Thursday, 6 January 2022

درگیری های بیهوده ی حکومت ملای ایران ، برای تحقق صفوی گری درخا ورمیا نه ،بیشتر موقع تباه کاری به پا کستان در افغا نستان داده است

بخش دوم ابرا هیم ورسجی روز جمعه ، هفد هم ماه جدی ، سا ل 1400 در بخش نخست این نو شته ، درگیری های بیهوده ی ملاگری ایران آخو ند زده در خا ور میا نه وموقع دادن آن به پا کستان به تباه کاری در افغا نستان را بررسی کردم ودراین بخش به سراغ دکتر چنگیز پهلوان استاد پیشین دا نشگاه درتهران می روم. دکترپهلوان نگاه انتقاد ی به سیا ست جمهوری اسلامی دررا بطه به افغا نستان دارد وسفرهای به کا بل دردوره ی دولت اسلامی مجا هد ین کرده بود وگفت وگوهای با او دا شتم ودریا فتم که سیا ست جمهوری اسلامی درمنطقه را به نفع تباه کاریی پا کستان درافغا نستان می دا ند. درعمل هم د یده شد که سیا ست حکومت ملای ایران به نفع تباه کاریی پا کستان در افغا نستان تمام شد. پرسما نی که آن را دراین نو شته منتقدا نه بررسی می کنم. ازاین نگاه که پیشتر ، نگاه احمد رشید نویسنده ی پا کستا نی دررا بطه به طا لبان وسیا ست پا کستان در جهت گسترش تروریسم طا لبا نی در افغا نستان را با بهره برداری ازنوشته ی او " فرورفتن درآشوب " بررسی کرده ام ، بررسی ی نگاه چنگیزپهلوان دا نشمند ایرا نی دررا بطه به افغا نستان را سازنده دا نسته دراین نو شته بازتا ب می دهم. همچنان ، ازاین نگاه که پا کستان هم یک جمعیت پشتون / افغان دارد هم ازپشتون ها / افغان های کشور خود وافغا نستان ، طا لبان تروریست را سا خت وافغا نستان را به تروریستستان تبد یل کرده است ، بررسی انتقاد یی سیا ست حکومت ملای ایران بخا طرمشترکات فرهنگی ایران با تا جیک ها ومشترکات مذ هبی آن با هزاره های شیعه ، در را بطه با افغا نستان نه تنها موجه بلکه نیازمبرم می با شد. بنا برآن ، هم ابرازنگاه خود به حیث یک تا جیک افغا نستا نی هم ابراز نگاه چنگیز پهلوان / دا نشمند ایرا نی را سود مند می دا نم. شا یان یاد آوری می دا نم که ، دکتر چنگیز پهلوان کتا بی به عنوان " افغا نستانِ عصرمجا هدان وبرآمدن طا لبان " نوشته است ودرآن تاریخ وسلحشوریی دروغین وجعلی افغان ها را هم ازغربا ل انتقاد عبور دا ده است. بنا برآن ، به بررسی همه جا نبه ی نوشته ونگاه دکتر پهلوان در پیوند به مجا هدان وطا لبان وتاریخ جعلی افغا نستان می پردازم. درزمینه ، دکترپهلوان می نو یسد: درهنگا میکه جهان غرب با انقلاب کبیر فرا نسه ، ارزش های بنیا د ین تازه ی برای بشریت اعلام کرد ، درمنطقه ی ما درگیری های شد ید ی با دو قدرت بزرگ آن روزگار یعنی بریتا نیا وروسیه پد یدارگشت که سرانجام به مرزهای سیا سی تازه ی انجا مید. انقلاب کبیر فرا نسه تقریبا تطبیق می کند با تا سیس سلسله قا جارکه درطول حیا ت خود به تقسیم بندی های تازه ی تن درداد. پس ازانقلاب کبیرفرا نسه ، دراروپا ، موج بیداری درمردم کشورهای گونا گون نیرو گرفت وآگا هی های فرهنگی تازه ی بوجود آمد. اما درهمین دوران ، درایران ، به سبب سا خت عشیره ی حکومت وتما یل نیرومند دو قدرت بریتا نیا وروسیه به