Saturday, 8 March 2025

بمنا سبت روزجها نی زن ورنج های بی پا یان زنان افغانستان

روز شنبه هژدهم ماه حوت ، سا ل 2003 ابراهیم ورسجی زنان را بزرگواران گرا می می دارند ودون همتان خوارمی شمارند رسول الله صلی الله علیه والسلم زن بت است ،الهه است ، ما دراست، جا دوگراست ، پری است؛ اماهرگزخود ش نیست. سیمون دوبوار آرزوی من آزادی زنان وتسا وی حقوق آن ها با مردان است. من به رنج های که خواهرا نم دراین کشوردراثربی عدا لتی مردان می برند،کا ملاوا قف هستم. نیمی ازهنرم را برای تجسم دردها وآلام آن ها بکارمی برم. فروغ فرخزاد ملت های محروم ازعدل وانصاف چه هستند جزدسته های بزرگ اشرار! سنت اگوستین آهای (بچه های محله) چرا می ترسید؟ ترس که ما نع مرگ نمی شود، فقط جلوزند گی را می گیرد. نجیب محفوظ دراین باره که درسده های میا نه یا دردوره ی سلطه ی سنتی مذهبی ها، شاهان وفئودا ل هاچه برسرِزنان رفته است ، بازتا ب آن ازحوصله ی این نوشته بیرون است. اما دراین مقا له ، براین اصل تا کید می شود که دوره ی سده های میا نه ، دوره ی نگون بختی زنان بیشترازمردان بوده است. به این معنا که ، بهره برداری جنسی وجسمی اززنان توسط ملاها ، بزرگ ما لکان وشاهان وکا سه لیسا نشان برای همه برملامی با شد. ازاین رو،هرپیشرفت وترقی مادی وفرهنگی وفنی که انسان ها بویژه زنان تا کنون فراچنگ نموده اند ؛ بد ون شک ، فراورده ی عصرنومی باشد که بارنسا نس/ نوزا ئی، اصلاح مذهبی ، نهضت روشنگری ومکتب ها واید ئولوژی های سیا سی ای برخا سته ازآن ها سربرافرا شته است. علت اینکه ، همه د یگرگونی های نوخواها نه باعا مل های یاد شده خود نما ئی کرده اند ؛ این است که، درسده های میا نه ، سلطه ی خود کا ما نه ی کلیسا ، بزرگ ما لکان وشاهان ودرمجموع مثلث مذهب ها ، بزرگ ما لک ها ، شاه ها ( زور، زر وتزویر) اجازه نمی داد که انسان ها یا افراد با اراده ی آزاد وخود مختاری برای آینده ی خود تصمیم بگیرند. روشن است که تصمیم گیریی ارا د یی افراد درجهت رسیدن به آینده ی روشنتر، دونتیجه دربردارد: نخست ، انسانِ تصمیم گیرنده به سرنوشت خود سمت وسومیدهد. پرسما نی که زمین را درزیرپای استبداد ، چه مذهبی وچه عرفی یاغیرمذهبی سوزان می سازد. دوم ، کامیا بی افراد وجامعه ها درامورمربوط به سرنوشت شان ، دوپیا مد دارد: نخست اینکه ، مثلث زور، زر وتزویر را برهم می زند. دوم ، موفق به ادغام قبیله گرا ئی درقومیت وقومیت ها را درملت همسوو دولت - ملت را به میدان آورده موفق به توسعه ی اقتصادی می شود. روشن است ؛ زما نیکه دولت - ملتِ مدرن شکل گرفت ، توسعه ی اقتصادی به میان می آید که بد ون سهیم ساختن زنان یا نیمه ی جا معه دربازارکاروسهام میسرشد نی نمی با شد. ازاین رو، به صرا حت می توان گفت که بورژوازی د یروزوسرما یداریی امروز، با پا یان دا دن به عصرفئودا لیسم / بزرگ ما لکی ومذهب مسخ شده درقدرت شاه وشیخ ، وشکل دهی عصرمدرن که نما دِ بارز آن دولت - ملتِ مدرن می باشد ، زنان را به حیث نیروی کاروارد معرکه ی زند گی نوساخت. به سخن د یگر، فئودا لیسم / بزرگ ما لکی زنان را وسیله ی شهوترا نی وبچه آوری ساخته بود وسرما یداری آن ها را وارد بازارکارکرد و ازنظرما لی خود مختارازشوهرا نشان