Tuesday, 16 October 2018

واژه افغان ونام گذاری افغانستان درجای خراسان زاده سیاست های هند بریتانیا وروسیه تزاری می باشند؛ ازاین رو،نمی توانند آینده داشته باشند

ابراهیم ورسجی
بیست وچهارم ماه میزان 1397
این تحلیل ؛ درپیوند به گزارشی زیرعنوان:" قوانین جنجا لی درافغانستان؛ ازافغان بودن یا نبودن تا مخالفت با زنان" تهیه شده توسط زینب محمدی ونشرشده درسایت فارسی بی بی سی بتاریخ 24 ماه میزان 1397 ارایه شده است. ازاین که درصفحه فسبوکم پخش شده بود، لازم دانستم که درسایت اند یشه هم پخش شود تا دوستان ازآن مستفید شوند. واژه افغان را شرکت انگلیسی هند شرقی دردوره شاه شجاع وطن فروش وارد فرهنگ خراسان کرد ،اما تادوره حکومت انگلیسی شیرعلی خان توسط حاکم های وطن فروش برآن اصرارنه شد. به این خاطرکه، پشتون ها هم درخراسان بسیارکم بود ند هم خود را پشتون می نامید ند ومی نامند نه افغان.اما، وقتیکه درسال 1870م، بسمارک ولایت های چند گانه دولت پروس را متحد وامپراتوری آلمان را رقم زد. بخاطر قدرت محوری اروپا درجهان ونقش فزاینده آلمان درآن ،هند بریتانیا وروسیه تزاری ترسیده درآسیاسی مرکزی وجنوبی به بازی بزرگ پا یان داده اولی هند را بزیرسلطه درآورد ودومی آسیای مرکزی وشمال قفقاز را گرفت ومرکز خراسان را درسال 1880بنام افغانستان مرزبندی وسیاست خارجی آن به لندن سپرده شد. بلی، علت تکه- پاره کردن خراسان بزرگ وساختن افغانستان به حیث منطقه ای حایل وکوچک ساختن فارس توسط روسیه وانگلیس این بود که آن ها با بزرگ ساختن خرده فرهنگ ها ومبارزه علیه زبان وفرهنگ فارسی منافع استعماریی خود را درمنطقه تامین کرد ند.
اگرچه انحطاط فرهنگی خراسان با ترور مشکوک نادرافشار بعد ازقتل پشتون های هوتکی دردهلی وبزرگ شدن احمد خان ملتانی افسرزیردستش که ابدالی را درجای ملتانی گذاشت ، با ویران شدن شهرقندهاربخاطرتاجیک بودن اکثرباشند گانش توسط او شروع شده بود! باوجود آن، ازواژه افغان خبری درمیان نبود! ازاینکه امپراتوری احمد خان ابدا لی پوشالی بود،توسط تمورشان پسرمفسدش تضعیف وتوسط نواسه هایش متلاشی وشرکت هند شرقی دوست محمد خان را درجای شاه شجاع خان نشاند ند. سلسله ای دوست محمد خانی های بی فرهنگ وبی تاریخ تا جمهوری مسخره داود خان ادامه وخراسان را ازدانش وفرهنگ خالی کرد. درآن مدت بیشتر ازدو قرن، اول که شناسنامه درمیان نبود ووقتیکه تذ کره / شناسنامه مطرح شد، درآن نام قوم ها درج شد. حکومت های روسی باصطلاح خلقی وپرچمی هم همان شناسنامه دوست محمد خانی هارا بکاربرد ند وافغان گری نکرده همه را بنام خلق مسمی کردند.
درباره قانون ووجود آن درافغانستان ، همه آگاهان می دانند که حاکمان مزدوراستعمارهای کهنه - سرخ ونو به یگانه چیزی که باورنداشتند وندارند قانون بود ومی باشد! بلی، ازاینکه درترکیه اتاترک وایران دوره رضاشاه پهلوی مسئله قانون درجای فقه وملا مطرح شد وکارهم درجهت آن صورت گرفت، امان الله خان بی سواد هم فهمید که قانون هست وباید درافغانستان رایج شود.ازاین رو، بنام قانون چیزی را ساخت وخودش مسئولیت برای خود مطابق قانون قایل نشد وگریخت. حبیب الله کلکانی هم خود را خادم دین نامید ووقتی نیافت که قانون بسازد. بعدازاو، وقتیکه انگلیس ها نادرغداررا آورده جنازه استقلال را برداشتند،اوهم قانون مآبی کرد وخود را مسئول ندانست. قانون هم معلوم است که مسئولیت پذیری حاکم وسامان دادن به امورمردم و مسئولیت های دوطرف را تعیین می کند. متاسفانه ، به این معناهرگزدرافغانستان قانون نداشتیم ونداریم. ظاهرخان هم که دراخیرقانون آورد ، خود رادرآن غیرمسئول وواجب الاحترام نامید. قانون جمهوری داود خان هم خود اورا غیرمسئول وواجب الاحترام دانست وبعد ازاو تا حال جنگ وتجاوزخارجی داریم که پاکستان تروریسم را به آن افزوده است.در17 سال ونه ماه و16 روزگذ شته ، خنده داراین است که حکومت های کرزی وغنی هم درسربیضه های سربازان امریکا وناتو زنده هستند هم افغان گری می کنند وپاکستان هم برخی افغان هاراتروریست ساخته به جان مردم انداخته است.ازاین رو، به صراحت می گویم که پشتون ها همان افغان ها هستند وقبایل هستند وقوم هم نه شده اند. بنابرآن، به نفع همه قوم های افغانستان می دانم که دوکاررا بکنند:نخست، حکومت را فشاردهند که مطابق قانون احوال نفوس تصویب شده درپارلمان تذ کره توزیع کند. دوم، برای افغانستان وخراسان همه پرسی کنند. هرنامی که اکثریت گرفت شود نام کشور تا ازبحران هویت رها شویم! درغیرآن، با شعاروحکومت زنده برسربیضه های سربازان ناتو افغان سازی جزمسخره کردن خود معنای ندارد!دررابطه به وضع اسفبارزنان درافغانستان،همین قدر می توانم بگویم که حکومت های قبیلگی وفرهنگ ستیزیی آن ها هم عقب ماند گی اجتماعی- فرهنگی هم تروریسم مذهبی- قبیلگی هم ملاهای زن ستیز را تولید کرده است؛ پدیده های که غیراززن ستیزی بنام دفاع ازدین مسئولیت دیگری برای خود قایل نیستند.

0 comments:

Post a Comment