توسعه طلبی درآسیا ودلا یل د یگرفضای پد ید آمد که به غفلت ازحوزه ی فرهنگ ایرا نی منجر شد (1). با تا یید نظر پهلوان ، به صرا حت می گو یم که درهمان دوره ی انقلاب کبیرفرا نسه وتحولات بنیادی زاده ی آن دراروپا وهم زمان بودن آن با حکومت خا ندان قا جاردرفارس / ایران کنو نی ، خرا سان بزرگ / بخش زبا نی -فرهنگی - شرقی ایران تاریخی ، به میدان بازیی بزرگ هند بریتا نیا وروسیه ی تزاری از بیرون ودرگیری های قبا یلی قبیله های ابدا لی ومحمد زای / نوکران شرکت هند شرقی با مرکزیت کلکته تبد یل شد. نفوذ کلکته بر قبا یلی ابدا لی ومحمد زی چنان نیرومند بود که تا کنون هم اگردو نفردردورترین روستا درافغا نستان نزاع وکشمکش پیدا کنند به یک د یگرمی گو یند که د ستت تا کلکته آزاد . به گوا هی تا ریخ ، شرکت انگلیسی در ظاهر تجا رتی ودر اصل جا سوسی ومستقر درکلکته که در 1606 ترسای شروع به کارکرده بود ، یک قرن بعد ، احمد ملتا نی مشهور به ابدا لی را درزیر ریش نا در افشار جا بجا کرد. افشارکه بعد از فروپا شی حکومت وحشی- صفوی درسال 1727 ترسای ، که دراثر شورش افغان های هوتکی فروپا شیده بود وفارس گرفتار اغتشا ش وآشوب شده بود ، با سرکوب هوتکی ها ،بر فارس وخرا سان مسلط شد. علت خیزش هوتکی ها علیه حکومت صفوی این بود که از قندهار تا باد غیس زیر سلطه ی صفوی ها وشما ل زیر سلطه ی بخا را واز غزنی تا کا بل وننگرهاریا جنوب خراسان زیر سلطه ی مغل های هند بود. یعنی هوتکی ها زیر سلطه ی صفوی بود ند وعلیه آن قیام کرد ند. قیا می که توسط افشارسرکوب شد.درجریان سرکوب افشار،شماری از هوتکی ها به هند مغلی پنا هنده شد ند واو خواستار تسلیم کردن آنها از حکومت مغل شد. خواستیکه که حکومت مغل به آن تن نداد. بعد ازسرکوب هوتکی ها توسط افشار وتا مین سلط ی او بر فارس وخرا سان ؛ حکومت نو تا سیس و سرزمین فراخ زیر سلطه ی او با کم پولی موا جه شد. بنا برآن ، نادرافشارواحمد ملتا نی در رکا بش برای مجازات هوتکی ها وخا لی کردن با نک حکومت مسلمان مغل به دهلی هجوم برد وبا قتل 850 افغان هوتکی و دزدی ذخا یر ما لی وتضعیف امپرا توریی لزان مغل به فارس بر گشت ودر سا ل 1747 ترورشد.یعنی در قتل هوتکی ها وغارتگری در هند ، احمد ابدا لی شریک افشاربود. بعد از مرگ نا درافشار، کریم خان زند بر فارس مسلط واحمد ملتا نی با سرکوب ومتلاشی کردن تا جیک ها درشهرقند هار، حکومت قبیلگی خود را در آن تا سیس کرد. کارل مارکس می گو ید :" احمد ابدا لی با دزد یی پول های غارت کرده ی با دارش از دهلی ، حکومت پوشا لی خود را در قندهارساخت." ازاینکه حکومت قبیلگی احمد ملتا نی به پول ضرورت دا شت وافغان های متمرکز دردوسوی کوه های سلیمان ما لیه نمی پردا ختند واکنون هم نمی پردازند، برای ادا مه حکومت قبیلگی خود جنگ های پول درآوردی را علیه حکومت مغل ها به نفع شرکت انکلیسی هند شرقی مستقردر کلکته ، براه اندا خت. جنگ های که حکومت مغلی را تضعیف وشرکت انگلیسی- کلکته ی را تقویت کرد. نتیجه هم این شد که شرکت انگلیسی همان گونه که احمد ملتا نی را برای تضعیف حکومت مغلی بکار