Wednesday, 11 January 2023
محرومیت زن ها ازحقوق اسلامی وانسا نی شان ؛ یک عا مل عمده ی عقب ما ند گی مسلمان ها درجهان کنو نی می با شد
این تحلیل را درپیوند به گزارشی زیرعنوان :" زن و زند گی ؛ اشا را تی به گو نه های حضورزنان درتاریخ اجتما عی اسلام ، با نظر به وضعیت امروزافغا نستان " ؛ نوشته علی امیری ، نشر شده در سا یت راد یوزما نه ، درروز نزدهم ماه دی / جدی ، سا ل 1401 ، ارا یه کرده ام. ازاین نگاه که ، این تحلیل دربرگه ی فسبوک / رخنا مه ام پخش شده است ، بهتر می دا نم که در سا یت " اند یشه " هم پخش شود ، تا مورد استفاده ی فرهنگیان فارسی زبان قرار بگیرد. شا یان یاد آوری می دا نم که، قبل ازاین تحلیل هم ، بررسی های مفصل درباره ی وضع زنان ازنگاه اسلام ورفتار زشت طا لبان با زنان افغا نستان را متضاد با آن معرفی وسرزنش کرده ام. ازاین رو ، بهتر دا نستم که درباره ی آن مفصل ابرازنظرنما یم. به گو نه ی که ، درتبصره های قبلی خود هم ، رفتار زشت طا لبان با زنان هموطنم وبسته شدن مکتب ها بروی دختران توسط آن ها را متضاد با اسلام معرفی وسرزنش کرده بودم.اآشکار هست ؛زاین نگاه که طا لبان ازبخش قبا یلی دوطرف مرزدیورند برخا سته اند ، بخشی که درآن ازعلم ودا نش چه علم ودا نش دینی چه علم ودا نش سکولار/ این جها نی ، خبری نیست. بنا برآن ، به آن ها حق می دهم که با دشمنی با زنان وبستن مکتب ها بروی دختران ، دشمنی خود را با اسلام وجهان نو وزنان افغا نستان نما یش دهند. رفتار طا لبان با زنان وبستن مکتب ها بروی دختران توسط آن ها را ، ازاین نگاه دشمنی با اسلام می دا نم که ، قرآن با اقرء / بخوان شروع شده است ومخا طب بخوان هم که هم زن ها هم مرد ها می با شد. افزون برآن ، درقرآن ، یک سوره بنام " النسا " زنان آمده است. آمدن سوره بنام زنان درقرآن ، در حقیقت ، تا یید وستا یش ازآن ها توسط خدا ج ورسول ص می با شد. همچنان ، درقرآن ، سوره ی دیگری بنام " مریم " ما در حضرت عیسی علیه السلام آمده است. سوره زنان وسوره ی مریم ونماد های دیگر، نماد بارزی ارزشمند یی زنان ازنگاه اسلام می با شد. متا سفا نه ، بعد ازدوره ی رسا لت ،تحریف های معنوی درتفسیرقرآن وحد یث های جعلی وزن ستیز ، بسیار راه اندازی شده اند. تحریف معنوی درتفسیر قرآن وجعل حد یث های زن ستیز که یکی ازآن ها نا قص العقل بودن زن ها می با شد، اثرات نا گواری برزند گی زنان درجا معه های مسلمان گذا شته اند!
