Friday, 17 February 2023
ازاینکه نظا می های پا کستا نی ، ازاما رت طا لبان حما یت وبسته شدن مکتب ها بروی دختران توسط آن را نما ینده ی پا کستان درسازمان ملل ، زاده ی فرهنگ افغان ها دا نسته است ، حق دارم آن ها را سرزنش کنم
ابرا هیم ورسجی
روز شنبه ، بیست و نهم ماه دلو ، سا ل 1401
آگاه هان افغا نستان و جهان ؛ می دا نند که طا لبان را آی اِس آی / شبکه ی جا سوسی ارتش پا کستان سا خته است. همچنان ،همان شبکه ی تروریست پرور، امارت های تروریستی - زن ستیز نخست وکنو نی طا لبان را هم برافغا نستان تحمیل کرده هم آن را اداره می کند. بنا برآن ، اما رت طا لبان را شا خه ی ریشو- تروریست ارتش پا کستان می دا نم وآن وگردا ننده اش را به شد ت سرزنش می کنم. با تا کید براینکه امارت طا لبان / شا خه ی ریشو- تروریست ارتش پا کستان در افغا نستان می با شد ، حما یت این کشوراز طا لبان ونسبت دا دن زن ستیزی وبسته شدن مکتب ها بروی دختران توسط آن ها را به فرهنگ پشتون ها / افغا ن ها توسط نما ینده ی پا کستان درگردهمای سازمان ملل را بازیی منا فقا نه ود وگا نه نا میده تقبیح می کنم. بنا برآن ، لازم می دا نم که یا وه گویی نما ینده ی پا کستان درمجمع عمومی سازمان ملل را منتقدا نه بررسی کنم. البته که بررسی درد وبخش : نخست ، بی اختیاربودن امارت طا لبان وسلطه ی آی اِس ای / شبکه ی جا سوسی ارتش پا کستان برآن ؛ دوم ، نسبت دا دن بسته شدن مکتب ها بروی دختران توسط سفیر پا کستان در سازمان ملل به فرهنگ پشتون ها / افغان ها. شا یان یا د آوری می دا نم که ، شا مگاه روزسه شنبه بیست وپنجم ماه د لو- چهاردهم ماه فوریه ، درسا یت روزنا مه "ارد و زبان جنگ " ، خوا ندم که پرسمان یا د شده درپارلمان پا کستان مطرح وپشتون های عضو آن ازمنیراکرم خوا ستند که هم درگردهمای سازمان ملل سخنرا نی هم ازافغان ها عذرخوا هی هم از پست خود کناره گیری کند. وخا نم حنا ربا نی کهر، وزیرکشوردرامورخارجی پا کستان ، گفته است که منیر اکرم عذرخوا هی کرده است. بنا برآن ، خوا ست کناررفتن او ازنما یند گی پا کستان درسازمان ملل ، موجه نمی با شد. ازاین نگاه که طا لبان / شا خه ی ریشو- تروریست ارتش پا کستان می با شد ، هم خوا ست خا نم کهرهم خوا ست افغان های عضوپارلمان آن کشور ، قا بل درک می با شد! امارت کنو نی طا لبان هم که دردوره ی نخست وزیری عمران خان / مشهوربه طا لب خان وپشتون پا کستا نی برافغا نستان تحمیل وتوسط شبکه ی جا سوسی پا کستان اداره می شود!
بنا بر آن ، نخست ، به سراغ نوشته ی بی نظیربوتو نخست وزیرسا بق پا کستان درباره طا لبان می روم. نخست وزیری که دردوره ی حکومت او ، طا لبان در هفته ی اول ماه اکتو بر 1994- هفته ی پسین ماه سنبله ی سا ل 1373 ، زیر فرمان نصیر الله با بر ، وزیر دا خله در کا بینه ی او، اول به قندهارودوم به کا بل تحمیل کرده شد ند. دوم ، به سراغ سخن منیر اکرم ، سفیرپا کستان درسازمان ملل می روم. دررا بطه به اصل نخست ، به این بسنده می کنم که خا نم بی نظیربوتو کتا بی به عنوان " آشتی ، اسلام ، دموکرا سی وغرب " نوشته ودر برگه ی چهاردهم آن ، یاد آور شده است که : سازمان اطلا عا تی- امنیتی پا کستان ، دردهه 1980 ترسا یی ، طا لبان را ایجا د والقا عده را هم همکارآن ها سا خت (1). ازاین نگاه که ، به گفته ی خا نم بی نظیربو تو، گروه طا لبان دراخیردهه 1980 ترسا یی ، همزمان با عقب نشینی ارتش سرخ ازافغا نستان ، توسط شبکه ی جا سوسی پا کستان سا خته شد و درهفته ی نخست ماه اکتو بر سا ل 1994 ،به افغا نستان صا درکرده شد ، معلوم می شود که سا ختن آن پیشتر وراه اندازی کردن آن درافغا نستان بعد تر صورت گرفته است. ازاین نگاه که ، درباره ی تروریسم کاری های جها دی نما وطا لبا نی والقا عده ی و دا عشی ی ارتش پا کستان درافغا نستان ، مقا له های زیا دی نوشته ام وتصمیم دارم که آن ها را زود یا د یر به گو نه ی یک کتا ب چا پ و پخش کنم ؛ دراین مقا له ، بیشترازاین ، به آن نه پردا خته به سخن منیر اکرم ، سفیرپا کستان درگردهمای مجمع عمومی سازمان ملل ، آن هم درجریان بحث دررا بطه به کمک های بشرد وستا نه به افغا نستان ، تمرکزمی کنم.