اندا خته بود ، لشکر سیک ها را سا خت ودر هند وبیشتر در پا کستان امروزی به جان سلطه ی غارتگرا نه ی احمد ملتا نی ومیراث بران اواندا خت. ادا مه ی لشکر سیک ها که ما موریت بیرون را ندن احمد ملتا نی وسربازان روز مزد او از هند را بدوش دا شت ، سرکوب ملیشه های افغان وایجاد حکومت مهارا جه رنجیت سینگ در پنجاب با مرکزیت لاهورودر واقع پا کستان امروزی بود. شرکت انگلیسی که توسط رنجیت سینگ ، ملیشه های افغان را به سوی بخش قبا یلی شمال غرب هند را نده بود ، در سال 1857 ترسای ، به حکومت او پا یان وهند بریتا نیا را اعلام کرد. جا لب این است که ، قبرمها را جه رنجیت سینگ در دروازه ی ورودی- شما لی مسجد شا هی لاهور ومورد احترام مسلمان ها واحمد ملتا نی منفورترین شخص نزد پنجا بی ها می با شد. نویسنده ؛ به حیث شخص دارای آگا هی درباره ی تاریخ مسلمان ها در هند ، باوردارد که تروریسم کاریی نظا می ها وامنیتی های پنجا بی پا کستان بنام طا لبان از افغان های دو سوی مرز د یورند ، نوعی انتقام گیری از افغان ها بخاطر جنا یت های احمد ابدا لی در هند مغلی می با شد. همچنان ، تباه کاری های احمد ابدا لی علیه حکومت مغل های مسلمان ، با عث نا بودی حکومت نا مبرده وظهورهند بریتا نیا در 1857 ترسای شد. به گوا هی تا ریخ ، ظهور هند بریتا نیا ؛ بازیی بزرگ با روسیه ی تزاری در خرا سان بزرگ را در پی دا شت. د ستاورد جنگ های غارتگرا نه ی احمد ابدا لی علیه حکومت مغل ها در هند ، فروپا شی امپرا توریی مغل وسرکوب ملیشه های غارت گرافغان توسط لشکر سیک وبه میدان بازیی بزرگ هند بریتا نیا وروسیه ی تزاری تبد یل شدن خراسان بزرگ بود. تمور فرزند احمد ابدا لی یک مفسد واوبا ش بود. مفسد واوبا شی که از35 قبیله افغان زن گرفت وفرزندان رذل واوبا ش بسیار تولید کرد. بعد ازمرگ اوبا ش ، فرزندا نش برای رسیدن به قد رت به قبیله های ما دری خود مرا جعه وبا دا من زدن به تنش های قبا یلی جنازه ی حکومت پوشا لی با بای خود را بردا شتند. دراین راستا، شاه شجاع نوا سه احمد ابدا لی را که به فرمان کلکته به کا بل رسیده بود، کا بلی ها اعدام کرد ند. دوست محمد ازقبیله ی محمد زای غلامی خود را پیش کش کلکته کرد ودرجای شاه شجاع امیرسا خته شد. طرفه اینکه ، د وست محمد بد روغ درصف مقا ومت مردم در شما لی پیوست وگریخت وبه شرکت انگلیسی- کلکته ی پیوست. اکبر قهرمان دروغین وفرزند دوست محمد با تسلیم شدن به شرکت کلکته پدرخود را امیر سا خت وپدربه فرمان شرکت انگلیسی فرزند خود را که یک انگلیس را قبلا در کا بل کشته بود به قتل رسا ند. به سخن د یگر ، اکبروایوب فا تح دروغین میوند وامان الله با صطلاح محصل استقلال و... همه نوکران هند بریتا نیا بود ند وبعد ازفوت هند بریتا نیا ، بازما ند گان آن ها همه نوکران اتحاد شوروی شد ند. ازاینکه نگاه که هند بریتا نیا وروسیه ی تزاری دو قدرت استعمارگری اروپا یی تحکیم وادا مه ی سلطه ی خود بر خرا سان بزرگ را در موجود یت زبان وفرهنگ فارسی که از قزا قستان درشمال تا بمبه ی در جنوب هند درخطر می د ید ند ، دوکاررا کرد ند: نخست ، خرا