزیرکنونی وخالده ضیاء نخست وزیر قبلی ورقیبان هم دیگر با وجود مشکلات درحکومت داری خدمات بزرگ برای زنان کشورخود کرده اند. درپاکستان ،خانم عاصمه جهان گیرکه پیش ازوفات خود درسال 2017 ،توسط سازمان ملل مسئول بررسی وضع حقوق بشردرایران مقرر شده بود، موفقانه دربرابر ملاگریی زن ستیزمبارزه کرد. درایران آخوند زده همین اکنون زهرا رهنورد زندانی می باشد وچند زن دیگربرای حقوق انسانی خود دربیرون ودرون آن کشورمبارزه می کنند. درمصرهم مبارزه حق طلبانه ای زنان موفقانه ادامه دارد. درامریکا وکا نادا،اندویزی ومالیزی ،زنان موفقانه مبارزه می کنند وخانم سوکارنوپوتری برای چهارسال رئیس جمهور اندونیزی هم شد. دراین راستا،وقتیکه سایت جنسیت وحق خواهی زنان وحمایت نو اند یشان دینی ازآن ها رامی بینم،باورمند شده ام که مبارزه زنان ومردان وکمک فن آوریی رسانه ای به آن ها وضع زنان را ازقبایل افغانستان تا قبا یلی لیبیا بطورسازنده دگرگون خوا هد کرد!
0 comments:
Post a Comment