Tuesday 31 January 2017

شرایطه لازم ؛ برای تحلیل گرسیاسی شدن


ابراهیم ورسجی
این رهنمود ؛ دررابطه به تحلیل با صطلاح سیاسی یک نفرکه درسایت سپوت نیک ، یا خبرگزاریی فارسی دری روسیه درباره ی بحران افغانستان وناتوانی رهبران افغانستان درجهت توجیه سیاست تروریست پرورانه ی پاکستان بازتاب یافته بود ، ارایه می شود که جنبه توصیه ی دارد نه تخریبی.برای تحلیل گرشدن درمسایل جهانی ومنطقه ی ، لازم است که تحلیل گران در مسایل روابط بین الملل ،حقوق بین الملل ،نهاد های بین المللی،سیاست خارجی قدرت های بزرگ وروابط کشورهای درمیانی وکوچک با آن ها ورویداد های روز درجهان ومنطقه اطلاع کافی داشته باشند. همچنان ،فهم زبان انگلیس به حیث زبان جهانی وعلمی هم درزمینه موثر می باشد. متاسفانه ، تحلیل گران افغانستانی به جز رویداد های روز به چیزی دیگری اطلاع ندارند.ازاین رو، اغلبا یاوه گوی می کنند.مثلا، درباره ادامه تروریسم وبحران درافغانستان ونقش کشورهای منطقه وحضورامریکا درآن ، همه می دانند که پاکستان از کودتای ثور 1357 تا کنون به خون افغان ها تجارت کرده است وبزرگترین تجارتش در جنگ یا جهاد افغان های ساده ونادان درمقابل ارتش سرخ میان سال های 1978 و1989 بود .بعد ازآن هم،پاکستان با دامن زدن به جنگ های گروهی کابل را ویران کرد وبعد ازویرانی کابل ، طالبان والقاعده را ساخت وکمک به جنگ امریکا وانگلیس علیه تروریسم کرد ودر جنگ علیه تروریسم هم از2001 تا 2015 ازامریکا 19 میلیارد دالر گرفت. طرفه اینکه با همان کمک، طالبان والقاعده را برای دوام حضورامریکادرافغانستان بازسازی کرد. بله، اکنون که امریکا دغلکاری پاکستان را فهمیده ونسبت به آن نامهربانی پیشه کرده است،نظامی ها وسیاسی های دو دوزه بازپاکستانی در پکن ومسکو پرسه می زنند تا به امریکا نشان دهند که باداران نو ازآن ها پذیرای می کنند.
درظاهر ، معلوم می شود که پکن ومسکو ازپرسه زدن پاکستان پذیرای می کنند.درزمینه ، من به رهبران روسیه وچین می گویم که پاکستان هم پایه گذاروحامی تروریسم وتند روی مذهبی است هم به آن ها دروغ می گوید ؛ به گونه ی که به امریکا وانگلیس دروغ گفته وازدربارآن ها رانده شده است.بطورنمونه ، اسناد فراوان وجود دارد که پاکستان به امریکا گفته است که آماده است به طالبان دریشی ونیکتای بپوشاند، اما بادار پیشنهاد نوکررانه پذیرفته است.کرزی قبلا اعضای طالبان ونوکر شناخته شده ی آی اِس آی وسیا هم که مهره سوخته ی بیش نیست؛ این روزها به حیث مخالف امریکا به مسکو ودهلی پرسه می زند ومخالف بادار خود هرزه گوی می کند! پس ، یک یاد واره از بهودگی کرزی وآصف زرداری هم می کنم.درکتاب اوبامادرجنگ ، نویشته شده است که او قبل از وارد شدن بکاخ سفید، جوبایدن معاونش وسناتور گراهام را به اسلام آباد وکابل اعزام کرده است تا به زرداری وکرزی بفهماند که مانند جورچ بوش با آن ها رفتارنمی کند.درجریان ملاقات ،زرداری خواستارکمک مالی شد و گوفت که درصورت گرفتن کمک، مانع طالبان بازی نظامی هامی شود.بایدن به سوی گراهام نگریسته زرخند می کند وبعدا باهم از زرداری به حیث مستر ده درصد نام بردند.خانه زردای آباد که مسترده درصد شده بود! برخلاف، مسترکرزی مستر90 درصد دردزدی کمک های امریکا شد!بهرحال ،وقتیکه درکابل، کرزی گیلایه کرد،بایدن برایش گفت که اگر افغانستان را اداره کرده می توانی، ما فورا آن را ترک می کنیم! کرزی که صندلی ریاست جمهوری مسخره اش بالای شانه سربازان امریکای نه افغانی باقی مانده بود ، سکوت کرد!
بله ، این تروریست پروری نظامی های پاکستانی وناتوانی طالب کرزی دراداره سازی بود که باعث ماندن امریکا درافغانستان شده است.من ؛ درحالیکه درکاناداندگی می کنم ورویداد های افغانستان ونگاه امریکای هانسبت به آن را پیگیری می کنم، نشانه ی نمی بینم که امریکا عزم ماندن درافغانستان واستفاده ازآن علیه کشورهای منطقه را داشته باشد. ازاین رو،ایران ملای که سیاست افغانی ندارد؛ به آن سخنی برای گفتن ندارم. اما ازرهبران روسیه وچین می خواهم که پاکستان یک کشور تروریستی می باشد وجز کمک به ماندن امریکا وادامه تروریسم درافغانستان کاری نمی کند.پس، به نفع پکن ومسکو می دانم که با امریکا ودهلی نو همراه شده تروریسم پاکستانی را درافغانستان مهار نمایند.درغیرآن ،تروریسم ادامه وامریکا درافغانستان می ماند وپاکستان را خلع سلاح اتومی می کند.بله،اگرپاکستان درپکن ومسکو پرسه می زند،نه برای مهارتروریسم بلکه برای حفظ پروژه اتومی اش می باشد.پروژه ی که نگهداری آن بالاترازتوان مالی پاکستان می باشد.

0 comments:

Post a Comment