سان بزرگ را میان خود تقسیم کرد ند ؛ دوم ، علیه زبان وفرهنگ فارسی مبارزه کرد ند. تقسیم خرا سان بزرگ میان روسیه ی تزاری وهند بریتا نیا ، منجربه ایجاد منطقه ی حا یل ودراصل زندان بی بامی بنام افغا نستان با زندان با نی عبد الرحمن وحشی شد. زندان بی بام را هند بریتا نیا تا ظهورهند وپا کستان در سا ل 1947 ترسای نگهداری وبعد ازآن نگهداریی آن بد وش اتحاد شوروی افتاد. طوریکه د یده شد، با فروپا شی شوروی ، زندان بی بامی زیر نظارت آن هم فروپا شید. ازاین نگاه که زندان بان ها وبا داران سیاه وسرخ شان با زبان وفرهنگ فارسی دشمنی دا شتند ، زبان وفرهنگ نا مبرده را تضعیف ونتوا نستند زبان وفرهنگ قبیلگی- افغا نی را ترقی دهند وزبان وفرهنگ نا مبرده هم که توان نیرومند شدن وترقی کردن را ندا شت وندا رد. بنا برآن ، به صرا حت می گو یم که خلقی های وحشی تره کی وامین وطا لبان تروریست ازملا عمر تا ملا هبت الله ، د ستاورد فرهنگ قبا یلی- افغا نی می با شند. ازاین نگاه که نو استعمارزی ها / ظا هر ودا ود ، علیه پا کستان پشتونستان خوا هی کرده بود ند ، پا کستان که جمعیت افغا نی بیشتراز خرا سانِ افغا نستان نا میده شده توسط هند بریتا نیا وروسیه ی تزاری دا رد ، برای انتقام جوی ازاستعمارزی های کهنه ونو ، طا لبان تروریست افغان را ازافغان های دوسوی مرزسا خت وبی هویتی وبی فرهنگی افغان ها را به نما یش گذا شت. ازاین رو ، بازتا ب نظر چنگیز پهلوان در باره ی فا شیسم وهویت جعلی- افغا نی در خرا سان ،اهمیت ویژه پیدا می کند. درزمینه ، پهلوان می نو یسد: پشتو نیزم همواره کوشیده بود خصلت های سلحشوری، جنگجوی وخلا صه همه فضیلت های زند گی عشیره ی را منحصر کند به قوم پشتون. بنا بر تفکررا یج درپشتو نیزم ، اقوام د یگرفا قد توا نای های لازم برای اداره حکومت هستند وچنا نچه جسارت چنین کاری را بیا بند می توان آنان را با بکاربستن قدرت سرکوب کرد. پشتو نیزم در قرن اخیر نه تنها قدرت عیان را به رخ می کشید وبا خشونت به رویاروی د یگر اند یشان می رفت ،بلکه در عین حا ل شروع کرد به تاریخ سازی ونفی فرهنگ وتمدن مشترکی که ازقرن ها پیش دراین منطقه وجود دا شته است. اید ئولوژی چپ پوششی منا سبی بود برای پشتو نیزم تا به تنهای بتوا ند عرض اندام کند وملی گرای کا ذ ب وافراطی خود را موجه جلوه دهد ودرهمان حال هر تفکر واند یشه ی را که جلوه ی انتقادی دا شته با شد به اتهام ملی گرای مرعوب سازد (2). جا لب این است که ، پشتو نیزم هیچ گاه نتوا نست ونمی توا ند مخا لفان ورقیبان خود را بد ون کمک با داران خارجی خود سرکوب کند. بطور نمونه ، در سال 1928 ، پشتو نیسم با کمک هند بریتا نیا واستا لین موفق در براندازیی حکومت حبیب الله کلکا نی شد وبعد ازبراندازی با مسخ تا ریخ ازاو چهره سیاه نما یش داد. بسیار خوشحال هستم که استاد خلیل الله خلیلی نو یسنده واد یب وشا عر وسیا ست مدارنام آشنای افغا نستان ، با نو شتن " عیاری از خراسان " چهره اصیل کلکا نی را نما یش ومشت د ندان شکن به دهن تاریخ نویسان توجیه گر نادر غدار وقا تل کلکا نی کو بید! دردوره ی