Thursday 14 April 2022

اسلام سیا سی ؛ غیر از فقر وبد بختی ، دستاوردی برای مسلمان ها نمی دا شته با شد

ابرا هیم ورسجی بیست و پنجم ماه حمل ، سا ل 1401 این تحلیل را درپیوند به مقا له ی زیر عنوان :" اسلام سیا سی وپیا مد های آن " نشر شده در سا یت " آسو" در روز سی اُم ماه جوزای ، سا ل 1399 ،نوشته ی با بک مینا ، ارا یه می کنم. می دا نم که مقا له پیشتر نو شته ونشر شده است ؛ اما ازاین که با شرا یط فا جعه بارکنو نی افغا نستان که زاده ی امارت تروریستی طا لبان می با شد و طا لبان هم که مدعی اجرای شریعت می با شند ؛ارا یه ی تحلیل کنو نی را مفید وسا زنده می دا نم. اسلام سیا سی ؛ با فت نا همسازی می با شد که بد شواری می توان آن را به قرآن گره زد ؛ اما می توان آن را با خلافت ها وسلطنت ها واما مت های جعلی وحکومت های نا مردمی شا هی-شیخی- نظا می ی چپن فقهی-مذ هبی - سنی - شیعه پوشا نده شده در ایران وعربستان وصلت داد. طا لبان تروریست هم که مخلوق د ست سا خت نظا می ها وملا های پا کستا نی وذهن وها بیت عربستان ومورد تا یید شیعه گری حا کم بر ایران وبی را بطه با قرآن می با شد. بطورنمونه ، درقرآن ،آیه امرهم شوری / امورمسلمان ها با مشوره حل وفصل شود آمده است ودرآ یه خدا به رسول خود امر کرده است که با پیروان خود مشور بکن! ودرآیه ی دگری ،آمده است که اعد لو فهو تقرب لتقوی / عد ل نما یید که به تقوی / پرهیزکاری نزد یک ترمی با شد. آیه های نا مبرده ، بیا نگراین اصل می با شند که قرآن بطورمستقیم ، راهکار حکومتی ارا یه نکرده است وحق مسلمان ها دا نسته است که نظام شورای مطا بق خوا ست ومصلحت خود را بسا زند. شیخ محمد عبده ( وفات 1905) ، دا نشمند مشهور مصری ، حکومت را پد یده ی مد نی معرفی کرده است نه شرعی. ازاین نگاه که دولت ها وحکومت ها درتاریخ بشر در شهر ها شکل گرفته اند نه درروستا ها ، نظر شیخ عبده ، قا بل ستا یش می با شد. ابن قیم جوزی دا نشمند اند لسی با وردارد که هر حکومتی که عدل را رعا یت ومردم را مرفه بسازد، حکومت اسلامی می با شد. درتاریخ مسلمان ها ، مطا بق تعریف ابن قیم ، حکومتی یا فت نمی شود. این که در تاریخ مسلمان ها ، مطا بق عدل وشورای تعریف شده در قرآن ومطا بق نظر ابن قیم ، عا دل نداریم ، عا مل آن را درابزار قد رت وسیا ست شدن دین توسط خلا فت ها وسلطنت ها وحکومت های ظا لم شا هی - شیخی - نظا می ، با ید جویا شد. همچنان ، کشته شدن سه خلیفه ی مشهور به را شد ین توسط خود مسلمان ها وقتل فرزندان رسول توسط یزید پسر معا ویه ، بیان گذار حکومت وحشی اموی ودر ادا مه ی آن شکل گرفتن خلا فت جنا یت کار عبا سی به کمک ابومسلم خرا سا نی وقتل وتروردا نشمندان مسلمان توسط همان عبا سی ها وزبا له شدن آن توسط هلا کوی مغل در سا ل 1257 ترسای ،بیا نگر بیهوده بودن خلا فت های اسلام نما می با شد. به گوا هی تا ریخ ،نا بود شدن خلا فت عبا سی توسط هلا کوی مغل وتوجه چنگیز خان به علمای مسلمان بر خلاف علم ودا نش ستیزیی خلا فت های وحشی اموی وعبا سی ، پا یه گذار بد بختی مسلمان های می با شد. اگر در بغداد دردوره ی عبا سی ، کمی علم ودا نش رونق یا فته بود ، زاده ی اند یشه ورزیی ابن مقفع وابو حنیفه وبرمکیان بلخ وآل بویه ی شیرازی می با شد ، نه توجه خلیفه های بی فرهنگ عبا سی. رونق گرفتن اند یشه وفرهنگ اسلامی- مسلما نی درخرا سان دوره ی سا ما نی با مرکزیت بخا را وسمرقند وهرات وبلخ ودوره ی تموریان هرات و ما نند آن ها رونق گرفتن علم ودا نش در اند لس ، دراسپا نیا ، را بطه به عرب های خلیفه وغیر خلیفه ندارد. مذهب حنبلی هم که مورد پذ یرش خلیفه بغداد وا قع شد ، با کنارزدن شا گردان ابوحنیفه ، عقل را تعطیل کرد. ازاین رو، با ابن خلد ون مورخ عرب موا فقم که گفت:" علم ودا نش دوره ی اسلامی یا خلا فتی ، تو لید غیر عرب ها می با شد." وقتیکه دوازده سا ل قبل به عربستان رفتم وبیست روز درآنجا ما ندم وغیراز چند کتاب وها بی- حبلی ، کتاب های علمی در کتا بخا نه های آن کشور نیا فتم ، به ابن خلدون درود فرستادم! همین که نوشتن کتاب ها وعلم ودا نش پروری در هند وایران ومصر ، رونق دارد نه در عربستان ، تا یید کننده ی نظر ابن خلد ون می با شد. دررا بطه به اسلام سیا سی ، به صرا حت می گو یم که ، هم وا کنش در برا بر مدر نیته ومدر نیسم وارد شده از غرب به کشورهای مسلمان هم زاده ی طمع کاریی مستبدان وتند روان مذ هبی از مصر تا پا کستان می با شد. بطور نمونه ، اخوان المسلمون / سازمان برا دران مسلمان را حسن البناء در سا ل 1928 ایجاد کرد. ایجاد سازمان نا مبرده زاده ی فروپا شی امپراتوری یا خلا فت نام نهاد عثما نی ودر اصل وا کنش می با شد. یعنی استعمار غرب ، امپرا توری عثما نی را دفن وبر کشورهای مسلمان خاورمیا نه مسلط شد. بنا برآن ، با ید با مبارزه ی اسلامی به سراغ آن رفت. طرفه اینکه ، حسن البناء خوا ست از طریق انتخاب ات وارد پارلمان مصر شود وکشوررا به سوی حکومت مسئول برا ند ؛ اما توسط پاد شاه وقت مصر ترورشد. می دا نم ؛ اگر حکومت مستبد مصر ، به رهبر اخوان موقع مبارزه ی سیا سی - قا نو نی می داد ، حکومت داری بیهبود می یا فت وتند روی مذ هبی رونق پیدا نمی کرد. درپا کستان هم که بنام اسلام از هند جدا شده بود ، نظا می های کو د تا چی مسلط ودرهمکار با ملا ها ، سید ابو الاعلی مودودی را منزوی سا ختند. همان نظا می ها وملا ها ،طا لبان افغان را ازافغان های قبا یلی دوسوی مرز دیورند سا ختند وبه جان مردم افغا نستان اندا ختند. پیشترازآن ، در ایران ، حکومت مستبد محمد رضا شاه پهلوی ، دا نشگا هیان را همکار ملا های قرون وسطای سا خت ود ستاورد آن ها هم حکومت مستبد ملای می با شد. حکومتی که ایران را فقیر تر وعراق را به کمک امریکا وسوریه را به کمک روسیه ویران کرده است. بنا برآن ، شبکه های جا سوسی واسلام هراس غربی ، اسلام سیا سی را تو لید واسلام اصلی را مورد هجوم قرار داد ند. یعنی تند روی وتروریسم مذ هبی را سازمان های جا سوسی منطقه ی وفرا منطقه ی سا ختند وبه آن نام اسلام سیا سی داد ند. تند روی وتروریسم اسلامی نما که حکومت های مستبد تحمیل شده برمسلمان ها وبا داران فرا منطقه ی شان در مهار آن ها شکست خورده اند. ازاین رو ، حکومت داریی دموکرا تیک - مردمی درکشورهای مسلمان را تنها نیروی مهارکننده ی تند روی وتروریسم مذ هبی نما از افغا نستان تا الجزایر می دا نم. درغیرآن ، استبداد شا هی-شیخی- نظا می وتند روی وتروریسم مذ هبی نمای زاده ی آن ، دوزخ آن جها نی را درهمین جهان به مسلمان ها رقم می زنند ؛ و افغا نستان وایران وعراق وسوریه وصوما لی وسودان ویمن را بد وزخ هم تبد یل کرده اند!

0 comments:

Post a Comment