Friday 27 January 2023

ازاین نگاه که ،برای رعا یت حقوق زنان ، نمی توان طا لبان را به قرن بیست ویکم وارد کرد، با ید تصمیم به اندا ختن آن ها به زبا له دان تاریخ گرفت نه غیرآن

این تبصره یا تحلیل را در پیوند به این سخن ارزشمند معا ون منشی عمومی سازمان ملل :" سرکارخا نم امینه محمد معا ون منشی عمو می سازمان ملل: برای رعا یت حقوق زنان درافغا نستان ، طا لبان را با ید به قرن 21 آورد " ؛ نشر شده در بخش فارسی را دیو بین المللی فرا نسه درروز 27 ماه ژا نو یه 2023 - روزهفتم ماه دلو سا ل 1401 خورشیدی ، ارا یه کرده ام. ازاین نگاه که تبصره نا مبرده در برگه ی فسبوک / رخنا مه ام پخش شده است ، بهتر می دا نم که در تارنمای " اند یشه " هم پخش شود ، تا مورد بهره برداری فرهنگیان فارسی زبان قرار بگیرد. متن تبصره ام هم این می با شد: با شنا ختی که ازجهل ونا دا نی وتوحش وعقب ما ند گی ذهنی وزن ستیزیی طا لبان بد وی- قبا یلی- تاریخ زده دارم ، به خا نم امینه محمد ، معا ون منشی عمومی سازمان ملل که تازه ازما موریت رسمی خود در افغا نستان وگفت وگو ها با طا لبان کته شکم - تهی مغز- بلند ریش - بی خبرازاسلام درکا بل وقند هار، برگشته است ،می گو یم که نا ممکن می با شد که آن ها را وارد قرن بیست ویکم نما یید! بطورنمونه ، هرفرد وگروهی حق دارد که درزمان خود ش زند گی کند ؛ وزمان زند گی طا لبان هم که ما قبل تاریخ می با شد نه دوره ی تاریخ. بنا برآن ، طا لبان را ازدو نگاه به ما قبل تاریخ پیوسته می دا نم نه تاریخ: نخست، تاریخ دراصل بیا نگرآغاز تفکر ویاد گرفتن وشروع به یاد گرفتن ونوشتن انسان ها می با شد. دوم ، طا لبان با اسلام هم را بطه ندارند! درباره ی اصل اول ، به آگا هی محترمه خا نم امینه محمد ، می رسا نم که تاریخ هم با فهم ونوشتن ویاد گرفتن انسان ها شروع شده هم بیا نگراین اصل می با شد که درانسان های اولیه ، زنان برمردان برتری دا شتند. یعنی جا معه ی اولیه ی تاریخ ، جا معه زن سالار بود نه جا معه ی مرد سالار. اگرشماری ازمردها با زن سا لاری دربرهه آغازین تاریخ ، مخا لفت کنند که حتما می کنند وحق هم دارند که چنان کنند ، به آن ها ، می گو یم که برا بری زن ها ومردها درشروع تاریخ یا تاریخ نویس یا تاریخ ساز شدن انسان ها ، قا بل قبول همه آگا هان امورجا معه وتاریخ وسیا ست وفرهنگ می با شد. دررا بطه به اصل دوم ، یا نا سازگاریی طا لبان با اسلام ،آیه های بسیار ی درقرآن وجود دارند. آیه های قرآنی که برای طولا نی نه سا ختن تبصره به همه ی آن ها نه پردا خته به برخی ازآن ها اشاره وتحلیل یا تبصره ام را پا یان می دهم. بطورنمونه ، هم قرآن با اقرء / بخوان شروع شده هم درآن سوره ی زنان هم سوره ی قلم هم سوریه ی مریم آمده است. ازاینکه طا لبان با کار های دولتی وشهری- روستا ی زنان ودرس خوا ندن دختران مخا لف می با شند، آن ها را صد در صد مخا لف اسلام اعلام می کنم. خوشحا ل هستم که در مخا لف اسلام معرفی کردن طا لبان ، تنها نیستم ودکتر طیب شیخ ازهر، مولا نا مرغوب الرحمن شیخ یا مهتمم قبلی مدرسه ی دیوند در هند وجا نشین او در اصل دو مرکز بزرگ ومعتبر علمی- فرهنگی- فقهی - عقید تی اهل سنت ، وآیت الله سیستا نی شیخ شیعه درنجف هم ، کارنا مه ی طا لبان را مخا لف ارزش های اسلامی دا نسته رد کرده اند! عا لمان برجسته ی اند ونیزی وما لیزی ، درجنوب شرق آ سیا هم ، زن ستیزی طا لبان وبسته شدن مکتب ها بروی دختران توسط آن ها را سرزنش کرده اند! شا یان یاد آوری م دا نم که ، اما رت طا لبان افزون برزن ستیزی وبستن مکتب ها بروی دختران ، هزا ران انسان بی گناه را هم به بها نه ی بیهوده ی کار درحکومت قبلی به قتل رسا نده د شمنی خود با اسلام ومسلمان ها را نما یش دا ده اند.

0 comments:

Post a Comment