جهاد یا جنگ علیه ارتش سرخ هم ، بیشترین سلحشوری را تا جیک ها ود یگر قوم ها نشان داد ند نه قوم بدروغ سلحشور افغان. قومی که قبا یل ما نده وتا کنون قوم هم نه شده است. سلحشوری قوم های غیر افغان به خصوص تا جیک ها ، با عث شد که دو لت اسلامی را به حیث نخستین دولت مستقل در افغا نستان شکل بد هند. پا کستان که گمان کرده بود که امریکا افغا نستان پسا شوروی را به آن تحویل داده است ؛ دولت اسلامی مجا هد ین را نه پذ یرفت وبا ابزار جنگ خود کردن گلبد ین افغان ووطن فروش کا بل را ویران کرد. وقتیکه پا کستان با وجود ویران کردن کا بل ، موفق در براندازیی دولت اسلامی مجا هد ین نشد، از افغان های به دروغ سلحشورمعرفی شده طا لبان را سا خت وزیر فرمان نصیر الله با بر وزیر دا خله ی خود به افغا نستان صا درکرد. نویسنده که در اوا خر ماه سنبله سال 1373 - اوا یل ماه اکتوبر سال 1994 ترسای ، به حیث عضو هیئت دولت اسلامی در اسلام بود ؛ بیاد دارد که رئیس آی اِس آی ولا یت سرحد به مهمان خا نه آمد وگفت که طا لبان از سفید بولد ک گذ شتند وروا نه ی قندهار شد ند ؛ وفرما نده طا لبان هم نصیرالله با بر وزیردا خله پا کستان بود. طرفه اینکه ، افغان های پشتونستان خواه ومخا لف پا کستان ، مدا فع طا لبان در جنگ علیه دولت اسلامی شد ند. دو لتی که رئیس آن استا دربا نی تا جیک بود. به سخن د یگر، امیرهای افغان از احمد ابدا لی در خرا سان تا غنی وزیرستا نی درافغا نستان ، همه نوکران سازمان های جا سوسی هند بریتا نیا وشوروی وامریکا وطا لبان هم که نوکران پا کستان ، یا غلام غلام می با شند. کا بینه ی این غلام های غلام را فیض حمید رئیس آی اِس آی به کا بل آمد وسا خت. کا بینه ی که جز نماد جهل وتوحش نمی با شد! این است سلحشوریی دروغین افغان ها! در حا لیکه بیشتراز چهاردهه می شود که پا کستان بنام جهاد علیه ارتش سرخ وبعد ازآن با جنگ علیه مجا هدان فارسی زبان وایجاد وتقویت طا لبان علیه آن ها واخیرا با بازگردا ندن امارت تروریستی طا لبان به کا بل ، دوام دار مصروف تباه کاری در افغا نستان به ویژه علیه تا جیک ها وهزاره های شیعه می با شد ، حکومت ملای ایران هم با مصروفیت های پُر هزینه وبیهوده ی خود در عراق وسوریه ، احمقا نه کمک به آن کرده است. بنا برآن ، خرسند هستم که چنگیز پهلوان از بی تفا وتی حکومت ملای ایران دررا بطه به افغا نستان پرده برداری کرده است. بطورنمونه ، پهلوان می نو یسد: ایران در طول سا ل های جهاد درافغا نستان سرگرم دفع تجاوز عراق بود ، وازاین گذ شته سیا ست خود را متوجه حما یت ازشیعیان افغا نستان می سا خت به جای آنکه به نگرشی تمد نی ودوران سازروی بیا ورد ومنا فع شیعیان را ازاین راه تا مین وبه وا قعیت درآورد. ازطرف د یگر، دلبستگی های را یج در حکومت اسلامی ایران نسبت به فلسطین ولبنان ، اجازه نمی داد که سنجش در ستی ازافغا نستان درمحا سبا ت تمد نی به عمل بیا ید...ایران تا حال در افغا نستان در ست عمل نکرده است. پس از پیروزی مجا هدان ، سیا ست های ایران در اسا س با اتکاء به شخصی آقای مزاری شکل گرفت. بعد ایران به حما یت ازحکمتیارودوستم پردا خت. این سیا ست در اسا س امروز نا کام شده است...