Thursday 14 June 2018

ازروز جهانی مبارزه با کارکودکان، با ید به گرمی استقبال کرد

ابراهیم ورسجی
بیست وچهارم جوزای 1397
این تحلیل مختصر؛ درپیوند به تصویر های دردناک دوکودک، یک دختر ویک پسر کارگر درحال کارکردن دربخش خشت کاری، بازتاب یافته درسایت آسو، ارایه شده است. ازاین که درصفحه فسبکم پخش شده است، لازم دانستم که در سایت اند یشه هم پخش شود، تا دوستان ازآن مستفید شوند! ازروزجهانی مبارزه با کارکودکان مانند روز جهانی مادروزن ، باید استقبال شود. البته با این فرق که ،همزمان با برگزاری روزجهانی کودک ، باید با فقرهم مبارزه شود. به این خاطرکه،فقراست که کودکان را بجای مدرسه به بازارکارفرستاده است. مثلا، سه سال قبل ،درکابل ، درکنارجاده ها رفت وآمد کردم ودوگونه کودک ها را دیدم:نخست، کودکان کارگروگداگر؛دوم،کودکان دختروپسری را که هم پالش گری می کرد ند هم کتاب مکتب شان را با خود داشتند ودروقت انتظارکتاب های مکتب خود را می خواندند. باهردو گروه گپ زدم وهردو شان با نهایت نا امیدی گفتند که فقرواداربکارشان کرده است ورنه می خواهند مد رسه بروند. با یک کودک کارگردرسبزی فروشی گپ زدم واو گفت که پدرم مادرم را طلاق داده وبا مادرم زند گی می کنم وگداگری هم می کنم تا ازبی نا نی نمیریم! درنزدیک ارگ که غنی دومین نابغه بی سواد افغانستان بعد ازتره کی حضوردارد،یک کودک قندولک یک کتاب را برایم داد که قیمتش را برایش بپردازم وکتاب را گرفتم ودیدم که کتاب صنف سوم مکتب است. بعد ازورق زدن کتاب، گفت وگوی من با کودک قندولک شروع شد وبرایش گفتم که من 45 سال قبل این کتاب را درمدرسه خواندم که او خند ید ومن هم خندیدم! بعدا،چند افغانی برایش دادم وکتابش را هم تقدیمش کردم وخندید ورفت. پیش ازرفتن، یک سلامی عسکری زد وبرایش گفتم که باردیگر اگردید مت پول زیاد برایت می دهم! ازکودک کتاب فروش خلاص شده بودم که زن های گداگرمحاصره ام کرده اند! وقتیکه آن کودک وزنان گداگررا دیدم، بیادم آمد که تا آن روزامریکا 115 هزارمیلیون دالر ودیگرکشورها حد اقل یک برسوم آن کمک برای بازسازی اقتصادی وحکومت سازی کرده بودند وافغانستان نه حکومت داشت ودارد ونه یک کیلومترسرک درکابل پخته شده بود.افزون برپخته نشدن یک کلومترسرک درکابل،تمام سرک های کابل را کودکان وزنان گداگروکارگرپُرکرده بود ند.ازاین رو،به کرزی وحکومتی هایش تا غنی وحکومتی هایش نفرین نثارکرده ازکابل به قاهره وازقاهره به مونتریال درولایت کیبیک کا نادا سفرکردم.

0 comments:

Post a Comment