بنا برآن ، بهترمی دا نم که به جا معه ی عربی قبل ازرسا لت ودوره ی رسا لت وبعد ازآن مرا جعه کنم! بطورنمونه ، اگر به جا معه ی عربی دوره ی رسا لت رسول ص برگردم ودرآن موقعیت زنان را به بررسی بگیرم ، آشکارمی شود که اسلام درجا معه ی بد و یی نازل شده بود که درآن زنان قد ر وارزشی ندا شتند. اما اسلام ، گام نخست را درجهت بهترسا ختن وضع و موقعیت زنان بردا شت. ازاین نگاه که قرآن ، در مد ت بیست وسه سا ل نازل شده است ، دربرهه های نخستین چند زنگی جا یز ودربرهه های بعدی محد و د سا خته شد. بطورنمونه ، درسوره ی زنان ، این آیه را داریم که " عدا لت میان زنان درخا نواده ی چند زنه یا دوزنه ممکن نمی با شد. بنا برآن ، به یک زن بسنده شود!" درهمان سوره ، زن نیم میراث مرد را می برد ودرسوره توبه ، زنان ومردان ولی وکارسازهم معرفی شده اند. ولی وکارسازهم معرفی شدن مردان وزنان ، بیا نگر برا بری آن ها می با شد. در باره ی میرا ث هم ، قرآن ما نع این اصل نه شده است که ما دران وپد ران برای دختران وپسران خود برا بر سهم قا یل شوند. درعرصه علم ودا نش هم ، هم درگذ شته هم اکنون ، زنان علمای بزرگی در علوم د ینی و دنیای پیش کش جا معه های مسلمان کرده اند. دراین زمینه ، اگر بد وره ی رسا لت برگردم ، نقش خد یجه درپیشبرد رسا لت محمد ص بارز به نظر می رسد. همچنان ، نقش ام کلثوم زن دیگر رسوص که زنی با سواد بود ، بارز به نظرمی رسد! درباره روا یت حد یث ها هم ، معلوم می شود که، بعد از دوره ی رسا لت ، بسیاری حد یث ها را زنان رسول ص را یت کرده اند. ازاین رو، حق با فا طمه ی مرنیسی دا نشمند مرا کشی می با شد که گفت: درباره حقوق زنان ، با ید به حد یث های روا یت شده توسط زنان رسول ص مرا جعه شود. این خوا ست خا نم مرنیسی دراصل ضربه ی کو بنده بر مرد سا لاریی تحمیل شده برزن ها درکشورهای مسلمان می با شد.
دربخش سیا ست وتصحیح روا یت حد یث هم ،مبارزه ی سیا سی- د ینی عا یشه رض ،همسر رسول ص بارز به نظر می رسد! بطور نمونه ، فا طمه ی مرنیسی درباره ی روا یت حد یث، این گونه سخن گفته است که ، عا یشه رض بارها ابو هریره ، یا پدر پشک را بخا طرروا یت حد یث های جعلی نکوهش کرده است! در سا ل های پسین واکنون ،هم درعرصه ی سیا ست هم درعرصه ی علم ودا نش ، زنان بارزی درکشورهای مسلمان ظهورکرده اند. مثلا ، درعرصه های علمی ، هزاران خا نم استادان دا نشگاه ها ونویسند گان ومدا فعان حقوق بشر وخبرنگار و...وچند خا نم هم دربخش سیا ست بسیار خوب درخشیده اند وقربا نی هم دا د ند. بطورنمونه ، خا نم سوکارنو پوتری رئیس جمهور اند ونیزی ، بزرگترین کشورمسلمان شد وخا نم بی نظیربوتو نخست وزیرپا کستان شد. متا سفا نه ، توسط طا لبان پا کستا نی به شهادت رسید. وده سا ل می شود که ، خا نم شیخ حسینه وا جد نخست وزیر بنگله د یش دومین کشورمسلمان از نظر جمعیت درجهان اسلام می با شد. طرفه اینکه ، نرخ رشد اقتصادی در بنگله دیش در سا ل 2020 ، با لا ترین نرخ رشد اقتصادی درآسیا بود. وارونه ی او، ملا خا منه ی اقتصاد ایران ثروتمند را بسیار تضعیف کرده است وامارت طا لبان هم که هم اقتصاد افغا نستان را نا بود کرده هم زنان را ازسا ختار حکومتی حذف هم مکتب ها را بروی دختران بسته کرده است. بنا برآن ، بسیار خرسند هستم که زنان ایران وافغا نستان ، حکومت های بربری ملا یان وطا لبان را به چا لش کشیده اند. چا لشی که بزودی ملا یان وطا لبان را روا نه ی زبا له دان تاریخ وزنان را به حقوق انسا نی شان نا یل می سازد!
0 comments:
Post a Comment