نا پختگی ایران فرصت های برای پا کستان ومتحدا نش فراهم آورده بود. ایران بجای آنکه دولت استاد ربا نی را حما یت کند، مخا لفان این دولت را یاری می داد...جمهوری اسلامی در مد ت زمان طولا نی در افغا نستان تمام توجه خود را معطوف به شیعیان کرده بود ، آن هم نه همه ی شیعیان بلکه گروهی ازآنان... ایران درافغا نستان ، سیا ست منسجم ودورنگرا نه ندا شته است. در مقطع انقلاب اسلامی ،سخن ازهمبستگی اسلامی می رفت وشماری از نیروهای جهادی افغا نستان به ایران می آمد ند. اما حتا درهمان هنگام ،برای انقلابیان اسلامی در ایران ، فلسطینیان اهمیت بیشتری دا شتند تا افغا نستان. ازاین هم که بگذریم ، درذهن اسلام خواهان ایرا نی ، شیعیان لبنان مهمترمی نمود ند ومی نما یند تا شیعیان افغا نستان. ازاین رو، جهاد افغا نستان جا یگاه وا لای تاریخی خود را در ایران نیا فت. تجاوز عراق به ایران اجازه نداد که ایران سیا ست شرقی درستی بر گزیند. منظورم ازسیا ست شرقی یعنی سیا ستی که به همسا یگان شرقی ایران دلبستگی همه جا نبه نشان بد هد (3). با تا یید بردا شت آقای پهلوان از کمبودی های سیا ست ساده اند یشا نه یا مغرضا نه ی حکومت ملا ی ایران دررا بطه به افغا نستان ، به صرا حت می گو یم که ، حکومت نا مبرده با حما یت از مزاری وحکمتیار ودوستم ، اشتباه بزرگ در افغا نستان کرد. به این خاطرکه ، سرنخ دوستم در ازبکستان وپا کستان وسر نخ حکمتیار در پا کستان وائتلاف هردوی آن ها با مزاری ائتلاف منا فقا نه بود. بطور نمونه ، حکمتیار ودو ستم به فرمان آی اِس آی ، از جنوب کا بل به نفع طا لبان فرارکرد ند ومزاری را بدام آن ها اندا ختند. پیش از افتادن مزاری بدام طا لبان ، حدادی سفیر حکومت ملای در کا بل به ریا ست جمهوری آمد وشا هد بودم که پیام رفسنجا نی را به استاد ربا نی داد وپیام این بود که مزاری با دولت اسلامی کناربیا ید نه با طا لبان. بسیارکوشش کرده شد تا با مزاری را بطه بر قرار وفرمان رفسنجا نی به او رسا نده شود که نه شد. روز بعد از آمدن سفیر ایران به ریا ست جمهوری ، با فرما نده مسعود در چاریکار درباره ی پیام رفسنجا نی وپیوستن مزاری با دولت اسلامی گفت وگو کردم واو گفت که مزاری وقت معا مله شده است. دوروز بعد در وقت شام ، عزیز مراد سخن گوی رئیس دولت اسلامی پیام داد که آیت الله محسنی پیامی آورده است وبا ید در مجلس با شم ورفتم. آیت الله محسنی عکس مزاری را بیرون کرد ود یدم که طا لبان د ست وپا یش را به گونه ی بسیار تحقیر آمیز بسته اند. روزبعد ، اعلام شد که مزاری دروقت انتقال در چرخبال از چارآسیا ب به قند هاردر دا خل چرخبال ما جراجوی کرده وبا عث سقوط آن شده ومرده است. مرگ فا جعه بارمزاری را نتیجه ی سیا ست نا سنجیده ی حکومت ملای ایران دررا بطه به افغا نستان وبازیی دوگا نه ی پا کستان می دا نم. بنا برآن ، در پسین بخش نو شته ، به صرا حت می گو یم که حکومت ملای ایران در افغا نستان سیا ستی را د نبا ل کرد ومی کند که صد در صد به نفع پا کستان وزیان