Saturday 22 July 2023

طا لبان ؛ با خود داری ازپذ یرش آزما یش ورود زنان ودختران به دا نشگاه ها ، ثا بت کرد ند که جا هل ووحشی می با شند

بخش نخست ابرا هیم ورسجی روز یکشنبه ، اول ماه اسد ، سا ل 1402 چند روز پیش ، رسا نه های د یدا ری وشنیدا ری گزا رش دا د ند که طا لبان ما نع ورود زنان ودختران به آزمون سا لا نه ی دا نشگا هی شده اند. ازاینکه درزن ستیزی و تروریست وقا تل ووحشی بودن طا لبان همه متفق می با شند ، اما با ما نع آزما یش سا لا نه ی دا نشگا هی زنان ودختران شدن ، ثا بت کرد ند که درجهل وبی خردی شاخ که دا شتند دُم هم درآورده اند! ازاینکه طا لبان به قبا یل جا هل وخشن ونها یت عقب ما نده ی دو طرف مرز د یور ند ، مرزمشترک افغا نستان وپا کستان تعلق دارند ؛ قبا یلی که نه تنها ازفرهنگ وعلم ودا نش سکو لار/ این جها نی بی بهره می با شند؛ بد بختا نه ، ازکنارکوچه ی دا نش دینی هم نگذ شته اند! زیرا که ، دا نش د ینی با دا نش سکولار/ این جها نی ودرس دا نشگا هی خوا ندن زنان ودختران مخا لت نمی کند. بنا برآن ، با ید که طا لبان بی خبر ازعلوم سکولاروعلوم د ینی ، ما نع آزما یش ورودی زنان ودختران به دا نشگاه ها شوند که شده اند. طرفه اینکه ، طا لبان قبا یلی ووحشی واجهل / جا هلترین ، بسته کردن دا نشگاه ها بروی زنان ودختران را امر شرعی می دا نند! از اینکه طا لبان دراصل زا ده ی محیط بی فرهنگ قبا یلی- وحشی- زن ستیز دو سوی مرز د یورند می با شند ، با ید همین گو نه شریعت قبیله زده ی خود راه اندا زی وخود را که مسخره تر می با شند مسخره ترین کنند! بنا برآن ، لازم می دا نم که این علم ستیزیی جا هلا نه ووحشیا نه ی طا لبان را هم از نظر اسلام هم از نظرفرهنگ وحقوق بشر، بررسی انتقا دی وسرزنش کنم! درپیوند به اصل نخست ، یا نگاه اسلام به علم ودرس خوا ندن زنان ودختران در دا نشگاه ها وکارکردن آن ها درنهاد های دولتی وشهری- مد نی وحزب های سیا سی ورسا نه ها ، به سه پرسمان اشاره وطا لبان را جا هلترین وتاریخ زده ترین گروه نا میده به شد ت سرزنش می کنم: نخست ، قرآن با اقرء / بخوان شروع شده است. دوم ، درقرآن ، سوره ی بنام زنان و مریم / ما در مسیح علیه سلام وجود دارد. معلوم هست که سوره های زنان ومریم در قرآن ، بیا نگر ارزشمندی زن ها می با شد. ارزشمند یی که بزرگ نما یان طا لبان توان فهم آن را ندارند! در پیوند به اصل دوم یا علم وفرهنگ وحقوق بشر، معلوم هست که آن ها میان انسان ها و چار پا یان ، مرز بندی می کنند. یعنی انسان ها بد ون علم وفرهنگ وحقوق بشری ، وحشی وخشن وتروریست و زن ستیز وانسا نیت سوزمی شوند. نما د بارز این گو نه انسا نیت ستیزی وعلم گریزی ،طا لبان وحشی وتروریست وزن ستیز می با شند! بنا برآن ، بهترمی دا نم که طا لبان را جا هلان وقا تلان ودشمنان اسلام وزنان ودر مجموع د شمنان فرهنگ و حقوق بشروارزش های انسا نی معرفی وسرزنش کنم! در را بطه بد شمن اسلام وعلم وفرهنگ و زنان بودن طا لبان ، به قرآن مرا جعه می کنم. بطورنمونه ، مطا لعا ت قرآ نی - اسلامی که کرده ام ، نشان می دهند که شروع شدن قرآن با اقرء / بخوان ، بیا نگرآگا هی بخش بودن آن و رسا لت رسول ص هم که بیان کننده وتطبیق کننده ی آن می با شد. ازاین نگاه که اسلام درجا معه ی بد وی وقبا یلی عربستان آغازبکار کرده است ، شروع قرآن با بخوان ، بیا نگر آگا هی بخشی وجهل ستیزیی آن می با شد. ازسوی د یگر ، درجا معه ی قبا یلی- بد وی عربستان پیش از اسلام ، زنان ارزش انسا نی ندا شتند. بنا برآن ، آمدن سوره های زنان ومریم درقرآن ، در اصل حذ ف فرهنگ قبا یلی- زن ستیز عربستان و بخشیدن حقوق انسا نی به زنان محروم ازهمه امتیا زا ت اسلامی وانسا نی می با شد. افسوس که طا لبان قبا یلی وتروریست افغان ، توان فهم تحولی را که اسلام در جا معه ی قبا یلی عربستان آورد ووضع زنان را دیگرگون کرد را ندا رند! به سخن دیگر ، طا لبان قبا یلی افغان جا هل تر از قبا یلی های عرب پیشا اسلام می با شند! معلوم هست ، اگر طا لبان قبا یلی افغان کمترین فهم ازاسلام می دا شتند ، زن ستیزی ودروا قع دین گریزی نمی کرد ند. بطور نمونه ،برای ثبوت ارزشمند بودن زنان هم دراسلام هم در خا نواده ها ونقش با رز زنان تحصیل کرده درآموزش وپرورش و سا ختن جا معه وبیهبود زند گی ی فردی وجمعی مسلمان ها ، بهترمی دا نم که به علت نزول سوره ی مجا د له ، بپردازم. نگا هی به سوره مجا د له وبیان برخورد زشت یک مرد عرب با زن یا همسرش دربرهه جا هلیت درآن ، نشان می دهد که اسلام ارزشمند یی بیش ازانتظاربه زنان قا یل شده است. مثلا ، آیه آغازسوره مجا د له ، بیا نگر نزاع بین یک زن وشوهرش وتوقع او لی ازخدا برای کمک می با شد. بطورنمونه ، محمد اسد مفسر تفسیر" پیام اسلام" درتا ویل آیه اول سوره ی نا مبرده می گوید: بر اسا س تفسیر مفسران کلا سیک ،این آیه اشاره به پرونده ی خویله دخترثا لبه می کند. زنیکه اوس ابن سا مت شوهرش اورا بر اسا س شیوه ی جا هلی یا پیشا اسلامی طلاق دا ده بود. شیوه ی طلاق دا د نی که درفرهنگ جا هلی به زهارمشهوربود. وقتیکه خویله طلاق خود به شیوه ی دوره ی جا هلی توسط شوهرش را که او را هم ازحق همسری هم از ازد وا ج دوباره محروم کرده بود را به پیا مبرص ، بیان کرد. بنا برآن ، با نزول آیه های دوم تا چهارم سوره مجا د له ، زهار ، یا رفتار زشت وجا هلی با زنان با طل اعلام کرده شد وزن طلاق دا ده شده به حقوق انسا نی خو د رسید! شا یان یاد آوری می دا نم که ، نه تنها "زهار " بلکه همه ازدواج های تحمیلی وطلاق های اجباری ومحرومیت کننده زنان از حقوق انسا نی شان لغو اعلام وخلع ، یا حق خوا هی بزنان هم دا ده شد. درآیه چهارم سوره ی احزاب هم " زهار" سنت زن ستیز- جا هلی عرب نکوهش وبا طل اعلام شده است. البته این گو نه که ، شوهر به زن یا همسرخود می گفت که طلا قت می دهم وتو ما نند ما دروخوا هرم برا یم حرام می با شی! افزون برآن ، درفرهنگ جا هلی عرب ، زن طلاق دا ده شده حق ازد واج کردن را هم ندا شت وبرای همیش دراسا رت شوهرقبلی اش با قی می ما ند! درسوره ی مجا د له که قبل ازسوره احزاب نازل شده بود ، درچهارآیه ی اول آن زهار تحریم وبرای همیش ، این سنت زن ستیزی وجا هلی با طل اعلام کرده شد. بنا برآن ، به صرا حت ، می گو یم که اسلام هم در نظام خا نواده هم در جا معه انقلاب ژرف به نفع زنان آورد. انقلا بی که فرهنگ قبا یلی- عربی را به فرهنگ اسلامی ومد نی تبد یل کرد. از اینکه طا لبان به قبا یل افغان دوطرف مرز دیورند تعلق دارند ، قبا یلی که عقب ما نده تر از عرب های قبا یلی پیش از اسلام می با شند. ازاین رو ، به امیر ونخست وزیر ووزیران ووا لیان امارت جا هل- زن ستیزطا لبان ، می گو یم که بنام اسلام در مسیر شیطان روان می با شید! ازاینکه اما رت زن ستیز ودا نش گریز طا لبان توسط جا معه ی جها نی که خیر حتا توسط کشورهای اسلامی رد شده است ، بیا نگر این واقعیت می با شد که گردا نند گان آن بنام مسلمان ومد عی تطبیق شریعت ودراصل دشمنان اسلام بویژه د شمنان زنان / بیشترازنصف مسلمان های جهان می با شند. بنا برآن ، به بزرگ نما یان طا لبان ، می گویم که یک حکومت دردوصورت درهر کشوری استوار می شود: نخست ، خود را با خوا ست مردم سازگار کند. دوم ، قا نون بین الملل ومنشورجها نی حقوق بشروآزادی بیان ورسا نه ها را قبول وازاین طریق خود را با فرهنگ انسا نی- جها نی سازگار کند. افسوس که اما رت طا لبان هیچ را بطه ی با خوا ست مردم افغا نستان وجا معه ی جها نی ندارد. ازاین رو، هم مردم افغا نستان به خصوص زنان آن ها را شکنجه می کند هم نفرت جها نی را کمای می کند که کرده است هم اسلام ومسلمان ها را درجهان بد نام هم خد مت به اسلام هرا سان غربی وشرقی می کند که بسیار هم خد مت کرده است! ادا مه دارد.

0 comments:

Post a Comment