ساخت. اگر، برای خود داری ازبد زا کشیدنِ مقا له ، ازبحث درباره ی بسیاری دستا وردهای انقلاب بورژوازی صرف نظرکنیم ، به ارتبا ط مضمون ، اشاره بد وموضوع زیرفا یده مند می با شد:نخست ، سرما یداری ازهمان آغازکارزارخود ؛ برای تبلیغ ، بازاریا بی ، پیشبرد وگرم کردن بازارتجارتی خود، ژورنا لیسم را به میدان آورد. دوم ، برای افزا یش نیروی کارگر، زنان یا نیمه ی جا معه را به بازارکارسرازیرنمود. سرازیریی که هم باعث خود بسند گی زنان وهم رهای شان ازسلطه ی مرد سالاری شد. درعین زمان ، عا مل کشمکش زنان کارگربا کارفرما یان افزون طلب وبهره کش هم شد. از این نگاه که ، درجهان پسا فئودا لیسم ومرد سالاری ، زنان کارپیدا کرده وسلطه ی بی چون وچرای مردان را بخا طرنان آورخا نه بودن به چا لش گرفته بود ند ؛ خوشا یند بود! اما این خوشا یندی د یرپا نما ند. به خا طر که ، سرما یداری جزبهره کشی ازتوان کاریی زنان با پرداخت کاربها ئی نا چیزتن نمی داد. ازاین رو، نخستین جرقه یا چراغ نارضا یتی ازسرما یداری وبهره کشی کارخا نه دا ران را زنان این گونه روشن کرد ند: اول ، با به برسمیت شنا خته شدن 8 مارس ، به حیث روزجها نی زن که ، موضوع بحث این مقا له میبا شد ؛ دوم ، برای بهبودهرچه بیشترموقعیت زنان درزند گی ، به برآمدن فمینیسم یاجنبش حق طلبی زنان منتهی شد. درباره ی پیشینه ی روزجها نی زن هم این مبارزه وفدا کاری زنان است که روز8 مارس را به حیث روزجها نی زن شنا سا نیده است. بطورنمونه،...در8 مارس1857، زنان کارگردریک کارخا نه ی با فند گی درشهرنیویارک ، علیه شرا یط غمبارحا کم برمحیط کاری و نرخ نا چیزمعا ش خود د ست به تظاهرات زد ند. کارخا نه دا ران هم با چوب وچماق پولیس آن ها را سرکوب کرد ند. پس ازسرکوب زنان کارگر، 50 سا ل مبارزه ی حق طلبا نه ی زنان ادا مه یا فت ، تا اینکه درسا ل1907، درامریکا وچند کشورد یگر، روز8 مارس به گونه ی با شکوهی برگزارشد وزنان خوا سته های خود را پیش کش کرد ند. همان گونه که سرکوب زنان درامریکا صورت گرفته بود ، جنبش زنان هم درآن کشوربراه افتاد! جنبشی که مشوق ادا مه ی اعترا ض وبزرگ دا شت 8 مارس ، درجهان شد. دراین را ستا ، درماه اگست 1910، کلارا ت تکین ، زن مبارزآلما نی درکنگره ی سوسیا لیست ها درشهرکوپنها گن ،پا یتخت ناروی ، پیشنهاد کرد که روز8 مارس ، روزجها نی زن اعلام شود ؛ وکنگره هم چنان کرد. یک سا ل بعد ، درسا ل1911 ، روز8 مارس ، تظاهرا ت زنان درسرا سراروپا واسترا لیا براه اندا خته شد وروزنا مبرده جنبه ی جها نی به خود گرفت. ازآن تاریخ تا نیمه ی دوم دهه ی 1970، مبارزه درجهت تحقق پیشنهادِ تکین ادا مه یافت ؛ تا اینکه ، درسا ل1977، یونسکو/ شاخه ی علمی- فرهنگی سازمان ملل ، 8 مارس را به حیث روزجها نی زنان برسمیت شنا خت. ازآن روزتا کنون ، این روزبه حیث روزجها نی زنان درسرا سرجهان برگزارمی شود.(1) وا قعیت این هست که برگزاریی روزجها نی زنان درروز8 مارس و فمینیسم یا جنبش حق خواها نه ی زنان ؛ سبب شد که پرسمان حقوق زنان وبرا بریی آن ها با مردان درمرکزتوجه جامعه ی جها نی ، حتا کشورهای بسیارپسما نده ی ما نند:افغا نستان ، صوما لی، مغلستان ، بوتان وسودان و...