دراین را ستا ، درشبکه های د یداری د یدم وازشبکه های شنیداری ، شنیدم که روزد وازدهم ماه د لو، سا ل 1401 خورشیدی - روز دوم ماه فوریه سا ل 2023 ترسا یی ، منیر اکرم سفیرپا کستان درسازمان ملل ، دریک گرد همای این نهاد جها نی که برای کمک های بشرد وستان برگزار شده بود ، سخنرا نی وگفت که بسته شدن مکتب ها بروی دختران توسط طا لبان ، را بطه به اسلام ندارد ورا بطه به فرهنگ پشتون ها / افغان ها دارد. به سخن د یگر، مسئول بسته کردن دا نشگاه ها ومکتب ها بروی دختران ومحروم کردن زن ها ازکارهای حکومتی وشهری ، فرهنگ افغان ها می با شد نه طا لبان وپا کستان ، ایجاد کننده وحا می آن ها. ازاین که ، همه کشورهای جهان امارت طا لبان را نفرین کرده اند وپا کستان / تحمیل کننده ی آن برافغا نستان ، ازترس انزوای جها نی ، جرئت برسمیت شنا ختن آن را نکرده است. معلوم می شود که ، پا کستان برای د وری از انزوای بیشترجها نی ، جر ئت برسمیت شنا ختن امارت زن ستیز وانسا نیت گریز طا لبانِ د ست سا خت نظا می های منا فق وتروریسم کار خود را نمی کند وبا ید نکند! همچنان ، سفا رت های پا کستان صد ور ویزه / روا د ید به شهروندان افغا نستان را در چند کشوراروپا یی را متوقف کرده است.
بطور نمونه ، روز د وازدهم ماه د لو - سا ل 1401 خورشیدی - روز دوم ماه فوریه سا ل 2023 ترسا ی ، دربخش دری سا یت اسپو تنیک روسیه ، این گزارش را خوا ندم ؛ گزارشی در آن ، وزارت خارجه پا کستان با ارسا ل نا مه / ودراصل فرمان ، به سفا رت ها وکنسولگری های خود در کشورهای : بریتا نیا ، اسپا نیا ، ایتا لیا ، آلمان ، یونان ، اتریش ، سویس ، فرا نسه ، د نمارک ، نا روی ، بلجیم وایر لند ، دستوردا ده است که صد ور ویزه / روا د ید به شهروندان افغا نستان با شنده ی آن ها را متو قف کنند. بنا برآن ، منیر اکرم سفیر پا کستان درسازمان ملل ،با ید فرهنگ افغان ها را مقصر بدا ند ، نه نظا می ها وامنیت کاران تروریسم کارکشورخود ، یا اداره کننده های امارت طا لبان در افغا نستان را! ازسوی د یگر، سخن منیراکرم ، نشان می دهد که او درباره ی مردم افغا نستان وزبان وفرهنگ مسلط برآن ها ، جا هل مطلق می با شد. جا هل مطلق ازاین نگاه که ، در افغا نستان ، غیر از بخش قبا یلی جنوب غرب وجنوب وجنوب شرق آن ، زبان وفرهنگ فارسی حا کم می با شد. زبان وفرهنگی که در قلمرو آن ، نه تنها ما نعی درراه درس خوا ندن د ختران وجود ندارد. افزون براین که ، زبان وفرهنگ فارسی ما نعی به درس خوا ندن دختران و کارهای حکومتی وشهری وروستا ی زن ها ایجاد نمی کنند ، آشکارهست که مشوق درس خوا ندن وکارهای دولتی آن ها هم می با شند. طرفه اینکه ، سلطه زبان وفرهنگ فارسی برافغا نستان ، تغییرات ژرف در نگاه فرهنگی وزبا نی پشتون ها / افغان ها وارد کرده است. به سخن د یگر ، زبان وفرهنگ فارسی ، زبان وفرهنگ قبا یلی- عقب ما نده ی پشتون ها در بخش قبا یلی - جنوب افغا نستان را متحول وآن ها را آما ده ی نو پذ یری به خصوص پذ یرش کارزنان در سا ختار دولت ودرس خوا ندن دختران در مکتب ها و شهرها حتا روستا ها کرده است.