مردم افغا نستان به خصوص تا جیک ها وهزاره های شیعه تمام شده است. این سیا ست پا کستان نوازیی حکومت ملای ایران در شرا یطی در افغا نستان راه اندازی وادا مه یا فت که افغان های مزدور پا کستان وآی اِس آی ، تا جیک ها را در عربستان وشیخ نشین های عرب جنوب خلیج فارس ، شیعه وطرفدار ایران معرفی کرده بود ند. بطور نمونه ، سال 2012-1391، درمسیرآتوا- کا بل ، سه هفته در مکه ومد ینه ما ندم وتا جیک های مقیم عربستان به من گفتند که ما را افغان های نوکرپا کستان وزیر فرمان آی اِس آی اینجا شیعه معرفی کرده اند. ازاین رو ، بد فتر را بطه ی عالم اسلامی یا یک اداره ی مذ هبی د یگر عربستان رفتم ود یدم که رئیس آن کهنه سال وفرتوت می با شد. بنا برآن، با نشان دادن گذرنا مه ی کا نا دای به منشی اداره گفتم که یک انگلیسی دان را به من معرفی نما یید تا با او گفت وگو کنم ویک فرد محترم آمد وبه گفت وگو شروع کر د یم ودر جریان گفت وگو به او گفتم که شهر وند کا نا دا واز تا جیک ها / فارسی زبان های افغا نستان می با شم وسخن جدی با شما دارم وازشما می خوا هم که آن را به بزرگان خود برسا نید وقول داد. ازاو پُرسان کردم که ابو حنیفه پا یه گذار فقه حنفی که 60 در صد مسلمان های اهل سنت جهان پیرومذ هب اومی با شند را می شنا سید یا نه واو گفت که بلی! به او گفتم که ابو حنیفه تا جیک وازولا یت پروان در شمال کا بل بود واکثریت مطلق تا جیک های افغا نستان حنفی می با شند وتنها یک گروه بسیارکوچک آن ها در تخار وبد خشان وچند جای د یگر شیعه ی اسما عیلی می با شند. ازاین رو ، متا سفم که آی اِس آی ونوکران افغان آن تا جیک ها را به شما شیعه وطرفدار ایران معرفی کرده اند. بلی ، تا جیک های افغا نستان با ایران مشترکات زبا نی- فرهنگی- تاریخی دار ند؛ اما سنی گری وشیعه گری ازهم جدا شان سا خته است. همچنان ، به عرب میزبان خود گفتم که 98 در صد اعضای طا لبان توان تلا وت قرآن را ندارند ودراصل ، اوبا ش ها وارذال وفقیران وجا هلانی می با شند که نظا می های منا فق پا کستا نی به آن ها نام طا لبان داده اند وتوسط آن ها ترور وتوحش در جهت بد نام کردن اسلام در افغا نستان می کنند. چندی بعد ،ترکی فیصل وزیر خارجه ی عربستان نوشت که برسمیت شنا ختن امارت طا لبان توسط وزارت او متکی به اطلاعات پا کستان واشتباه بود. همچنان ، اما رات متحده ی عربی با دعوت ازشماری از فرهنگیان تا جیک به آن ها گفت که شما مردمی با فرهنگ می با شید وما در شنا سای امارت طا لبان در مخا لفت با شما اشتباه کرد یم. اگر اکنون ، عربستان وامارات متحده عربی امارت دوم طا لبان را برسمیت نمی شنا سند ،رابطه به شنا خت آن ها از تروریسم کاریی پا کستان در افغا نستان وجهل مطلق طا لبان شا خه ی ریشوی ارتش منا فق وتروریست پروری آن دارد. پا نو یس ها: 1- افغا نستانِ عصرمجا هدان وبرآمدن طا لبان ، نویسنده : دکتر چنگیز پهلوان ،انتشارات قطره ، سال چاپ 1377، تعداد صفحه ها 500 ، ص ص 55-56 2- همان ، ص ص 75-76 3- همان ، ص ص 90-91 وص ص 95-96 ، ص 272 ، ص 274 وص 467

0 comments:

Post a Comment