قرارگیرد. درافغا نستان ، اگرچه پیشترازجنگ های دا خلی برخا سته ازتها جم نظا می اتحادِ شوروی وفرزند حرا مزاده اش / حکومت خلقی نما ومدا خلات بیرونی ای پس ازآن ، جنگ های میان جها دی ها وجها دی ها وطا لبان- القاعده درجهت منا فع غرض ورزا نه ی پاکستان ، وضع زنان حا لت خوشا یندی ندا شت ؛ اما ما نند دوره ای 20 سا له حکومت زا ده ی تهاجم امریکا به بها نه ی جنگ علیه تروریسم ، توقع دروغین درمیان آن ها ایجا د نکرده بود! پیشترازاین ، ازاین لحا ظ که حکومت افغا نستان منشورجها نی حقوق بشررا پذ یرفته بود ودرزمینه شعارمی داد ؛ اما گام های عملی درجهت تحقق آن برندا شته بود وکمیسیون دروغین حقوق بشرهم نساخته بود تا توقعا ت دروغین بیا فریند. بد بختا نه ، درمد ت 20 سا ل ، حکومت های منحط ومسخره ی طا لب کرزی وطا لب غنی ، با تشکیل کمیسیون با صطلاح حقوق بشر، بوق وکرنا سردا د ند که درجهت تا مین حقوق بشریی مردم افغا نستان بویژه زنان بد بخت آن ، گامی بلند بر می دا رند. با نها یت اند وه ، افزون براینکه حکومت های امریکا یی- پاکستا نی- طا لبا نی ای کرزی- غنی، وپس خورده خورهای آن ها از د یگر قوم ها گامی سازنده ی درجهت بهبود وضع زند گی وحقوق بشریی زنان برندا شتند ؛ اما این قدرکرد ند که با کمک به بازگشت طا لبان زن ستیز، صدها مرتبه بیشترازگذ شته بدردها ، رنج ها وغم های زنان کشورجنگ زده ی ما فزونی بخشید ند! وقتیکه می گویم حکومت های منحط کرزی- غنی وپس خورده خورهای آن ها ازد یگر قوم ها با جا ده سازی برای بازگشت طا لبان ، به رنج ها وغم های زنان درمقا یسه به گذ شته ی ناشا د شان افزود ند. درزمینه ، نمی خواهم تبلیغ منفی کنم بلکه می خواهم تا اندازه ی ممکن وضع وا قعی زنان را بازتا ب دهم. بطورنمونه ، ما درگذ شته شاهدی پرسمان های زیردررا بطه به زنان درافغا نستان نبود یم: نخست ، مقام های دولتی چند زنه نبود ند. برخلاف آن ها ، به شماردولتی های چند زنه افزوده شد. دوم ، درگذ شته ، پرسمان فرارزنان ودختران ازخا نه های شوهران وپد ران شان درافغا نستان به خا نه های زیرمرا قبت دولت وجود ندا شت. متا سفا نه ، دردوره جمهوریت قلابی ، به شمار زنان ودختران که بخا طرآزارشوهران وفروش دختران توسط پدران کم درآمد به بزرگ سالان ثروتمند ، به خا نه های امن زیراثرحکومت پناه برد ند. بد بختا نه ، درخا نه های امنِ دراصل نا امن هم تجازوزا تی به آن هاصورت گرفت. سوم ، ما درگذ شته ، زنان معتاد ندا شتیم. متا سفا نه اکنون بی شمارمعتا دان درمیان زنان داریم. مثلن ، درولایت غزنی ،شمارزنان معتاد ازشمارمردان معتاد پیشی گرفته است. چهارم ، ما درگذ شته ، خود سوزی وخود کشی درمیان زنان ندا شتیم. بد بختا نه ، که اکنون زیا د شده است. پنجم ، درگذ شته ازدواج های اجباری بود ،البته باخویشا وندان پدروما دردخترها ،اما اکنون جای آن را ازد واج های اجباریی دختران وزنان جوان با کهنه سالان پول دارگرفته است. ششم ، زورمندان وتفنگ داران وطا لبان درسرا سرافغا نستان با بهره برداری از زوروتفنگ خود ، چند زنگی را ازچهارزن که درقرآن ممنوع ودرفقه ملائی جا یزشمرده شده است گذ شتا نده باطلاق زن چهارم به سوی پنج زنگی گام بردا شته اند. جای بساغم واند وه این هست که این جنا یت ها اکثرا