بنا برآن ، به منیر اکرم وفرما نده سیا سی او دروزا رت خا رجه وفرما نده امنیتی او در شبکه ی جا سوسی ارتش پا کستان ، می گویم که ازاورکزای ایجنسی در ولا یت خیبر تا یپشین ، درشما ل کو یته ونزد یک به مرزقند ها را د یده ام ؛ ومی دا نم که درمنا طق قبا یلی- افغا نی نا مبرده ، هم مخا لفان درس خوا ندن دختران هم طرفدا ران درس خواندن آن ها وجود دا شتند ودا رند. بیشترین مخا لفان درس خوا ندن دختران درآن بخش ها ، مولوی ها وبرخی سران قبا یلی- طرفدارحکومت های مرکزی وولا یتی می با شند. ازمخا لفان بومی درس خوا ندن دختران چه همسازبا فرهنگ افغان ها چه نا همساز با آن ، ادا مه ی اف سی آر / قا نون کیفری- مرزیی د ست سا خت هند بریتا نیا وادا مه ی آن تا سا ل 1998 ترسا یی ، بیشترزیان بخش به پشتون ها تمام شده است! بطورنمونه ، در سا ل 1901 ، لارد آکلند نا یب سلطنه ی بریتا نیا درهند ، اف سی آری / قا نون کیفری- مرزی را سا خت ودر منا طق قبا یلی شما ل غرب هند ، به اجراء گذا شت. یک ما ده ی قا نون نا مبرده این بود که اگر یک فرد قبا یلی کاری علیه سلطه ی هند بریتا نیا درمنا طق قبا یلی انجام دهد ، نما ینده ی سیا سی حکومت یا پا لیتیکل ایجنت ، مسئو لیت دا رد که خا نه وکا شا نه ی اورا نا بود کند. دراین زمینه ، بیا د دارم که یک بزرگ قبیله به افغا نستان زیرسلطه ی ارتش سرخ فرار کرده بود و حکومت ژنرا ل ضیاء الحق ، تخریب خا نه ی او را کرد. مد تی نگذ شته بود که ،فردی قبیلگی از جلا ل آبا د به پشا وربرگشت وتوبه کرد وحکومت مصرف بازسازی خا نه اش را پردا خت. مسخره تراینکه ، همان قا نون وحشیا نه ی مرزی تا سا ل 1998 ، در بخش قبا یلی ولا یت سرحد ،ادا مه یا فت. به سخن د یگر، در سا ل 1947 ، هند بریتا نیا به هند وپا کستان خود گردان متحول شد ند ؛ اما قا نون بربری آن درمنا طق قبا یلی - افغا نی - دومی ، تا سا ل 1998 ، فرما نروای کرد. آری ، قا نون بربری رفت وایجنسی ها به ولا یت سر حد قبلی وخیبرکنو نی مدغم شد ند ؛ اما اطلاعات کا فی دارم که دروضع فرهنگی - اجتما عی افغان های قبا یلی به خصوص رفتن دختران آن ها به مکتب ها تغییری سازنده ی صورت نه گرفته است؟
شا یان یا د آوری می دا نم که ، آنچه که نوشتم ، درباره ی مما نعت فرهنگ افغان ها ازدرس خوا ندن دختران شان دربخش قبا یلی پا کستان می با شد. بنا برآن ، به سراغ فرهنگ افغان ها ومما نعت آن ازدرس خوا ندن دختران درافغا نستان می روم. ازاینکه پیشتر، از نا دا نی مطلق منیراکرم ، سفیر پا کستان درسازمان ملل ، در باره ی وضع فرهنگی افغا نستان یا د آورشدم ؛ بهتر می دا نم که درباره ی آن کمی توضیحا ت ارا یه کنم. بطورنمونه ، درخرا سانِ افغا نستان نا میده شده توسط هند بریتا نیا ، یا با دار پد ران منیراکرم ، زبان فارسی فرمان می را ند نه زبان پشتو. مثلا ، درتمام شهرهای مرزیی جنو ب افغا نستان از لشکرگاه تا گرد یز وسرخ رود وجلا ل آباد ، زبان فارسی حضوردارد نه زبان پشتو ؛ ودرکتا بخا نه ها درتمام شهرهای کشورما هم ، کتا ب های فارسی ی نوشته وترجمه شده در ایران ونوشته وترجمه درافغا نستان وجود دارند نه کتا ب های پشتو. آری ، اگرمنیراکرم بخش های پشتون نشین کناره های: کرا چی وکویته و پشا وررا د یده وکتا بی به زبان پشتو به نظرش نخورده است وبه افغا نستان نرفته است تا بنگرد که درشهرها وروستا های آن زبان فارسی حا کم می با شد واز زبان پشتو جز دراخباررسمی - حکومتی که شنونده ندارد خبری نیست ودخترا نی روستای که زبان ما دری شان پشتو می با شد و درمکتب ها بیشتربزبان فارسی وکمتربزبان پشتو درس می خوا نند. پس ، منیر اکرم حق دارد گمان کند که درفرهنگ افغا نی- مورد نظر او درافغا نستان ، دختران حق تحصیل کردن ندارند!
