Wednesday 20 July 2022

خوشحا ل شدم ازاینکه آقای محمد تقی سهرا بی فر" غربت قرآن ودین داری مسلمان ها" را مطرح کرده است

ابرا هیم ورسجی این تحلیل را درپیوند به مقا له آقای محمد تقی سهرا بی فر، زیرعنوان :" غربت قرآن ود ین داریی مسلمان ها " ونشر شده در تارنمای " دین " دررز 14 سرطان ، سا ل 1401، ارا یه کرده ام. ازاین نگاه که دربرگه رخنامه ام پخش شده است ، بهتردا نستم که در سا یت " اند یشه " هم پخش شود ، تا مورد استفاده ی دوستان وفرهنگیان قرار بگیرد.ازاین نگاه که ، در افغا نستان وپا کستان وهند ، مولوی ها وملا ودرایران ، همان مولوی ها روحا نی ودرمصر و... شیخ نا میده می شو ند وازاسلام برا ست ودروغ نما یند گی می کنند ، طرح نقش قرآن درزند گی عملی مسلمان ها تو سط سهرا بی ، برا یم دارای اهمیت ویژه می با شد. همچنان ،ازاین نگاه که به تاریخ مسلمان ها وتحولات علمی-فرهنگی در کشورهای مسلمان علاقمند می با شم ، بحث درباره قرآن وتا ثیرآن برزند گی مسلمان ها برا یم ارزشمند می با شد. ازتاریخ مسلمان ها به این خاطر نام بردم که تاریخ اسلام همان دوره ی رسول ص وتکمیل نزول قرآن می با شد؛ وبعد ازآن تاریخ مسلمان ها شروع می شود. تاریخی که تا کنون ادا مه دارد. ازاینکه قرآن در جا معه ی بدوی - بی سواد عرب نازل شده است وبیشترازدو دهه بعد از نزول به صورت کتاب جمع آور شده است ، طرح این گونه پرسش ها مهم می با شد. به این خا طر که ، عرب های بی سواد تنها با اعلام مسلمان شدن بنام فتوحات بر ایران وخرا سان در بخش شرق وتا مصر دربخش غرب ، برای تحمیل ظا هری اسلام ودر اصل برای غنیمت وکنیز گیری مسلمان گری کرد ند. بنا برآن ، به صرا حت ، می گو یم که اسلام صوری را بر مسلمان ها شده ها تحمیل کرده اند. اسلام صوریی که با 90 سال حکومت وحشی اموی ها از معا ویه تا مروان،جزتوحش کاری نکرد. دردوره ی عبا سی که از 750 تا 1257 ادا مه یا فت، از این نگاه که درنتیجه ی خیزش ابومسلم خرا سا نی علیه اموی ها ، ایرا نی ها وفارسی زبان های خرا سان بزرگ سهیم قدرت با عبا سی ها شده بود ند ، فارسی زبان ها علم ودا نش را بزبان عربی مطرح وگسترش داد ند. بطور نمونه ،ابن خلدون که دراصل از عربستان می با شد ودر اند لس وقا هره وتونس بزند گی ادا مه داده است ." باور دارد که عرب ها درنوشتن وکارهای علمی ضعیف می با شند." وقتیکه عربستان را دیدم ودرآن غیر از چند رسا له قشری ازابن عبد الوهاب نوشته ی ارزشمندی نیا فتم ، به سخن ابن خلدون باورمند شدم. ازاینکه صفاریان وسا ما نیان فارسی زبان با مرکزیت هرات وبخا را ،هم زبان فارسی را تقویت هم فقه حنفی را گسترش هم فا را بی هم ابن سینای فارسی زبان ، فلسفه ی یونا نی را با زبان عربی وفارسی پیش کش مسلمان ها کرد ند ، بیا نگراین حقیقت می با شد که غیر عرب ها برای عرب ها فرهنگ سازی کرد ند. ازسوی د یگر، ازاین نگاه که در اند لس ومصر که غیر عرب بود ند وتنها عرب زبان شده بود ند ، فلسفه ابن رشد را به عرصه اند یشه ورزی آورد. تاریخ اند یشه ورزیی مسلمان ها ، نشان می دهد که جفنگیات گوی های غزا لی علیه ابن سینا به عنوان " تها فت الفلاسفه " ابن رشد را وادار کرد تا "تها فت التها فه " را بنویسد ودر دهن غزا لی مشت دندان شکن بکو بد. افسوس که در جا معه ی خلیفه وسلطان وشاه وشیخ وجنگ سالارزده ی مسلمان ها ،بیهوده گوی های غزا لی رونق یا فت واند یشه ورزی های ابن سینا وفا را بی وابن رشد ، کنارزده شد ند. با جنگ های دوقرنه ی صلیبی علیه مسلمان ها وبعد ازآن هجوم مغل ها به بغداد وبر دا شتن جنازه خلا فت عبا سی،در وا قع جنازه ی اند یشه ورزی بردا شته شد. ترک های عثما نی که جا نشین عبا سی ها شدند در لشکرکشی تا اروپا موفق اما در اند یشه ورزی نا توان بود ند. قا بل یادآوری می دا نم که ،مغل های مسلمان شده ومسلط شده بر هند وفارسی زبان شده هم کمک به ترقی فرهنگ مسلمان ها هم هندوها کرد ند. ازاین نگاه که فقه های سنی وشیعه را خلیفه ها وسلطان ها وشاه ها وشیخ ها ونظا می ها مسخ کرده بود ند وعلم کلام / عقا ید هم رنگ با خته بود ، عارفان وارد میدان شد ند. نماد بارز عارفان : مولانای بلخ درقونیه در ترکیه ی کنو نی ومجدد الف ثا نی / هزاره ی دوم در هند می با شد. در پاد شا هی های مسلمان هم که صفوی ها در ایران ووها بی ها در عربستان ،بنام دین ومذ هب ،ستمگری ها وخرافه آفرینی ها بسیار کرد ند. طوریکه تاریخ نشان می دهد ، استعمار غربی هم عثما نی را درخاورمیا نه هم مغل ها در هند براندا خت. وجای صفوی ها را قا جاری ها گرفتند وبساز روسیه وانگلیس رقصید ند. تنها درترکیه وایران ، اتا ترک ورضا شاه ، با کنارزدن ملا ها ، مدرنیسم را راه اندازی کرد ند. در جهان عرب ، هم استعمار مسلط شد هم اسرا ئیل را ایجاد کرد وا کنش عرب ها در برا برآن ها: اول ، اخوان المسلمون ؛ ودوم، ملی گرای عربی به رهبریی جمال نا صر ، ودر ایران ، وا کنش مدرنیسم رضا شاه ، ولا یت فقیه خمینی ودر اصل احیای صفوی گری می با شد. با رفتن بریتا نیا از هند ، هند وپا کستان برآمد کرد ند. افسوس که پا کستان بنام اسلام علیه اسلام مبارزه کرد. مبارزی که طا لبان را درافغا نستان ببارآورد وخود پا کستان واسلام دروغینش را زبا له کرد! بنا برآن ، آینده ی روشن مسلمان ها منوط به فهم عصری ازقرآن وبهره برداری از اند یشه ورزیی غربی به دموکرا سی وحقوق بشریی آن وکنارزدن استبداد شاه ها وشیخ ها ونظا می ها می با شد. درغیرآن ، جا معه های مسلمان درچنگال فقر واستبداد وتروریسم مذ هبی نما ،گرفتار خوا هند ما ند!

0 comments:

Post a Comment