زیراثرحکومتی ها ویا توسط آن ها صورت گرفته اند؛ آن هم درحکومت مسخره ی که کمیسیون حقوق بشرزیراثریک زن تاجرومنحط هم دارد وسروصداهاهم بلند کرد تاجامعه ی جها نی را بد وشد وبسیارهم دوشید. وقتیکه دا ستان غم انگیزچند زنگی دولتی ها وتفنگ داران بی فرهنگِ زیراثرشان را با شریعت مداریی جاهلانه- تروریستی طا لبان که بیشترین قربا نی های خود را اززنان گرفته است ومی گیرد کنارهم بگذارم ؛ می توا نم بگویم که زنان افغا نستان درچه وضع فلاکت باری قرارگرفته اند؟ ازاین رو، بهتراست که در8 مارس، زنان کشورما بجای برگزاری روزجها نی زن ، ازروزبردا شته شدن جنازه ی زنان وحقوق شان بحث ویا د آوری نما یند. ازاینکه در بازیی نا پا کی که بنام حقوق بشردرافغا نستان زیر اداره طا لب کرزی وطا لب غنی براه انداخته شده بود وبجای کمک به بهبود وضع اجتماعی- حقوقی- اقتصاد ی زنان ، به خرا بی وضعیت آن ها کمک نمود ، سه پرسمان ازهمه غمبارترمی با شند: نخست ، جنا یت علیه زنان درافغا نستان درزیرسا یه ی حکومت های صورت گرفت ومی گیرد که هم حقوق بشربازی کرد ند هم حما یت کشورهای دموکرات غربی را با خود دا شتند. دوم ، ملاها ئی بی سواد نشسته درشورای علمای کرزی- غنی- عبدالله ، برای همه جنا یت هاعلیه زنان توجیه فقهی ارا ئه می کرد ند یا خاموشی اختیارمی نمود ند. درحا لیکه ، پیا مبرخدا فرموده است که: بزرگواران زنان را گرا می ودون همتان آن ها را خوارمی شمارند! سوم، یک دسته از زنان با سواد یا نیمه با سواد درپارلمان نشسته ازهمه امتیازاتِ دولتی بهره برداریی شخصی کرده بد فاع ازحقوق زنانِ نگون بخت افغا نستان هیچ صدای هم بلند نکرده ونمی کنند! پرسما نی غم انگیزی که ازهرنگاه سزاوارسرزنش می باشد! بنا برآن ، در پسین بخش نوشته یا مقا له ، به صرا حت می گویم که طا لب کرزی وطا لب غنی هم همکار امارت اول طا لبان بود ند هم کمک به بازگشت طا لبان وتحمیل امارت دوم آن ها بر مردم بد بخت ما کرد ند! وطا لب غنی هم با 169 میلیون دا لردزدی از سرما یه مردم به امارت متحده عربی رفت تا تجارت کند ( منبع :تارنمای سپوتنیک). وطا لب کرزی در کا بل ما نده است وبرای مشروعیت دا دن امارت زن ستیز - حقوق بشر گریزطا لبان فعا لیت دارد وباری هم به خد مت شاه بریتا نیا / با دار تاریخی افغان های استعمارزی رفت تا خواستار کمک او در راستای مشروعیت بخشیدن به امارت زن ستیز-حقوق بشر گریزطا لبان شود. ازاینکه شاه بریتا نیا درسیا ست خارجی هیچ کاره ونخست وزیر همه کاره می باشد ودرآن وقت هم ریشی سوناک هند وتبار نخست وزیر بود ، ما موریت پاکستا نی طا لب کرزی موفق نشد. درکا بل وولایت ها هم زنان موفقا نه امارت زن ستیز طا لبان را به چا لش کشید ند. درمیدان نبرد هم مقا ومت گران در دوطرف هند و کش وبسیاری ولا یت ها ،امارت حقوق بشر ستیز طا لبان را به چا لش کشید ند. نهاد های حقوق بشری وفرهنگی درافغا نستان وجهان هم امارت زن ستیز ومنفورطا لبان نفرینی کرده اند. نفرینی که با عث شد پا کستان از ترس انزوای جها نی از برسمیت شنا ختن آن خود داری کند. 1- بمنا سبت 8 مارس، روزجها نی زن ووضع حقوقی نا امید کننده ی زمان افغانستان Iwarsajee.blogspot.ca/2013/03/8_7.html

0 comments:

Post a Comment