غمبار این هست که ، منیر اکرم از محرومیت دختران افغان از درس خوا ندن در فرهنگ افغا نی سخن گفته ونظا می ها وامنیت کاران پا کستا نی ازشکم همان فرهنگ عقب ما نده وقبا یلی افغان های دو طرف مرز د یورند / مرز مشترک افغا نستان وپا کستان ، طا لبان را بیرون و بیشتر از بیست وهشت سا ل می شود که با ابزار کردن آن ها هم افغا نستان را به جهلستان هم به تروریستستان تبد یل کرده اند. معلوم هست که ، دراین به جهلستان تبد یل شدن افغا نستان توسط نظا می ها وملا های طا لبان کار پا کستا نی ، بیشتر زیان را زن ها ودختران متحمل شده اند. یعنی طا لبان / شا خه ی ریشو- تروریست- جا هل - قا تل ارتش پا کستان ، زن ها را ازکارهای دو لتی- شهری و دختران را از درس خوا ندن محروم وخود را منفورعام وخا ص در افغا نستان وجهان سا خته اند!
بنا برآن ، در پسین بخش مقا له ، به منیر اکرم ، سفیر پا کستان درسازمان ملل ووزیر خارجه وفر ما نده ارتش آن کشور، می گو یم که همه فرهنگ های قبا یلی- سنتی کمتریا بیشترد شواری های برای زن های خوا ستارکارهای دو لتی وشهری و دختران ما یل بد رس خوا ندن خلق کرده اند ؛ اما فرهنگ قبا یلی افغان ها در دو طرف مرزهای پا کستان وافغا نستان ، بیشترما نع ها ود شواری ها برای زنان ودختران خلق کرده است. غمبار این هست که ، نظا می ها وملا های پا کستا نی ، با سا ختن طا لبان جا هل وخشن وزن ستیز ودا نش گریز از فرهنگ قبا یلی - افغا نی ، بیشترین جهل وزن ستیزی را بنام تطبیق شریعت جا هلی- وحشی خود بر مردم افغا نستان به خصوص زنان ودختران آن ها تحمیل کرده اند. بنا برآن ، از نظا می ها وملا های طا لبان کار پا کستا نی در افغا نستان ، می خوا هم که هم کمک به اما رت طا لبا نی- زن ستیزومخا لف درس خوا ندن دختران را متوقف هم مخا لفت آن با درس خوا ندن دختران را به فرهنگ قبا یلی افغان ها وا بسته ندا نند. به این خا طرکه ، فرهنگ قبا یلی- زن ستیز افغان ها زیر فشار فرهنگ های فارسی وارد و ، وجها نی سازیی فرهنگی - سیا سی - رسا نه ی، درحا ل متحول شدن وسازگار شدن با جهان مدرن وخوا سته های مادی وفرهنگی آن می با شد. یعنی اگر پا کستان ، به طا لبان کاریی زن ستیز ومخا لف درس خوا ندن دختران درافغا نستان پا یان دهد ، بد ون شک ، کمک به امروزین شدن فرهنگ قبا یلی وعقب ما نده وزن ستیزافغان ها ومخا لفت آن با درس خوا ندن دختران می کند! درغیرآن ، پا کستان با طا لبان کاری بنام فرهنگ قبا یلی- عقب ما نده - زن ستیز افغان ها / پشتون ها وفربه کردن مخا لفت آن ها با درس خوا ندن دختران ، هم خود هم آن ها را در منطقه وجهان مسخرترمی کند!
پا نو یس:
1-Benazir B h u to
Reconstruction
Islam, Democracy, and the West
Reconstruction. Copyright ©2008 by Benazir Bhutto. All rights reserved. Printed in the United States of America. No part of this book may be used or reproduced in any manner whatever without written permission except in the case of brief quotations embodied in critical articles and reviews. For information, address Harper Colins publishers. 10 East 53rd street, New York, NY 10022 P 14
0 comments:
Post a Comment